سومین همایش بین المللی مولوی پژوهی در دانشگاه اصفهان آغاز شد.
کد خبر: ۹۱۷۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۴ 16 November 2020

رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم افتتاحیه این همایش که  بصورت مجازی در حال برگزاری است با بیان اینکه شخصیت مولوی در یک بعد نمی‌گنجد گفت: شخصیت مولوی را باید در قالب جهانی مطالعه کرد.
هوشنگ طالبی با اشاره به آمادگی دانشگاه اصفهان برای ایجاد دبیرخانه دائمی همایش مولوی پژوهی در این دانشگاه افزود: بسیاری از کشور‌های آسیای میانه و کشور‌های خاور دور مولوی را به خوبی می‌شناسند و ضرورت دارد یک شبکه جهانی مولوی پژوهی شکل گیرد.
دبیر علمی همایش مولوی پژوهی در آیین آغاز به کار این رویداد بصورت مجازی گفت: اندیشه‌های مولوی در خور بررسی و پژوهش‌های همه جانبه است و دانشگاه اصفهان با توجه به اینکه از دانشگاه‌های جامع برتر کشور و دارای زیرساخت‌های مناسبی مانند قطب علمی مطالعات بنیادی و کاربردی ادب عرفانی و اعضای هیات علمی و پژوهشگران فعالی در این زمینه است.
زهره نجفی افزود: همایش امسال با شیوه متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته برگزار می‌شود و تا ۲۶ آذر در قالب نشست‌های هفتگی با حضور صاحبنظران و پژوهشگران بخش‌های مولوی پژوهی ادامه دارد.
دبیر اجرایی این همایش هم گفت: در هر هفته ۲ نشست در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه با حضور سخنرانانی از دانشگاه‌های اصفهان، ارومیه، تبریز، شهید بهشتی، الزهرا (س)، علامه طباطبایی، تهران، فردوسی مشهد، یزد، خوارزمی و نیز از کشور‌های ترکیه، چین، منطقه بالکان، شبه قاره و کشور‌های عرب زبان برگزار می‌شود.
علی اصغر میرباقری فر با بیان اینکه در مجموع ۱۴ نشست و ۵۶ سخنرانی در این همایش با ارائه جدیدترین یافته‌های علمی مولوی پژوهی برگزار می‌شود، افزود: تجلیل از تالیف‌های برتر در حوزه مولوی پژوهی در قالب مقاله، مجله، کتاب از بخش‌های دیگر این همایش است.
سومین همایش بین المللی مولوی پژوهی با هدف ارائه جدیدترین دستاورد‌های مطالعاتی و پژوهشی درباره اندیشه‌ها و آثار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی با مشارکت دانشگاهیان، متخصصان زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگران داخلی و خارجی در دانشگاه اصفهان در حال برگزاری است.
نشست‌های همایش مولوی پژوهی در سه بخش کلی نوآوری‌های علمی شامل مبانی اندیشه‌های مولوی، نسخه شناسی آثار مولوی، مولوی و شمس، نقد و تحلیل شرح‌های آثار مولوی، پژوهش‌های کاربردی حوزه مولوی پژوهی شامل هنر، ادبیات کودک و نوجوان، روانشناسی و مشاوره و مولوی پژوهی در حوزه بین الملل شامل مولوی پژوهی در ترکیه، چین، بنگلادش، هندوستان، منطقه بالکان و کشور‌های عرب زبان تا بیست و ششم آذر در دانشگاه اصفهان ادامه دارد و در مراسم اختتامیه از مقالات و کتاب‌های برتر دو سال گذشته با محور مولانا تجلیل خواهدشد.
جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی از مشهورترین شاعران ایرانی پارسی‌گوی در قرن هفتم هجری قمری است که از آثار او می‌توان به مثنوی، دیوان غزلیات یا کلیات شمس، رباعیات، مکتوبات، فیه مافیه و مجالس سبعه اشاره کرد.
دانشگاه اصفهان بعنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود ۱۵ هزار دانشجو و ۶۶۰ عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.
این دانشگاه با حدود ۴۰۰ دانشجوی خارجی بعنوان یکی از دانشگاه‌های منتخب ایران در طرح تبدیل به یکی از پنج دانشگاه برتر کشور در تراز بین المللی انتخاب شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار