کد خبر: ۹۳۲۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰ 14 January 2021

به گزارش اقتصادنیوز، تائید طرح استیضاح رئیس‌جمهور توسط مجلس نمایندگان ایالات متحده، ابراز تاسف و توضیحات بنیان‌گذار توئیتر پیرامون مسدود کردن حساب کاربری دونالد ترامپ، ورود بازرسان سازمان بهداشت جهانی به ایالت ووهان چین، اعلام تحریم‌های تازه علیه مقامات و نهادهای ایرانی و خنثی‌شدن طرح ترور سفیر امریکا در افغانستان سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

مهرتائید نمایندگان بر استیضاح تاریخی

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، در هنگام امضای لایحه استیضاح‌رئیس جمهور برای ارسال به سنا گفت این کار را با اندوه و قلبی شکسته برای کشورم انجام می‌دهم. پلوسی در شرایطی این لایحه را برای سنا ارسال کرد که در طی رای‌گیری برای استیضاح دونالد ترامپ 232 تن از نمایندگان با آن موافقت و 197 نفر نیز اعلام مخالفت کردند. نه تنها نمایندگان دموکرات، بلکه ده تن از نمایندگان جمهوری‌خواه نیز به استیضاح دونالد ترامپ رای مثبت دادند و ده نفر از نمایندگان هم از شرکت در رای‌گیری امتناع ورزیدند. اگر چه پیش از این در تاریخ ایالات متحده استیضاح رئیس جمهور امر بی‌سابقه‌ای نبوده ، ولی برای اولین بار بود که یک رئیس‌جمهور آن هم در طول یک دوره از زمام‌داری‌اش برای دو بار استیضاح می‌شود.

92

استیضاح روشی است که توسط بنیان‌گذاران امریکا در سده هجدهم ابداع شد تا کنگره بتواند رئیس‌جمهوری را که طبق قانون اساسی مرتکب خیانت، رشوه‌خواری و یا جرایم بزرگ شده، برکنار کند. تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری در ایالات‌متحده با استیضاح از سمت خود برکنار نشده است. تا پیش از این سه نفر - ترامپ در سال 2019 ، بیل کلینتون در سال 1998 و اندرو جانسون در سال 1868 - توسط مجلس نمایندگان استیضاح شده بودند که در نهایت توسط سنا تبرئه شدند. مجلس نمایندگان در دسامبر 2019 به اتهام سوءاستفاده از قدرت و ممانعت از تحقیقات کنگره به استیضاح ترامپ رأی مثبت داد. اتهام اصلی ترامپ در آن ماجرا به درخواست او از دولت اوکراین برای دریافت اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های مالی هانتر بایدن در این کشور پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری مربوط می‌شد که دموکرات‌ها از آن به عنوان لکه سیاهی در سیاست آمریکا یاد می‌کردند.

به گزارش رویترز، جلسه روز چهارشنبه، زیر تدابیر شدید امنیتی و در شرایطی که ساختمان کنگره را نیروهای نظامی و امنیتی احاطه کرده بودند، با سخنان نانسی پلوسی آغاز شد که  در صحن مجلس گفت: «رئیس‌جمهور ایالات‌متحده شورش مسلحانه‌ای را علیه کشور متحد ما تحریک کرد. پس او باید برود... او خطری فوری برای ملت ماست». خواکین کاسترو، نماینده حزب دموکرات هم ترامپ را خطرناک‌ترین مردی خواند که تاکنون اتاق بیضی را اشغال کرده است. ماکسین واترز هم ترامپ را به تمایل به جنگ داخلی متهم کرد و جیم مک گاورن هم گفت که رئیس جمهور اقدام به کودتا کرد.

با این حال عموم جمهوری‌خواهان اعتقاد داشتند که این استیضاح بسیار عجولانه است و باید روند دادرسی برای قضاوت در این مسئله با شتاب کم‌تری انجام شود و این تلاش‌های دموکرات‌ها باعث خدشه‌دار شدن وحدت‌ملی می‌شود. کوین مک‌کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان در این زمینه گفت: «استیضاح رئیس‌جمهور در چنین بازه زمانی کوتاهی اشتباه است. البته این بدان معنا نیست که رئیس جمهور از مبرا از تقصیر است. مسلما مسئولیت حمله روز چهارشنبه آشوبگران اوباش به کنگره بر عهده اوست». با این حال نمایندگان نزدیک به ترامپ، هم‌چون جیم جوردن، از این فراتر رفتند و دموکرات‌ها را به اقدامی بی پروا در راستای منافع سیاسی صرف متهم کردند.

dcmc106-113_2021_181624

با وجود این تلاش‌ها، میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواه سنا اعلام کرده با توجه به این‌که سنا در تعطیلات به سر می‌برد، روز سه‌شنبه 19 ژانویه، یعنی تنها یک روز پیش از مراسم تحلیف جو بایدن، امکان بررسی لایحه استیضاح در سنا وجود دارد. با این حال، حتی با خروج ترامپ از کاخ سفید، سنا به بررسی این لایحه ادامه خواهد و از تبعات آن می‌تواند احتمال ممانعت از نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی باشد.

در واکنش به این مسئله، جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب آمریکا، با صدور بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد مجلس سنا در عین رسیدگی به استیضاح، به وظایف قانونی خود در مواردی مانند اقتصاد و مقابله با همه‌گیری کرونا نیز عمل کند. دونالد ترامپ نیز دقایقی پس از تصویب طرح استیضاح خود در مجلس نمایندگان آمریکا در یک پیام ویدیویی خواستار اتحاد مردم و پرهیز آن‌ها از خشونت شد. ترامپ در پیامی ویدیویی که در صفحه توییتر کاخ سفید منتشر شد، ضمن محکوم کردن درگیری‌های هفته گذشته در ساختمان کنگره، گفت: «هر کس که به خشونت دست بزند از جنبش ما حمایت نمی‌کند بلکه به‌ آن حمله می‌کند و به کشور ما حمله می‌کند». او افزود: «چه راست‌گرا باشید و چه چپ‌گرا، چه دموکرات باشید چه جمهوری‌خواه، خشونت هیچ‌گاه توجیه پذیر نیست».

اعتراف توئیتر

جک دورسی بنیان‌گذار و مدیر عامل توئیتر با انتشار رشته توئیت‌هایی اعلام کرد که تصمیم به مسدود کردن حساب کاربری دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتر گزینه‌ای درست است، با این وجود این یک شکست است و در رابطه با میزان اختیارات شرکت‌های بزرگ اینترنتی سابقه‌ای خطرناک محسوب می‌شود.

93

او با اشاره به اقدام این شرکت در مسدود کردن حساب دونالد ترامپ نوشت از این اقدام خوشحال نیست و به آن افتخار نمی‌کند. به گفت او توییتر پس از دریافت هشدارها و اطلاعاتی در مورد وجود تهدیدهای فیزیکی این تصمیم را گرفت. او افزود مسدود کردن کاربران در نهایت نشان‌دهنده شکست ما در گسترش بحث‌های سالم است. دورسی افزود چنین اقداماتی باعث ایجاد تفرقه و محدود شدن ظرفیت‌ها برای شفاف‌سازی و یادگیری خواهد شد و سابقه‌ای خطرناک را به جا می‌گذارد که عبارتست از قدرتی که یک فرد یا شرکت می‌تواند بر بحث‌های عمومی در جهان داشته باشند.

دورسی با اشاره به این‌که مسدود کردن ترامپ در شبکه‌های اجتماعی مختلف هماهنگ شده نبود، گفت اگرچه شرایط مقطع کنونی استثنائا چنین اقداماتی را ایجاب می‌کرد، اما چنین رویه‌ای در دراز مدت برای آزادی اینترنت مخرب است.

سنگ‌‌باران خودروی پادشاه بلژیک

به گزارش بی‌بی‌سی، در پی درگذشت یک جوان ۲۳ ساله سیاهپوست که در بازداشت پلیس بلژیک قرار داشت، از شب گذشته اعتراضات بزرگی در پایتخت این کشور را به راه افتاده است.  صدها نفر در بروکسل به خیابان‌های مرکز پایتخت ریختند و عده‌ای از آن‌ها به سوی خودروی شاه فیلیپ که در حال عبور از این منطقه بود سنگ پرتاب ‌کرند. گزارش‌ شده که یک پاسگاه پلیس هم در جریان ناآرامی‌ها به آتش کشیده شده است.

سخنگوی پلیس به خبرگزاری فرانسه گفته است که چندین نفر در این رابطه بازداشت شده‌اند. به گفته او چهار مامور پلیس هم زخمی شده‌اند. یک سخنگوی دربار بلژیک به آسوشیتدپرس گفته است که شاه فیلیپ سوار خودرو بوده، اما خطری او را تهدید نمی‌کرده و راننده هم در پناه ماموران امنیتی تغییر مسیر داده است. آنلیس ورلیندن، وزیر کشور بلژیک گفته در عین این‌که تخلف احتمالی پلیس را محکوم می‌کند اعتراضات خشونت‌آمیز این چنینی را هم کاملا غیرقابل‌قبول می‌داند.

98

ورود بازرسان به ووهان، ثبت اولین مرگ پس از هشت ماه

به گزارش یورونیوز، هم‌زمان با اعلام ثبت یک مورد مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا پس از هشت ماه در چین، تیمی از بازرسان سازمان جهانی بهداشت وارد ایالت ووهان چین شدند تا درباره علل و منشأ انتشار ویروس کرونا تحقیق کنند. این تیم شامل ۱۰ دانشمند از ملیت‌های مختلف است و از بدو ورود به چین وارد قرنطینه‌ای دو هفته‌ای شده‌ است. مأموریت این بازرسان ۵ تا ۶ هفته طول خواهد کشید و سرپرستان تیم تأکید کرده‌اند که هدف این کار «نه یافتن مقصر» بلکه «درک روشن آن‌چه پیش آمده برای کاستن از خطرات آینده» است.

ورود این کارشناسان بنا بود هفته گذشته انجام شود که با وجود صدور تمامی مجوزهای لازم در آخرین دقایق از سوی چین به تعویق افتاد امری که اعتراض رئیس سازمان جهانی بهداشت را در پی داشت.

773x435_cmsv2_11715e05-b52d-5a51-a69f-ca532b3ba0ae-5287128

از سوی دیگرکمیسیون ملی بهداشت چین بامداد پنج‌شنبه ۱۴ ژانویه اعلام کرد که یک نفر در استان هِبِی این کشور در اثر ابتلا به ویروس کرونا در گذشته است. در شهرهای استان مذکور از چندی پیش مقررات قرنطینه برقرار شده است. هم‌چنین مقامات بهداشتی چین اعلام کردند ۱۳۸ مورد تازه ابتلا به کرونا در این کشور ثبت شده است. آخرین آمار رسمی مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به ماه مه سال گذشته میلادی باز می‌گردد و طبق آمارهای رسمی شمار درگذشتگان در اثر بیماری کووید-۱۹ در مجموع تا کنون ۴۶۳۵ نفر بوده است.

اتهام به شرکت چینی هواوی برای شناسایی اقلیت مسلمان اویغور

به گزارش بی‌بی‌سی، یک تیم تحقیقاتی در آمریکا می‌گوید شرکت چینی هواوی برای شناسایی اقلیت مسلمان اویغور در معابر عمومی اختراعی را به نام خود ثبت کرده است. به اعتقاد این تیم تحقیقاتی، این تکنولوژی یکی دیگر از نشانه‌های استفاده چین از فن‌آوری برای مبارزه با جمعیت مسلمان اویغور است.

هواوی پیش از این طراحی فن‌آوری علیه گروه‌های قومی را تکذیب کرده بود. شایان ذکر است ایالات متحده اتهاماتی علیه این شرکت مطرح کرده و درباره استفاده از تولیدات آن هشدار داده است.

97

شتاب در اعمال تحریم‌های تازه

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا با نزدیک شدن به روزهای پایانی دولت دونالد ترامپ به سرعت خود بر افزودن افراد و نهادهای ایرانی بر لیست تحریم‌های خود می‌افزاید. بر این اساس با اعلام جدید این وزارت‌خانه، دو شخصیت حقیقی و ۱۶ شخصیت حقوقی ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

بدین ترتیب، احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی و محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند. براساس تصمیم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، شماری از شرکت‌های وابسته به آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام ازجمله گروه توسعه اقتصادی تدبیر و چند شرکت وابسته به آن را در فهرست تحریم‌های این کشور گنجانده است. به‌علاوه شرکت محصولات پتروشیمی قائد بصیر، شرکت مهندسی نیروی ری و همچنین شرکت توزیع برق آبادان، بنیاد برکت و شرکت گسترش الکترونیک مبین هم تحریم شده‌اند.

94

خنثی‌سازی طرح ترور سفیر

یورونیوز گزارش داد اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرده که موفق شده طرح ترور راس ویلسون، سرپرست سفارت آمریکا در کابل را خنثی و طراحان این حمله را در شرق افغانستان بازداشت کند. بر اساس اعلام این اداره، خنثی کردن این طرح با بازداشت یک شبکه چهارنفرۀ وابسته به داعش، در جریان عملیات شبانه‌ای در ولسوالی کامه ننگرهار ممکن شده است. بنا بر اعلام خبرگزاری افق، راس ویلسون در ماه‌های اخیر بارها در قبال حملات علیه غیرنظامیان و فعالان مدنی افغانستان واکنش نشان داده و آن‌ها را با شدیدترین الفاظ محکوم کرده بود.

96

در اطلاعیه اداره امنیت ملی که روز سه‌شنبه منتشر شد، آمده است: «عبدالواحد قاتل و هماهنگ‌کننده اصلی این حلقه، برنامه داشت که سفیر آمریکا را در افغانستان یکجا با دیگر مقام‌های ارشد افغان ترور کند که با بازداشت آن‌ها این توطئه خنثی شد».گفته می‌شود دو عضو دیگر خانواده عبدالواحد که از رهبران محلی داعش محسوب می‌شدند نیز پیش از این در جریان حملات هوایی کشته شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار