قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب الامر (عج) استان، محرومیت زدایی از مناطق محروم و کم برخوردار را در دستور کار قرار داده و با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و خود مردم، خدمات ارزنده‌ای را در این زمینه ارایه کرده است.
کد خبر: ۹۱۲۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸ 28 October 2020

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بدو تاسیس خود همواره به دنبال حفظ آرامش و امنیت، خدمت رسانی به مردم و محرومیت زدایی در مناطق محروم بوده است و در تمامی این سال‌ها سعی کرده، این رسالت خود را به درستی انجام دهد.

حضور مجموعه سپاه پاسداران در جنگ تحمیلی، جانشفانی آنها در دفاع از کیان کشور و ایجاد آرامش و امنیت برای مردم در دوران جنگ و حتی در روزگار فعلی و  از سویی دیگر ایجاد قرارگاه‌های سازندگی برای برطرف کردن مشکلات عمرانی کشور، کاهش محرومیت و افزایش آبادانی این مرز و بوم  از مهمترین اقدامات سپاه برای خدمات رسانی به مردم بوده است.

امروز پس از گذشت ۴۲ سال از انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران به دنبال تقویت اقدامات محرومیت زدایی خود برآمده و به همین دلیل با تاسیس نهادها و قرارگاه‌های وابسته به دنبال افزایش سرعت محرومیت زدایی در مناطق محروم کشور است.

یکی از قرارگاه‌هایی که از تشکیل آن سال‌های زیادی نمی‌گذرد ولی اقدامات آن به اندازه ای تاثیرگذار و مهم بوده است که تحسین تمامی دستگاه‌های اجرایی و مردم روستاهای مناطق محروم را به همراه داشته است قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین در گفت و گو با سرهنگ حمزه برین معاون اجرایی سپاه صاحب الامر (عج) استان و جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب الامر(عج) به بررسی چگونگی تاسیس این قرارگاه و مهمترین اقدامات آن پرداخته است.

ایرنا. درباره چگونگی راه اندازی قرارگاه پیشرفت و آبادانی توضیح دهید.

یکی از ماموریت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طول چهار دهه گذشته مردم داری، مردم یاری و محروم نوازی است که همواره سعی کرده این رسالت خود را به درستی و با دقت انجام دهد.

در همین راستا سپاه پاسداران پس از بررسی‌های میدانی از مناطق محروم به این نتیجه رسید که عقب ماندگی‌های قابل ملاحظه‌ای در زمینه‌های مختلف در این مناطق وجود دارد، بنابراین این مشکلات  را به مقام معظم رهبری منعکس کرد و ایشان هم دستور دادند که در این زمینه سازوکار مناسبی طراحی شود.

پس از دستور مقام معظم رهبری، سپاه پاسداران از سال ۹۶ قرارگاهی با عنوان قرارگاه پیشرفت و آبادانی تاسیس و به استان ها ابلاغ کرد و مقرر شد که در پنج عرصه مورد نیاز در مناطق محروم فعالیت خود را آغاز کنند.

البته سپاه در زمینه محرومیت زدایی تجربه‌های گران بهایی را داشت ولی این تجربه‌ها بیشتر در زمینه عمرانی و سازندگی بود.

سپاه در این طرح به دنبال برطرف کردن مشکلات معیشتی و مشکلات اساسی آنها بوده و برای این مهم اقدامات مطالعاتی زیاد هم انجام داده است.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی در استان قزوین از سال ۹۷ اقدامات اجرایی خود را آغاز کرد و در سه دهستان و ۷۲ روستای مورد هدف خود در پنج عرصه سلامت، فرهنگ، اشتغال، عمرانی و تربیتی پروژه های خوبی را تدوین و برنامه ریزی نمود.

این قرارگاه با شعار " کار از مردم، برای مردم و توسط مردم" اهداف خود را دنبال می‌کند و به دنبال احصای نیاز و بیان مساله از سوی مردم است تا از ظرفیت آنها به عنوان دقیق ترین مشاور حاضر در پروژه استفاده کند، البته در کنار مردم از ظرفیت کارشناسان دستگاهی و کارشناسان مجموعه سپاه هم استفاده می‌شود.

استفاده از ظرفیت مردم نتایج بسیار خوبی را برای قرارگاه به همراه داشته و نشان دهنده لزوم استفاده از ظرفیت مردم در تمامی پروژه‌های مختلف است.

ایرنا. سازوکار اجرایی پروژه‌ها در قرارگاه پیشرفت و آبادانی چگونه است؟

این قرارگاه در ماموریت‌های خود سه ضلع اساسی را مشخص کرده که یکی از مهمترین آنها مردم و در کنار مردم دستگاه اجرایی ذیربط است تا از ظرفیت قانونی، اعتباری و مشاوره ای آنها استفاده شود و در نهایت قرارگاه پیشرفت و آبادانی به عنوان میدان دار در این زمینه محسوب می‌شود.

این قرارگاه تمام تلاش خود را انجام داده که مردم پروژه ها را برای خود بدانند و پس از احساس مسئولیت در این زمینه بتوانند این پروژه ها را حفاظت و مراقبت کنند.

ایجاد حساسیت برای مسوولان و لزوم حضور آنها در بین مناطق محروم هم از دیگر مواردی بوده که قرارگاه به دنبال ساری و جاری کردن آن است.

ایرنا. مهمترین برنامه‌ها و اقدامات خود را در طول ۲ سال گذشته را تشریح کنید.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی در هر کارگروه تجربه خاصی و اقدام شاخصی را انجام داده است و سعی کرده در تمامی موضوع های تربیتی، سلامتی، عمرانی، فرهنگی و اشتغال ورود کند.

در حوزه اقدامات فرهنگی مهم ترین خلاء موجود در روستاها، نبود محور دینی و فرهنگی بود که بتواند محل تجمع و اعتماد مردم باشد که این مشکل با استقرار روحانی عالم و جوان با خانواده در روستاهای شاخص تاحدود زیادی برطرف شد.

این اقدام نتایج بسیاری خوبی را در زمینه برطرف کردن اختلافات قومی و قبیله ای و کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی به همراه داشته، البته با تعامل ایجاد شده سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین قرار است این کار را به صورت وسیع تری دنبال کنیم.

در حوزه مسایل تربیتی، مهمترین اقدام قرارگاه، راه اندازی شورای تعلیم و تربیت روستا با محوریت روحانی مستقر، خیران، مدیر مدرسه و سپاه بود که این مهم هم تجربه‌های خوبی را به همراه داشته و باعث برطرف شدن بسیاری از مشکلات فرهنگی و عمرانی مدارس شده است.

در حوزه مسایل عمرانی یک اقدام ویژه حضور مردم در پروژه‌ها بود که باعث می‌شد با توجه به حساسیت و دقت نظر مردم پروژه ای که باید ۱۰ سال طول بکشد در ظرف مدت دو سال با توجه به اغنای ذهنی مردم به بهره برداری برسد و باعث افزایش امکانات مورد نیاز مناطق محروم شود.

ایجاد راه‌های ارتباطی بین مناطق روستاهای محروم، ایجاد شبکه آبرسانی، احداث قنات و آب بند برای تقویت سفره‌های آب زیر زمینی، ساخت مسجد و ترمیم مدرسه، احداث کانال کشاورزی و غیره از مهمترین اقدامات عمرانی این قرارگاه به حساب می‌آید.

در حوزه سلامت قرارگاه پیشرفت و آبادانی با نگاه اصلاح تغذیه مردم و زیست مردم روستا ورود کرده و به دنبال این است که با احصای مشکلات درمانی، مردم روستا را به اصلاح حوزه تغذیه، بازگشت به دوران گذشته و استفاده از محصولات روستایی تشویق کند که در این زمینه هم اقدامات عملیاتی و آموزش‌های مختلفی انجام شده است.

در حوزه اشتغال هم سپاه به دنبال ورود به رسته‌های مزیت دار در روستا است که بتواند پس از آن اتصال به بازار مصرف، تسهیل در فرآیند تولید و ایجاد درآمد پایدار را در روستا به وجود بیاورد.

ایرنا. برای انجام طرح‌های مختلفی که در سطح روستاها انجام شده، چه میزان اعتبار استفاده شده است؟

به صورت کلی قرارگاه پیشرفت و آبادانی در طول این سه ماه نزدیک به سه میلیارد تومان اعتبار هزینه کرده، ولی ارزش افزوده این اقدامات به دلیل حضور مردم و دستگاه اجرایی بسیار بیشتر بوده است.

البته در زمینه این اقدامات انتظار از دستگاه‌های اجرایی برای تامین اعتبار بیشتر است و مردم انتظار دارند که این دستگاه‌ها به صورت اثرگذارتری در این زمینه ورود کنند.

مردم در تامین اعتبار این پروژه، نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری داشته اند و در برخی از پروژه‌ها خیران همان روستا که توسط قرارگاه شناسایی شده اند، بسیاری از مبالغ احداث پروژه های عمرانی را تامین کرده اند.

به طور مثال در یکی از روستاهای الموت به نام توت چال که از روستاهای محروم این منطقه است برای ساخت یک مسجد ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار از سوی سپاه و ۱۰ میلیون تومان از سوی دستگاه اجرایی متولی تخصیص داده شده که البته قرار است افزایش یابد ولی در همین پروژه یکی از خیران ۵۰ میلیون تومان کمک کرده که قابل تقدیر است.

ایرنا. چشم انداز قراگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قزوین چیست؟

قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قزوین به دنبال این است که در یک بازه زمانی سه ساله نیازهای اساسی مردم در این سه دهستان را برطرف کند و بعد از ایجاد ثبات به روستاهای دهستان‌های محروم دیگر استان قزوین انتقال پیدا کند.

این قرارگاه برای ادامه فعالیت خود سه دهستان در شهرستان‌های قزوین، تاکستان و آوج را هدفگذاری کرده و اقدامات مطالعاتی و برنامه ریزی لازم را هم در این زمینه انجام داده است.

امیدواریم قرارگاه بتواند با پیشبرد مناسب اهداف خود برای سال آینده بتواند فعالیت‌های پیشرفت و آبادانی این مناطق را آغاز کرده و مشکلات روستاهای این سه دهستان را هم از بین ببرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار