رئیس سازمان برنامه و بودجه؛
لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در مورخ ۱۲ آذر ۹۹ به مجلس جهت بررسی تقدیم شد. امروز مورخه ۱۵ آذر ماه سال جاری محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه طی یک نشست خبری با خبرنگاران به تشریح عملکرد بودجه در سال جاری و جزئیات لایحه بودجه سال آینده پرداخت.
کد خبر: ۹۲۱۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸ 05 December 2020
به صحبت‌های همتی اعتماد داریم/ دروغ بزرگ است که بگوییم «گرانی دلار» کار دولت است/ افزایش نرخ ارز، تورم را بالا برد/ اگر نتوانستیم نفت بفروشیم؛ اوراق و سهام به مردم می‌فروشیم!
لایحه بودجه سند مالی است که دولت در آن میزان دخل و خرج سال آینده خود را مشخص می‌کند. لایحه بودجه طبق قانون هر ساله باید نهایتاً تا تاریخ ۱۵ آذر ماه به مجلس تقدیم شود. امسال دولت لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را سه روز زودتر نسبت به آخرین مهلت قانونی خود به مجلس تقدیم کرد.

به گزارش تابناک سمنان امروز مورخه ۱۵ آذر ماه سال جاری محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه طی یک نشست خبری با خبرنگاران به تشریح عملکرد بودجه در سال جاری و جزئیات لایحه بودجه سال آینده پرداخت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با اشاره به عملکرد منابع و مصارف بودجه سال ۹۹ در ۸ ماهه امسال اظهار داشت: منابع پیش بینی شده در سال ۵۷۱ هزار و ۹۹ میلیارد تومان بود که سهم ۸ ماه ۳۸۴ هزار میلیارد تومان بود که از این میزان ۳۳۴ هزار میلیارد تومان از منابع به خزانه واریز شد و ۵۰ هزار میلیارد تومان از این منابع تحقق پیدا نکرد. همچنین در بخش مصارف ۳۵۳ هزار میلیارد تومان پرداختی وجود داشت و ۳۱ هزار میلیارد تومان نسبت به آنچه مجاز بودیم مصرف کنیم کمتر مصرف کردیم و  ۱۹ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کردیم و این در حالی بود که می‌توانیم رقمی بالغ بر ۳۹ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کنیم.
 
وی افزود: بنابراین کسری بودجه به بانک مرکزی منتقل نشده و حتی از میزان مجاز تنخواه کمتر استفاده کرده ایم بر همین اساس رییس کل بانک مرکزی از عملکرد بودجه تشکر کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران رشد کشاورزی ۲.۷ درصد مثبت، اما رشد گروه خدمت منفی ۳ درصد بوده، بر این مبنا رشد بدون نفت مثبت و رشد اقتصادی با نفت منفی ۰.۲ درصد بود، گفت: از بهار سال ۹۸ که  هزینه مصرف بخش خصوصی منفی ۹.۸ بود، امروز به‌منفی ۱.۷ در تابستان امسال رسیده است.

نوبخت اظهار داشت: در بخش مصارف ۳۹ درصد نسبت به ۸ ماهه ۹۸ رشد داشته که در بخش هزینه‌ای ۳۵ درصد رشد داشته و در بخش مرتبط با حقوق و مزایا که قسمتی از بخش هزینه‌ای است، ۱۰۴ هزار میلیارد تومان برای حقوق و مزایا هزینه شده که ۵۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد دارد و ۵۲ هزار میلیارد تومان بابت بودجه عمرانی پرداخت شده که ۶۵ درصد رشد نشان می‌دهد. وی گفت: با این ۵۲ هزار میلیارد تومان، دو میلیون فرصت شغلی تثبیت شد.

در ادامه این نشست سیدحمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه درباره منابع و مصارف لایحه بودجه ۱۴۰۰ و مقایسه آن با قانون بودجه امسال گفت: بودجه کل کشور سال جاری دو هزار و ۲۶ هزار میلیارد تومان است در حالی که لایحه بودجه سال آینده دو هزار و ۴۳۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. پورمحمدی اظهار داشت: ۸۴۱ هزار میلیارد تومان منابع عمومی و ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمد‌های اختصاصی دولت است.

وی افزود: از محل ۸۴۱ هزار میلیارد تومان منابع عمومی قرار است ۵۴۲ میلیارد تومان حقوق کارمندان، مستمری بگیران و بازنشستگان پرداخت شود. همچنین اعتبار پروژه‌های عمرانی ۱۰۴ هزار میلیارد تومان و بازپرداخت اصل و سود اوراق ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است ۳۵ هزار میلیارد تومان نیز شرکت‌های درآمد-هزینه‌ای درآمد و هزینه خواهد داشت.

پورمحمدی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ سهم مالیات از درآمد‌ها ۲۲۵ هزار میلیارد تومان است گفت: ۲۲ هزار میلیارد تومان از درآمد‌های گمرکی، ۲۵ هزار میلیارد تومان از فروش اموال دولتی، ۱۹۹ هزار میلیارد تومان فروش نفت و گاز، ۷۰ هزار میلیارد تومان پیش فروش نفت، ۹۵ هزار میلیارد تومان فروش شرکت‌های دولتی و ۷۵ هزار میلیارد تومان برداشت از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

وی درباره مصارف لایحه بودجه سال آینده نیز گفت: امسال اعتبارات هزینه‌ای ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بود، اما در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این اعتبارات که شامل حقوق و مزایا و دیگر هزینه‌های دولت می‌شود به ۸۴۱ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد ضمن اینکه مصارف بخش پروژه‌های عمرانی از ۸۸ هزار میلیارد تومان در سال جاری به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان در سال آینده افزایش خواهد یافت.

نوبخت در ادامه این جلسه به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

در تحقق تورم ۲۲ درصدی به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی اعتماد داریم!

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سئوال خبرنگار تابناک اقتصادی مبنی بر اینکه به نظر شما با توجه به لایحه بودجه ۱۴۰۰، هدف گذاری تورم ۲۲ درصد توسط بانک مرکزی در سال آینده محقق می‌شود یا خیر؟ گفت: بانک مرکزی معتقد است این اتفاق رخ خواهد داد و ما نیز به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی اعتماد داریم.

کسری بودجه از محل افزایش نرخ ارز دروغ بسیار بزرگ است

در ادامه نوبخت با اشاره به اهمیت حفظ ارزش پول ملی و افزایش قدرت خرید مردم گفت: این یک دروغ بسیار بزرگ است که دولت می‌خواهد منابع کسری بودجه خود را از طریق افزایش نرخ ارز و نرخ تسعیر جبران کند. اگر این سیاست را دنبال می‌کردیم باید پول نفت را با دلار ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان در بودجه می‌آوردیم و نه با دلار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی.

تورم کشور ناشی از مسائل پولی نیست

وی در مورد عامل افزایش نرخ تورم نیز گفت: به نظر سازمان برنامه تورم کشور ناشی از مسائل پولی نیست بلکه ناشی از طرف عرضه و افزایش قیمت ارز و هزینه‌ها است. وی افزود: به عنوان نمونه در موضوع لبنیات چند مرتبه افزایش قیمت را تجربه کردیم، اما این افزایش قیمت از ناحیه افزایش تقاضا نبوده است بلکه از جانب افزایش هزینه‌ها برای تولید و به خصوص افزایش نرخ ارز بوده است.

همسان سازی حقوق بازنشستگان تا انقلاب مهدی ادامه خواهد یافت!

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد همسازن سازی حقوق بازنشستگان با خنده گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان تا انقلاب مهدی ادامه خواهد یافت! همچنین حمید پوراصغری معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در تکمیل صحبت‌های نوبخت گفت: حقوق بازنشستگان در سال آتی ۲۵ درصد رشد کرده است و همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد یافت.

کف فروش نفت یک میلیون بشکه و سقف ۲.۳ میلیون بشکه

همچنین در این نشست نوبخت در مورد وضعیت فروش نفت در سال آینده گفت: در سال آینده کف صادرات نفت یک میلیون بشکه در نظر گرفته شده و سقف آن ۲.۳ میلیون بشکه در روز است و طوری برنامه ریزی شده که اگر محقق نشد و نتوانستیم به بیرون نفت بفروشیم، بتوان از محل فروش اوراق و فروش سهام کارخانجات این کسری پوشش داده شود و اگر بیش از رقم پیش بینی شده، محقق شود که یک ریال مازاد در اختیار ما نیست و به ذخایر ارزی اضافه می‌شود.
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار