یک استاد دانشگاه معتقد است: همه از ما مردم عادی گرفته تا وزیر و رئیس جمهور باید برای حفاظت از "خاک" حساس شوند.
کد خبر: ۹۲۱۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸ 05 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر عبدالحمید پاپ‌زن به مناسبت روز جهانی خاک(پنجم دسامبر) با اشاره به اهمیت حفاظت از خاک، گفت: برای تشکیل یک سانتیمتر خاک حدود 800 تا 900 سال زمان لازم است و این موضوع اهمیت حفاظت از خاک را نشان می‌دهد.

دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه تصمیم گیری‌ها و موضع‌گیریهای بشر نابودی خاک را در سده‌ها و ده‌های اخیر در پی داشته، گفت: اگر فکری برای حفاظت و حراست از خاک نکنیم، چه بسا زمانی فرا برسد که برای حفاظت از آن دیر شده باشد.

پاپ‌زن سپس با اشاره به نقش بشر در فرسایش منابع خاک، گفت: اگرچه بشر احتمالا در ادوار مختلف تاریخی در فرسایش خاک نقش داشته، اما بررسی آمارها نشان می دهد که بعد از رُنسانس و انقلاب صنعتی و در پی آن رواج شهر نشینی نقش انسان ها در فرسایش خاک خیلی بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه گسترش شهرنشینی انسان ها را وادار به خانه سازی در بستر خاک کرده که این اقدام یکی از عوامل تخریب‌کننده خاک به شمار می رود، ادامه داد: ساخت اتوبان، فرودگاه، راه آهن و ... به دنبال توسعه شهرنشینی عملا سطح زیادی از خاک های حاصلخیز را در معرض تخریب قرار داده است.

وی در ادامه از توسعه صنعتی به عنوان یکی دیگر از عوامل تهدید کننده خاک یاد کرد و افزود: البته موافقان حفاظت از خاک مخالف صنعت نیستند، اما واقعیت این است که بهترین خاک ها را به بهانه توسعه صنعتی از دست داده‌ایم.

وی ادامه داد: اگرچه قانون اجازه استفاده اراضی کشاورزی کلاس بالا را برای انجام کارهای صنعتی نمی دهد، اما در عمل می بینیم که خیلی از شهرک های صنعتی در شهرهایی مثل کرمانشاه، مرکزی، قزوین و... روی خاک های درجه یک احداث شده و با این اتفاق تخریب بسیار زیادی به بهانه توسعه صنعت در سطح خاک رخ داده است.

پاپ زن در ادامه با بیان اینکه علاوه بر فرسایش فیزیکی فرسایش کیفی خاک را هم خصوصا در 100 سال اخیر و به ویژه در ده های اخیر شاهد هستیم، ادامه داد: فرسایش بیولوژیک یا زیستی نوعی از فرسایش است که بشر با آلاینده‌هایی که به دلایل و بهانه های مختلف وارد خاک می کند که عمده این آلاینده‌ها شامل سموم و آفات بخش کشاورزی است، زیست خاک را در معرض تخریب قرار می دهد.

وی با بیان اینکه با اضافه کردن مواد شیمیایی موجودات زنده خاک دچار آسیب می‌شود، گفت: در اثر استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی، خاک به اصطلاح معتاد شده و اگر چند سال سم و کود به یک زمین زراعی بزنیم، پس از آن دیگر زمین ثمردهی نخواهد داشت.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار