محمد درویش،عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع گفت:
تابناک-عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع گفت: ارتقای عملکردی جنگل های حرا بندر دیر در کنار عملکرد درست پارک ملی دریایی نایبند بار آلایندگی های پارس جنوبی را کاهش می دهد و به یک صنعت دلپذیرتر تبدیل می شود.
کد خبر: ۹۳۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱ 17 January 2021

به گزارش تابناک،محمد درویش درخصوص جنگل های حرا بندر دیر افزود:  ارزشمند ترین اکوسیستم هایی که در ایران و جهان وجود دارد، جنگل های حاره ای یا گرمسیری هستند.

وی گفت: در بین جنگل های آموسن، هیرکانی، اکوسیستم های کوهستانی که منبع تولید آب شیرین هستند و اکوسیستم های مرتعی و بیابانی، جنگل های حرا یک سر و گردن از همه آنان ارزشمندتر است و هیچ اکوسیستمی قابل رقابت آن را ندارد.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع افزود:  ویژگی ممتاز جنگل های حرا نسبت به جنگل های دیگر این است که جنگل های حرا به زیست پالایی آب  و به تنوع زیستی پرندگان، کاهش جمعیت آفات و خسارت به اراضی کشاورزی کمک می کند.

وی گفت: یکی از جذابیت های منحصر به فرد جنگل های حرا این است که از آنان به عنوان صندوق ارزی پایدار سرزمین یاد می شوند.

درویش در رابطه با جاذبه های گردشگری درختان حرا بیان داشت:  جنگل حرا که با جزر و مد دریا حرکت می کند جذابیت فوق العاده ای از خود نشان می دهد و در پرنده نگری جاذبه های فوق العاده برای گردشگران است.

وی در رابطه با توسعه صنعت و رویش های جنگلی گفت: هیچ کس با توسعه صنعت مخالف نیست و نباید به بهای توسعه و آبادی، یک منطقه ای را نابود کرد و این مورد که در بندر دیر رخ داده، اتفاق گزنده ای است.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع  اضافه کرد: با توسعه پارس جنوبی اکنون شاهد آلودگی های دریایی و افزایش ورود پساب های آلاینده هستیم. اگر یک درصد از درآمد پارس جنوبی به حفظ محیط زیست اختصاص داده می شد هرگز شاهد این مصیبت ها نبودیم.

وی بیان داشت:  هیچ اکوسیستمی رقابت با جنگل های حرا ندارد و این جنگل ها ضامن تولید غذا برای مردم ایران هستند.

درویش در بازدید یک روز خود از جنگل های حرا بندر دیر در استان بوشهر گفت: طرح اقتصادی ایجاد شده در کنار جنگل حرا بندر دیر بسیار خطرناک است و باید مسئولان اشتباه خود را جبران کنند و زمین معوض در اختیار سرمایه گذار قرار دهند.

وی بااشاره به اینکه اگر دستگاههای نظارتی  روز اول درست وارد ماجرا می شدند امروز چنین اتفاقی نمی افتاد افزود: باتوجه به اینکه قرار است یک طرح شیلاتی همجوار با جنگلهای حرا در بندر دیر اجرا شود مطالبه دوستداران محیط زیست توقف این طرح است .

رییس انجمن محیط زیستی سوکا بندر دیّر نیز  در گفت و گو با ایرنا گفت: تالاب دیر- بردستان  در بطن خود جنگل‌های کم‌نظیر و منحصربه ‌فرد حرا را جای داده است و زیستگاه مستعدی برای جانوران، گیاهان و پرندگان آبزی و کنار آبزی به‌شمار می‌رود.

محسن خیراندیش افزود: این تالاب در محدوده خور بردستان حد فاصل دیر- بردستان واقع شده است که سال گذشته با تلاش و پیگیری‌های مجدانه کانون رشد و توسعه «نجیرم» و انجمن محیط زیستی «سوکا»ی دیّر و با همراهی مردم شهرستان دیّر و اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ثبت ملی شد.

ابراهیم مومنی دوستدار محیط زیست در بندر دیر بیان داشت: منشأ اعتراض و پویش مردمی نجات درختان حرا یک تصمیم اشتباه در صدور مجوز یک فعالیت اقتصادی بر خلاف استانداردهای زیست محیطی بود که با مخالفت فعالان این حوزه و مراجعات متعدد به مدیران، مسئولین و نهادها راه به جایی نبرده بود و سرانجام منتج به اعتراضات گسترده در بندر دیر و در بعد رسانه ای حتی در سطح ملی شد تا جایی که کارشناسان و متخصصین زیست محیطی کشور را به کنش واداشت.

عضو کانون رشد توسعه نجیرم شهرستان دیر گفت: دغدغه و اعتراض مردم بندر دیر بویژه جوانان دوستدار محیط زیست در راستای نجات جنگل های حرا در اثر طرح اقتصادی  در جوار این جنگل بوده است.

یونس ظلی نیا افزود: در این راستا روز پنجشنبه گذشته با تشکیل زنجیره انسانی که ۲ هزار نفر از دوستداران محیط زیست شهرستان دیر حضور داشتند، همگی در راستای حفظ محیط زیست و نجات جنگل حرا این اثر طبیعی شعار نجات این جنگل سردادند.

این فعال اجتماعی اضافه کرد: ما دوستداران محیط زیست با هر گونه تعرض به جنگل های حرا کنار ساحل در قالب ایجاد و راه اندازی طرح اقتصادی و اشتغال زایی باشد، مخالف هستیم.

مدیرعامل شرکت مهر تکثیر ساحل و مجری این طرح نیز در تماس با ایرنا گفت: طرح تکثیر لارو و میگو با اخذ تمامی مجوزها و موافقت اصولی و اجاره نامه محل احداث و رعایت فواصل قانونی از دریا و درختان حرا و با آخرین آیتم های روز دنیا و نداشتن هیچگونه آلودگی زیست محیطی اجرا خواهد شد.

مختاری  در دفاع از اجرای طرحش افزود: در حال حاضر تمامی مجوزهای قانونی دریافت شده است و با سرمایه شخصی  بدون استفاده از تسهیلات بانکی با رعایت دقیق حریم قانونی ۴۰۰ متر ازجنگلهای حرا و ۶۰۰ متر  از دریا بدون آلودگی زیست محیطی طرح خود را اجرا خواهم کرد.

روز پنجشنبه گذشته ۲۵ دی ماه مردم بندر دیر با راه‌اندازی پویش خودجوش نجات جنگل حرا با ایجاد زنجیره انسانی در کنار ساحل این خواسته را فریاد زدند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار