بیش از ۲ هفته از اعمال محدودیت های جامع کرونا در سراسر کشور و به تبع استان ایلام می گذرد و در این مدت اصناف و بازاریان در مشاغل مختلف تعطیل شده اند.
کد خبر: ۹۲۱۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰ 05 December 2020

به گزارش تابناک ایلام، مشاغل گروه ۲ تا چهار مشمول تعطیلی شدند و این گروه ها حق فعالیت در زمان اعمال محدودیت ها را ندارند تا زمانی که وضعیت شرایط کرونا در استان از شرایط قرمز و نارنجی خارج شود.

بازاریان همواره در تمام بحبوحه های حساس پرچمدار حضور موثر در عرصه ها بوده اند و اکنون که ویروس کرونا در حال جولان دادن است باز هم بازاریان مشمول قانون تعطیلی با تمکین از دستور ستاد کرونا، همکاری بی شائبه و قابل تحسینی را با ستاد داشتند.
هرچند درآمد بازاری جماعت به صورت روزمزد و بر اساس کارکرد روزانه اش است اما با این وجود قاطبه بازاریان و اصناف با احترام به قانون از حقوق خود که درآمدزایی و کسب معیشت برای خانواده است گذشتند تا به سلامت جامعه خدمت کنند.

با وجود اینکه نزدیک به ۹۵ درصد اصناف مشمول محدودیت ها از قانون تبعیت کردند اما بودند انگشت شمار مغازه دارانی که با دور زدن قانون اقدام به فعالیت پنهانی و دور از چشم ناظران کرده اند.

این معدود صنوف در حالیکه در اصلی مغازه را بسته و کرکره ها را پایین کشیده اند به فعالیت پنهانی و غیرقانونی خود ادامه می دهند.

صاحبان این مشاغل در شرایطی در مغازه های خود حضور یافته اند که اجازه بازگشایی ندارند و این اقدام علاوه بر اینکه تخلف و تمرد از قانون محسوب می شود آثار سویی بر جسم و روان این افراد نیز دارد.

از آنجا که بیشتر مغازه ها دارای کرکره هستند بازاریان برای جلوگیری از جلب توجه رهگذران یا ناظران مجبورند کرکره های مغازه ها را تا نیمه بالا بکشند و خم شده و از در اصلی مغازه داخل رفته و دوباره کرکره را پایین بکشند و در فضای بسته بدون تهویه و جابجایی هوا کار  کنند.

از عوارض جسمانی این اقدام می توان به آثاری چون درد کمر ناشی از خم شدن در ورود و خروج از زیر کرکره، مشکلات تنفسی در فضای بسته که هوای تازه در آن جریان ندارد و یکجانشینی کامل تا زمان بازگشت به منزل اشاره کرد.

اما از تاثیرات روحی و روانی این اقدام به مواردی نظیر استرس به علت ترس از نظارت گروه های گشت و کنترل بازار، نبود مشتری مثل روال گذشته، عدم اجازه تردد آزادانه، قطع ارتباط کاری با هم صنفان و موارد دیگر اشاره کرد.

یکی از صاحبان مشاغل مشمول تعطیلی که باید در این ایام تعطیل باشد، اظهار داشت: بازاری جماعت اقشاری آسیب دیده از اقتصاد هستند و برای پرداخت اقساط خود مجبور هستند در هر شرایطی به فعالیت ادامه دهند.

یاری که دارای بنگاه مشاور املاک است، افزود: به صورت مخفیانه و دور از چشم ناظران به مغازه می رویم و از طریق تلفن و یا از پشت در مغازه کار مهراجعان را انجام می دهیم.

وی گفت: ساختار در مغازه ام به گونه ای است که کرکره را تا نیمه بالا می کشم و از پهلو و با سختی زیاد وارد مغازه می شوم و با اتمام فعالیتم به همین طریق خارج می شوم که فشار زیادی به کمر و پلوهایم وارد شده است.

مغازه دار دیگری که در کار طراحی و چاپ بنر و کارت ویزیت است هم در محل کار خود را از بیرون بسته و در داخل مغازه مشغول به کار است، در خصوص اینکه چرا با وجود اعلام ممنوعیت فعالیت مشاغل دو تا چهار اما به فعالیت ادامه می دهد، گفت: سفارش های زیادی از قبل گرفته و باید آنها را سر وقت تحویل دهد.

فتاحی افزود: مردم سفارش های خود را می خواهند و باید آنها به موقع تحویل دهم تا به اعتمادی که به خوش قولی من دارند لطمه وارد نشود.

بازاریان پرچمدار تمکین از قانون هستند

رییس اتاق اصناف ایلام هم گفت: ویروس کرونا بیشترین لطمه را به  بازاریان و اصناف وارد کرد چرا که این گروه های شغلی در اوج خریدهای فصلی مردم مجبور به تعطیلی واحدهای صنفی خود شدند در حالی که بدون داشتن درآمد باید اجاره بهای محل کسب خود را نیز به موقع پرداخت کنند.

یونس حواسیان یادآور شد: در ایام پیش از تعطیلات نوروز و فروردین ماه، زمان بازگشایی مدارس و اکنون که فصل خرید البسه زمستانی است مغازه داران با تمکین از دستور ستاد کرونا مغازه های خود را تعطیل کرده اند.

وی اضافه کرد: از آنجا که تمام پاساژها نیز مشمول قانون ممنوعیت فعالیت هستند، برخی از مشاغل گروه یک که در داخل پاساژها قرار دارند نیز اجازه کسب و کار را ندارند.

وی افزود: بیش ۹۰ درصد مشمولان تعطیلی از قانون ستاد کرونا تبعیت کرده اند و به جای فعالیت در مغازه های خود در منازل حضور دارند تا زمانی که دستور بازگشایی اصناف دوباره صادر شود.

حواسیان تاکید کرد: بازار پیشانی پویایی شهر و پرچمدار حمایت از قوانین است و اصناف به عنوان صاحبان اصلی انقلاب با پیروی از قانون به عامه مردم نشان داده اند که سلامت جامعه را به کسب فعالیت خود ترجیح می دهند.

وی تاکید کرد: البته در این میان هستند کاسبانی که با دور زدن قانون مخفیانه یا آشکارا اقدام به بازگشایی واحدهای صنفی خود می کنند که در صورت مشاهده، با آنها برخورد و مغازه این افراد پلمب می شود.

وی گفت: هرچند هم اکنون وضعیت ایلام از قرمز به نارنجی تغییر کرده اما همچنان تا زمان ابلاغ رسمی از سوی ستاد کرونا مشاغل گروه های ۲ تا چهار تعطیل هستند.

وی اظهار داشت: از زمان اجرای محدودیت ها در ۲ هفته گذشته تاکنون سه هزار و ۵۰۰ تا چهارهزار مورد بازرسی از اصناف صورت گرفته و در این مدت ۵۰۰ واحد نیز مشمول جریمه، پلمب، اخطار یا تذکر شده اند.

گروه های شغلی مشمول محدودیت باید پلمب شوند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام  در این زمینه گفت: گروه های شغلی مختلف مشمول محدودیت طرح مقابله با کرونا که از اول آذرماه اجرا می شود، باید برای جلوگیری از فعالیت پلمب شوند.

دکتر جمیل صادقی فر در قرارگاه استانی کرونا افزود: با توجه به اینکه برخی صنوف بدور از چشم بازرسان فعالیت می کنند باید در همه گروه های شغلی بصورت قانونی پلمب شوند تا اجازه فعالیت نداشته باشند.

وی با بیان اینکه نباید به بسته شدن گروه های شغلی توسط اصناف بسنده شود، ادامه داد: بازرسان متولی برای جلوگیری از فعالیت غیر قانونی این مشاغل در ایام اجرای طرح اقدام به پلمب این واحدها کنند.

وی اظهار کرد: همچنین از روز شنبه نظارت بر گروه شغلی یک که فعالیت دارند باید مضاعف شده و نظارت بر نحوه فعالیت این مشاغل بیشتر از قبل باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به مجاز بودن فعالیت گروه های شغلی یک در مناطق قرمز از اول آذر ماه گفت: ممکن است نسبت به گذشته این گروه‌ها شلوغ تر شده که باید رعایت پروتکل‌ها در این مشاغل بیشتر از گذشته باشد.

صادقی فر حضور و مراجعه مردم در بازار را مشکل اساسی موجود عنوان کرد و گفت: باید انگیزه مردم برای مراجعه به خیابان پایین آمده و در این زمینه تعطیلی مشاغل یکی از مهمترین راهکارها است.

به گزارش ایرنا، هم اکنون از مجموع ۱۱ شهرستان استان ایلام ۲ شهرستان چرداول و آبدانان در وضعیت قرمز، هلیلان و دهلران در وضعیت زرد و مابقی نارنجی هستند./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار