چه کسی اگر امروز زنده بود می‌توانست بخش مهمی از مشکلات امروز کشور را حل و فصل کند؟
کد خبر: ۹۲۸۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷ 01 January 2021

به گزارش تابناک سمنان وقتی صحبت از ریاست جمهوری می‌شود معمولا نام افراد مختلفی به عنوان نامزد جریانات مختلف به ذهن می‌رسد؛ اما حالا شاید خیلی زمان مناسبی برای پرداختن به نام اشخاص نباشد؛ از همین رو نیز ما برای اینکه بتوانیم با ملاک‌ها و معیارهای جریانات مختلف بیشتر آشنا شویم از آنها پرسیدم که چه فردی را به عنوان الگوی ریاست جمهوری مناسب می‌دانید و چه کسی اگر امروز زنده بود می‌توانست بخش مهمی از مشکلات امروز کشور را حل و فصل کند؛ سوالی که جریانات مختلف هر یک پاسخ های جالبی به آن داده که پرداختن به آن حالی از لطف نیست.

الگوی گزینه‌های ریاست جمهوری چه کسانی هستند؟

مرحوم هاشمی رفسنجانی؛ وزنه ای برای ایجاد توازن در بین جناح‌های سیاسی بود 

احمد شریف عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال اینگونه جواب داد: معتقدم که ما فردی جامع الشرایط تر از مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کشور نداشتیم؛ زیرا او در سطوح مختلف مدیریت کرده و از مناسبات کشور مطلع بود؛ او وزنه بسیار مهمی در ایجاد توازن بین جناح های مختلف سیاسی بود و الان جایش بسیار خالی است؛ کمااینکه این احساس خلع وجود دارد که ما چرا نتوانستیم افرادی نظیر او را در کشور پرورش دهیم؟

عیسی چمبر فعال اصلاح طلب هم در این باره گفت: اگر شخصیتی مانند هاشمی وجود داشت که می‌توانست پلی بین شخصیت های سیاسی باشد و همه نگاه ها و نگرش ها را در کابینه داشت که قطعا مفید بود، ما نباید یک نگاه خاص از یک جریان خاص را در دستگاه اجرایی داشته باشیم.

الگوی جریان‌های مختلف برای ریاست جمهوری چه کسانی هستند؟

علی محمد نمازی عضو حزب کارگزاران سازندگی هم فرد دیگری بود که سوال ما را اینگونه پاسخ داد: شهید بهشتی، مرحوم هاشمی و شهید مطهری الگوهای مناسبی برای ریاست جمهوری بودند؛ معتقدم شهید بهشتی یک شخصیت آکادمیک بود و در دانشگاه‌ها دائما با دانشجویان تعامل و گفت و گو داشت؛ با روحیه تکنوکرات‌ها و متخصصان آشنا بود؛ بسیار باهوش و دموکراتیک، اهل گفتمان  و دارای صبر بسیاری بود.

او در ادامه گفت که مرحوم هاشمی هم واقعا تکنوکرات و با تجربه بود، زیرا قبل از انقلاب بسیاری از جاهای دنیا را دیده بود و دید خوبی در این زمینه داشت؛ اگرچه پیش از انقلاب عقاید تندی داشت اما بعدها معتدل تر شد و رفت به این سمت که حکومت خلاصه شده و کارها به دست مردم بیافتد؛ مطهری هم درکتاب‌های به خوبی ثابت کرده بود که با هرگونه تهجر و خرافه پرستی مخالف  بوده و در صدد تحقق اسلام ناب محمدی بود ، فردی با چنین ویژگی قطعا بسیار به روز بود و تعامل بالایی داشت.

الگوی گزینه‌های ریاست جمهوری چه کسانی هستند؟

اگر رئیس جمهور جوان باشد 

وهاب عزیزی تحلیگر مسائل سیاسی اصولگرا هم در این زمینه به ما گفت: دولت شهید رجایی یک الگوی مناسب برای تشکیل یک دولت چابک، کارا و با تفکر جهادی است. مرحوم شهید رجائی از بطن جامعه برخواسته بود، وفاداری و تعلق خاطر ویژه به رهبری نظام  داشت. شهید رجائی درک عمیقی از مشکلات مردم داشت. جامعه ما یک پویا و زنده هست؛ قطع یقین در بین نخبگان کسانی هستند که عملکرد و خصوصیاتی نزدیک به شهید رجائی را داشته باشند ولی به دلیل محدودیت ها و انحصار جریان های سیاسی فرصت معرفی پیدا نکرده اند. شاید سوال این باشد که چرا احزاب برای شناساندن این افراد به جامعه کمک نمی کنند.

الگوی جریان‌های مختلف برای ریاست جمهوری چه کسانی هستند؟

موضوعی که سعید نور محمدی فعال اصلاح طلب هم بر آن صحه گذاشته و گفته است: در ابتدا باید بگویم معتقدم نسل اول و دوم انقلاب باید بازنشسته شوند و یک جوان رئیس جمهور شود، ایده آل من این است که یک دولت و رئیس جمهوری جوان روی کار بیاید. تجربه به ما اثبات کرده است که دولت‌های جوان چه دولت شهید رجایی و چه دولت جوانی که مقام معظم رهبری رئیس جمهور آن بودند دولت‌های موفق‌تر و پر انگیزه تری بودند. مطمئن باشید اگر آن دولت‌ها با جنگ و ترور مواجه نمی‌شدند و تجربه‌ای را که جوانان امروز دارند را داشتند حتما موفقیت چند برابری داشتند.

او درباره چرایی موفقیت این افراد هم گفته است: اخلاص و فداکاری در دولت‌هایی نظیر شهید رجایی و دولت بعد از ایشان بسیار بیشتر از دولت‌های فعلی نظیر این دولت و دولت قبلی است و معتقدم که این امر حتما به سبب جوان بودن آنهاست. جوان انگیزه دارد. خلاقیت دارد. آلودگی‌های کم تری دارد. محافظه کار نیست. خسته نیست. ذهن آماده تری دارد. افرادی که حدود سه دهه در مناصب مختلف بوده اند نتیجه عملکردشان همین وضعیت فعلی کشور است. برای همین ما نیاز به یک دولت جوان و سالم داریم.

الگوی گزینه‌های ریاست جمهوری چه کسانی هستند؟

او تنها کسی بود که تمام خصوصیات یک مدیر را داشت 

حسین کنعانی مقدم هم درپاسخ به این سوال اینگونه گفت که معتقدم که بهترین الگو سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است، زیرا او تنها کسی بود که تمام خصوصیات یک مدیر، مدبر، شجاع، نترس، استکبارستیز و مقابله‌گر با صهیونیست را داشت  و مهم‌ترین ویژگی‌های او این بود که هم خالص، هم مردمی و هم ولایت‌مدار بود؛ معتقدم که اگر هر کس این سه خصلت را داشته باشد می‌تواند سرباز خوبی برای نظام باشد؛ سردار دل‌ها سخت‌ترین اقدامات را در عرصه مقاومت انجام داد و در همین مسیرحتی جانش را هم فدا کرد.

الگوی جریان‌های مختلف برای ریاست جمهوری چه کسانی هستند؟

فعال اصولگرا درباره دولت شهید رجایی هم بیان کرد: مدت روی کار بودن دولت شهید رجایی بسیار کوتاه بود و در یک مقطع کوتاهی شکل گرفت؛ اما او هم همان ویژگی‌های تقوا، خلوص و مردمی بودن و تبعیت از امام راحل را داشت، اما به او فرصت ندادند تا بتواند این گام بزرگ را بر دارد.

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلف هم دراین باره اینگونه گفت: هر فردی که به مدیریت کلان کشور باور داشته باشد و سیاست های اقتصاد مقاومتی را بتواند اجرا کند و تحت تاثیر سیاست‌های غرب و برجام‌های ۲ و ۳ قرار نگیرد ؛ طبیعتا بهتر از این وضع می‌توانست کشور را اداره کند. او درباره ویژگی‌های شخصیتی این افراد هم گفت که قطعا شخصیت‌هایی مانند شهید رجایی نقش بسزایی را در بهبود وضعیت کنونی کشور داشته‌اند؛ مهم ترین ملاک آنها هم باور به ظرفیت‌های داخلی و عدم اتکا به بیگانه است، این افراد کاملا روحیه جهادی داشتند و پشت میز نشینی را به حضور در بین مردم ترجیح نمی‌دانند.

الگوی گزینه‌های ریاست جمهوری چه کسانی هستند؟

اما حالا سوالی که بر جا می‌ماند این است که آیا چنین افرادی هنوز هم حضور دارند و اگر حضور دارند چرا معرفی نمی‌شوند؟

جهلی که مانع شناخت افراد شده است 

حمیدرضا ترقی در پاسخ به این سوال گفت: قطعا هنوز هم افرادی داریم که از همچین روحیه ای برخوردارند هم در نسل جوان همچین افرادی وجود دارند و هم در افراد مخلص انقلابی چنین افرادی را داریم؛ شهید قاسم سلیمانی افراد بسیاری را با این روحیه پرورش دادند که امروز بتوانند نقش بسزایی در حل مشکلات کشور داشته باشند؛ بنابراین فکر نمی کنم که کمبود نیرو در این زمینه داشته باشیم بلکه جهل است که موجب می شود برخی افراد روی کار نیایند.

الگوی جریان‌های مختلف برای ریاست جمهوری چه کسانی هستند؟

حسین کنعانی مقدم هم در این باره بیان کرد: البته الان هم از این افراد در کشور ما وجود دارد، زیرا خوشبختانه رویش انقلابی در کشور ما بسیار زیاد بوده و هست، اما بسیاری از آن‌ها نمی‌خواهند شناخته شوند و در پست‌های این چنینی قرار بگیرند، بنابراین وظیفه احزاب و نخبگان است که این افراد را شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند، اما متاسفانه چون ابزار تبلیغاتی در اختیار افراد انگشت‌شماری است که می‌خواهند منافع جناحی خود را حفظ کنند، عمدتا از این افراد غافل می‌شویم.

مجید متقی فر سخنگوی جبهه پایداری هم با تایید این صحبت‌ها اینگونه پاسخ داد که : شهید سلیمانی نه تنها وقتی زنده بود عدالت را دنبال کرد، بلکه خونش هم عدالت خواهی را در دنیا جهانی کرد؛ او آرمان خواهی و ارزش های انقلابی را در دنیا جهانی کرد در حالی که عده ای در داخل آرمان ستیزی را ترویج می‌کنند؛ بنابراین راه معرفی چنین افرادی سد می‌شود.  

الگوی گزینه‌های ریاست جمهوری چه کسانی هستند؟

وهاب عزیزی تحلیلگر مسائل سیاسی هم با انتقاد از نقش احزاب در این باره گفت: متاسفانه احزاب در کشور ما به بلوغ سیاسی لازم نرسیده اند و خودشان مانع رشد شخصیت های آزاد و مردمی مثل شهید رجائی هستند. لذا وضعیت سیاسی کشور ایجاب می کند بدون تکیه بر احزاب، گروه و جریان های مردمی پیش قدم شوند و از کسانی دعوت به حضور کنند که خصوصیات شخصی مثل شهید رجایی را داشته باشند.

در پایان باید گفت اشخاصی که در این گزارش نامشان مطرح شد شاید فراتر از اینکه یک شخص باشند تفکرهایی بودند که امروز اگرچه حضور ندارند اما راه و مسیرشان باقی است و اینکه احزاب چه شخصیتی را به عنوان الگوی خود در این مسیر بدانند شاید خیلی مسائل را روشن کند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

فاطمه تورانلو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار