سامانه شبکه اجتماعی محلات شهر اصفهان شامل 220 محله شهر از سوی معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان رونمایی شد.
کد خبر: ۹۱۷۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲ 19 November 2020

آیین رونمایی از سامانه شبکه اجتماعی محلات شهر اصفهان با حضور مسئولان شهری و استانی در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شد.
در این مراسم فرماندار اصفهان اظهار داشت: کشورهای گوناگون از جمله کشور ما شکل‌گیری حکومت و دولت-ملت‌ها را تجربه کرده‌اند و با شکل‌گیری نهادها و سازمان‌های مختلف امور گوناگون شهرها و محلات پیگیری شده است اما هنوز نتوانسته‌ایم به صورت فراگیر، جامع و مویرگی خواسته‌های مردم و محلات را احصا کنیم و به آنها پاسخ دهیم. باید از خود بپرسیم آیا بازخورد طرح‌ها و برنامه‌های خود را از مردم محلات دریافت کرده و در برنامه‌های بعدی خود از آنها استفاده کرده‌ایم یا خیر؟
حسین سیستانی افزود: شهرداری‌ها برای گرفتن نتیجه بهتر از خدمات خود به شهروندان نیازمند برقراری ارتباط دوسویه با مردم هستند که سازوکار این امر فراهم است اما نیازمند سازوکار دقیق‌تری بودیم.
وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع بیماری کرونا احساس کردیم که برای پاسخگویی به نیازها و رفع مشکلات گوناگون مردم در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی نیاز به ورود به محلات داریم، ادامه داد: بنابراین هیچ چاره‌ای نبود مگر اینکه با معتمدان و فعالان محلات ارتباط برقرار کنیم لذا با راه‌‌اندازی پویش یاوران اجتماعی محلات اقداماتی را آغاز کردیم.
در ادامه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان ضمن تشکر از اقدام معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان برای ایجاد سامانه شبکه اجتماعی محلات شهر اصفهان با کمک شورای اسلامی شهر گفت: شهرداری به عنوان نهادی تأثیرگذار در حوزه اجتماعی نقش مهمی در ایجاد ارتباط میان مردم و حاکمیت دارد.
حیدر قاسمی با بیان اینکه شهر موجودی زنده است، اضافه کرد: این موجود زنده سرزندگی خود را به اجزای مختلف شهر مدیون است که محلات یکی از این اجزا هستند. در واقع زمانی که مردم آرامش و احساس امنیت داشته باشند سرزندگی شهر محقق می‌شود.
وی تصریح کرد: هرچه در حوزه‌های اجتماعی اقدامات موثر بیشتری انجام دهیم با مشکلات امنیتی کمتری مواجه می‌شویم و تبعات موجود حاصل غفلت و کم‌کاری در حوزه اجتماعی بوده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان مردم را پایه و اساس امنیت شهر و کشور دانست و تأکید کرد اگر پیوند و ارتباط دوسویه میان حاکمیت و مردم شکل بگیرد، دولت و حاکمیت نیز مشکلات و محدودیت‌های خود را با استفاده از ظرفیت‌های مردمی رفع می‌کنند؛ بنابراین برای ایجاد این پل ارتباطی به شبکه‌سازی نیاز است.
قاسمی اعلام آمادگی کرد استانداری اصفهان برای نتیجه‌بخش بودن فعالیت شبکه اجتماعی محلات شهر اصفهان اقدامات لازم را در راستای هماهنگی دستگاه‌های گوناگون انجام دهد.
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این آیین اظهار داشت: در شورای اسلامی شهر اصفهان به جد به دنبال تحقق مشارکت مردم هستیم و اگر قرار باشد کار شهر، استان و کشور پیش برود چاره‌ای جز مراجعه به مردم و محلات نداریم.
علیرضا نصر اصفهانی افزود: برای مراجعه درست به محلات و برنامه‌ریزی صحیح باید وضعیت آنها را کاملاً بدانیم و نیاز به اطلاعات و آمار کامل و درستی داریم. امروز از آمار به عنوان ستون فقرات برنامه‌ریزی‌ها نام برده می‌شود و در واقع در جاهایی با مشکل مواجه شده‌ایم و برنامه‌ریزی‌های ما به نتیجه نرسیده است که اطلاعات و آمار درست و جامعی نداشته‌ایم.
وی رونمایی از سامانه شبکه اجتماعی محلات شهر اصفهان را به فال نیک گرفت و خاطرنشان کرد: امیدوارم با آغاز به کار شبکه‌های اجتماعی در محلات اتفاقات مبارکی برای شهر اصفهان بیفتد.
رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم گفت: تدوین طرح شبکه‌سازی اجتماعی سال‌ها دغدغه حوزه اجتماعی و حلقه مفقوده برنامه‌های این حوزه در جوامع در حال توسعه بود که موجب سردرگمی در حوزه اجتماعی شده بود.
کوروش محمدی افزود: متأسفانه هرچه در این حوزه تلاش و برنامه‌ریزی کرده‌ایم در نهایت به نقطه اول بازگشته‌ایم و سال به سال شاهد افزایش معضلات و آسیب‌های اجتماعی بوده و هستیم؛ بنابراین به تدوین طرح شبکه‌سازی اجتماعی پرداختیم چون تمام صاحب‌نظران حوزه‌های اجتماعی و روانشناسی اجتماعی و متخصصان علوم رفتاری و آسیب‌شناسی اجتماعی اعتقاد دارند جوامعی به پیشرفت و توسعه دست می‌یابند و به عنوان کشوری توسعه‌یافته مطرح می‌شوند که مردم را در طرح‌ها و برنامه‌های خود مشارکت دهند.
وی با بیان اینکه متأسفانه هر سال بر دردها و رنج‌های جامعه افزوده می‌شود، ادامه داد: بنابراین شبکه‌های اجتماعی را از دل محلات انتخاب کردیم. ایجاد سامانه شبکه اجتماعی محلات شهر اصفهان حاصل تلاشی سه ماهه بود. در این طرح 220 محله شهر شناسایی شده و شبکه‌های اجتماعی واقعی با حضور معتمدین، روحانیون، فعالان سمن‌ها، تحصیل‌کردگان محله و افرادی که می‌توانند به هر شکلی به محله خود کمک کنند به صورت داوطلبانه در این محلات تشکیل شده است. در هر محله از 7 تا 15 نفر در این شبکه‌های اجتماعی عضو هستند که به نیازهای هر محله نگاه ویژه و دغدغه‌مند دارند و از جنس مردم هستند.
رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: این 220 شبکه اجتماعی در محلات در قالب یک سامانه به هم متصل شده‌اند و شبکه حامی از دستگاه‌های استان از این شبکه پشتیبانی می‌کند.
محمدی رونمایی از سامانه شبکه اجتماعی محلات شهر اصفهان را بزرگ‌ترین رویداد اجتماعی شهر دانست و خاطرنشان کرد: از تمام دستگاه‌های اجرایی استان که در آیین‌نامه این طرح نقش شبکه حامی را دارند درخواست می‌کنم این شبکه‌های اجتماعی را متعلق به خود و شهر بدانند تا از مزایای این مشارکت اجتماعی برخوردار شویم. این طرح می‌تواند به الگویی ملی و حتی بین‌المللی تبدیل شود اما فعلاً تمرکز ما بر رفع بخشی از آلام، ناهنجاری‌ها و مشکلات اجتماعی در شهرمان اصفهان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار