در جریان سفر مقام معظم رهبری در سال۸۶ به استان قم و تاکید بر رعایت سیما و منظر اسلامی شهر قم شهرداری هم طبق یک ابلاغیه ای از هرگونه ساخت و ساز نامتعارف و معماری رومی در شهر قم جلوگیری کرده است.
کد خبر: ۹۱۴۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶ 07 November 2020

به گزارش تابناک قم، براساس منابع تاریخی، قم دارای قدمتی 10 هزار ساله است که اوج شکوه آن بعداز ظهور اسلام و عصر کنونی برمی گردد، قم در نگاه مسلمانان به ویژه شیعیان دارای جایگاه خاصی است و همیشه به عنوان یک شهر مقدس نامیده می شود .

وجود بارگاه حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران باعث شده تا زمینه حضور زائرانی از سراسر کشور و حتی از کشورهای اسلامی در این شهر را فراهم کند.

هرچند در 5 ساله اخیرتوجه به اقدامات صورت گرفته از سوی مسئولان در زمینه های مختلف قم به سمت توسعه در حال حرکت و دگرگونی است اما با توجه به ظرفیت ها و تقدسی که این شهر درکشور و هم چنین به عنوان یک جهان شهر تشیع این نوع توسعه هنوز در تناسب با ظرفیت و جایگاه شهر مقدس قم نیست.

با توجه به ظرفیت های زیارتی و گردشگری شهر قم باید نسبت به ظرفیت های اقامتی این شهر اقدامات مناسبی صورت گیرد لذا در این زمینه قرار است با عقد تفاهم نامه ای با سرمایه گذارانی 5 هتل در بلوار پیامبر اکرم (ص) احداث شود.

شهر قم 56 هزار و197 هکتار دارد که 12 هزار و 723 هکتار از مساحت آن را محدوده شهری و 43 و 474 هکتار هم حریم شهری است در شهر قم 8 منطقه شهری در 26 ناحیه شهری و 122 محله وجود دارد و طبق آخرین سرشماری صورت گرفته 1میلیون و201 هزار و158 نفر جمعیت دارد که با توجه به متوسط رشد سالانه 43/2 دهم به جمعیت آن اضافه می شود.

مسیر توسعه و دگرگونی در قم

مدیرکل دفتر امور شهری، روستایی و شوراهای استانداری در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به زیرساخت های صورت گرفته در این شهر گفت: زیرساخت زیارتی این شهر که مرکز مهم جهان تشیع است با توسعه خوبی روبرو بوده است معابرشهری رونق یافته و ترافیک هم در هسته مرکزی شهر کاهش یافته است.

ابراهیم ملکی افزود: در شهر قم کمربندی های بسیاری ایجاد شده است در حال حاضر هم رینگ بلوار شهید قاسم سلیمانی کلنگ زنی آن آماده شده است و این امر در تسهیل رفت وآمدهای توریسم مذهبی می تواند بستر مناسبی باشد همچنین در هفته دفاع مقدس هم پروژه های مختلف تفریحی از سوی شهرداری افتتاح شده که می تواند در افزایش ماندگاری مسافر در قم نقش مهمی داشته باشد.

به گفته وی، برای کسب درآمدزایی و جذب بیشتر گردشگر زیرساخت های ساخت و احداث هتل و غیره از سوی شهرداری در بلوار پیامبر اعظم(ص) طی جلساتی با چند سرمایه گذار وحمایت دادگستری در حال احداث است قم در 5 ساله اخیر با رشد و توسعه خوبی روبرو بوده است.

مصوبه ای برای جلوگیری از رشد نماهای رومی در قم

مدیرکل دفتر امور شهری، روستایی و شوراهای استانداری قم در پاسخ به این سئوال خبرنگار تسنیم این که قم یک جهان شهر تشیع است و چرا در این شهر به جای معماری ایرانی و اسلامی نماهای رومی و غربی دیده می‌شود بیان کرد: مقام معظم رهبری در سال 86 به سیما و منظر شهر قم اشاره ای داشتند و تاکید کردند که قم به سمت مباحث اسلامی قدم بردارد و آیین نامه ای مصوب و به شهرداری هم ابلاغ کردند.

ملکی تصریح کرد: متاسفانه در شهر قم معماری و نماهای رومی رشد فزآینده ای یافت هرچند این مشکل در کل کشور نمایان شده است در حالی که در کشورهای دیگر معماری و نوع ساخت و ساز براساس یک رویه واحد و طبق راهبرد 15 شرکت پیش می رود، در کشور ما ساخت و ساز با دخل و تصرف همراه بوده و هرکسی به دنبال یک نقشه متفاوتی است اما در وقت کنونی این نوع معماری منع و با آن طبق یک مصوبه برخورد می شود.

به گفته این مسئول؛ نمای رومی با مصوبه وهم چنین ابلاغیه شهرداری جلوی آن در شهر قم گرفته شد و طبق ابلاغ اخیر شهرداری هرگونه ساخت و ساز باید متناسب با سیمای شهر قم صورت گیرد .

در حوزه معماری اسلامی تخصص مطلوبی نداریم

مدیرکل دفتر امور شهری، روستایی و شوراهای استانداری قم گفت: در حوزه معماری اسلامی تخصص مطلوبی نداریم معماران ما تحصیل کرده دانشگاه هستند ولی کم تر به معماری اسلامی پرداخته می شود در حالی که ما نماهای غنی در حوزه معماری ایرانی و اسلامی داریم ولی این نماها هرگز در دانشگاههای ما به آن اهمیت داده نشده است.

ملکی عنوان کرد: باید در قم معماری و ساخت و سازها به سمت ایرانی و اسلامی توسعه یابد و در زمینه سیما ومنظر قم هم بیشتر تلاش شود.

از وی درباره نمره ای که به توسعه قم داده شده می پرسم وی در پاسخ گفت: در 5 سال اخیر در زمینه توسعه در قم شاهد دگرگونی های بسیاری هستیم و من نمره 100 می دهم اما در زمینه سیما و منظر به شهر قم از 100 نمره 50 خواهم داد.

تاکید بر فرهنگ سازی بر اهمیت توریسم و گردشگر در شهر قم

 مدیرکل دفتر امور شهری، روستایی و شوراهای استانداری قم در بخش دیگری از گفت وگوی خود با خبرنگار تسنیم برضرورت فرهنگ سازی بر اهمیت توریسم و گردشگر در شهر قم اشاره و بیان کرد: علاوه بر رونق زیرساخت های گردشگری باید برای رشد و توسعه گردشگری قم فرهنگ سازی کرد و به طور مستقیم و غیر مستقیم نسبت به آموزش نحوه برخورد با توریسم و گردشگر مذهبی و زیارتی تلاش کرد.

ملکی تصریح کرد: باید نوع نگاه شهروندان به توریسم براساس آموزش های داده شده تغییر کند، ما فرهنگ ایرانی و اسلامی داریم و مهمان نوازی جزیی از صفات و اخلاق ما است نباید در قبال گردشگران حرکت و یا رفتاری را بروز دهیم که این رفتار به عنوان یک بازخورد مخربی بر توریسم تاثیر گذاشته و آنها با خاطره منفی شهر قم را ترک کنند.

توسعه مجتمع ها و مراکز خرید خارج از حریم شهری

مدیرکل دفتر امور شهری، روستایی و شوراهای استانداری قم اظهار داشت: زیرساخت های دیگری علاوه بر بازدید از آثار تاریخی و طبیعی و زیارتی در شهر قم متناسب با روحیه زائران در شهر باید توسعه یابد این مراکز باید از حریم از شهری فاصله داشته باشد باید به سمت توسعه مراکز خرید و مجتمع های تجاری گام برداریم ودستگاههای خدمات رسان هم نسبت به زیرساخت های خدماتی تلاش کنند.

ملکی افزود: باید تاسیسات برقی شهر که با توجه به سالهای گذشته اندکی فرسوده شده است نوسازی شود، مکاتباتی هم با وزیر نیرو داشتیم تا با بستن قرار داد با سرمایه گذار نسبت به ایجاد پست های جدید در نقاط شهر اقداماتی صورت گیرد باید برق استان نوسازی و برق پایداری تامین شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار