معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه حفظ بافت تاریخی و سیمای شهری از الزامات ساخت و ساز در شهرهای تاریخی است، اظهار کرد: بررسی مدارک و مستندات مجتمع تجاری، فرهنگی و پارکینگ جنب خانه بروجردی‌ها، مغایر با کاربری‌های مصوب طرح جامع و تفصیلی پیشنهادی بوده و باید اصلاح شود.
کد خبر: ۹۱۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۱ 17 November 2020

به گزارش تابناک به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)، امیر زاغیان با اشاره به دغدغه دوست‌داران میراث فرهنگی برای حفظ حریم منظر خانه بروجردی‌ها، اظهار کرد: چندی پیش گزارشی از احداث و عملیات اجرایی مجتمع تجاری- فرهنگی -پارکینگ، جنب خانه بروجردی‌ها واقع در شهر کاشان دریافت شد که بلافاصله مورد بررسی و بازدید میدانی قرار گرفت.

وی افزود: با بررسی مدارک و مستندات این ساختمان مشخص شده کاربری این مجتمع در دست احداث، مغایر با کاربری‌های مصوب طرح جامع و تفصیلی پیشنهادی بوده است.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: این اداره کل در راستای اجرای مواد ۳۷ و ۳۸ "آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان" از طریق مکاتبه دستور توقف عملیات ساختمانی این پروژه را به شهرداری کاشان ابلاغ کرد.

زاغیان ادامه داد: شهرداری کاشان موظف است اقدامات اصلاحی و صدور پروانه ساختمانی منطبق با کلیه ضوابط و مقررات شهرسازی انجام دهد همچنین نسبت به رعایت آخرین مصوبات کمیسیون ماده پنج قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری و یا اخذ مصوبه از کمیسیون یاد شده اقدام نماید.

وی با بیان اینکه حفظ بافت تاریخی، سیما و منظر شهری از الزامات ساخت و ساز در شهرهای تاریخی است، اظهار کرد: امیدواریم صیانت از آثار باستانی و رعایت حریم آنها در نحوه و چگونگی صدور پروانه‌های ساختمانی بیش از پیش مورد توجه شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی قرار گیرد.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اصفهان با توجه به اهمیت حفظ بناها و حریم آثار تاریخی گفت: با توجه به بافت تاریخی بسیار ارزشمند، در برخی از شهرهای استان، مطمئناً رعایت ضوابط شهرسازی با حساسیت بیشتری مطرح خواهند شد چرا که ضوابط و معیارهای ویژه‌ای توسط وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی نیز در خصوص این قبیل بافت‌ها تدوین و لازم الرعایه بوده.

زاغیان ادامه داد: خوشبختانه پس از فعالیت چندین ساله کارگروه نظارت عالیه، بازخوردی مطلوب از نحوه ساخت و سازهای استان مشاهده و دقت نظر بیشتری از سوی کلیه نهادها، کارفرمایان و شهروندان در رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی اعمال می‌شود.

وی افزود: بر اساس ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان وظیفه نظارت عالیه بر ساخت و سازها، ارزیابی میزان رعایت مقررات ملی و ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی به وزارت راه و شهرسازی تفویض شده است.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: این اداره کل در راستای اجرای وظایف کنترلی و نظارتی خود، در صورتی که گزارش تخلفی را از سوی شهروندان اخذ نماید و یا در طی بازدیدهای مدون برنامه‌ریزی شده از عملیات اجرایی ساختمان‌های مسکونی در حال احداث در سطح استان تخلفاتی را مشاهده کند، تا رفع تخلف و اصلاح آن از مراجع مربوطه پیگیری و اقدام می‌نماید.

زاغیان اظهار کرد: آنچه بدیهی است این است که ضوابط معماری و شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی می‌بایست رعایت شود همچنین ضوابط مذکور در عملیات اجرایی ساختمان توسط مالکین و کارفرمایان باید مورد توجه قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار