عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط فعلی نابسامانی توزیع نهاده و کاهش جوجه‌ریزی سبب صف‌های طولانی مرغ شده است.
کد خبر: ۹۱۱۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۷ 24 October 2020

به گزارش تابناک قم، احمد امیرآبادی فراهانی در سی و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در سالن کرامت استانداری اظهار داشت: اخیراً جلسه‌ای در مجلس با حضور رئیس بانک مرکزی در مورد موضوع واردات ارزی و حذف ثبت سفارش مطرح و تصمیمات خوبی گرفته شد.

وی با بیان اینکه "اگر تصمیمات جلسه اجرایی شود، بخشی از بدنه اصلی دولت می‌تواند در جهت حل مسائل اقدام کند" ابراز کرد: تصمیماتی در موضوع ثبت سفارش و ارزی توسط صادرکننده گرفته‌شده و باید به‌خوبی رفع شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در چند ماه قبل برخی از صادرکنندگان به دلایلی ارز صادراتی خود را برنگردانده و حتی واگذاری ارز را انجام نداده‌اند که البته برخی از آن‌ها مشکلاتی را نیز مطرح کرده‌اند، هر چند سخت‌گیری‌هایی ارزی برای صادرکنندگان آغاز شده است.

وی با تأکید بر اینکه تصمیمی که هفته قبل در مجلس گرفته شد، بخشی از مشکلات را در تأمین نهاده حل می‌کند، عنوان کرد: به نظر می‌رسد ثبت سفارش منتفی شود و آزاد شدن واردات و صادرات در دستور کار قرار بگیرد تا هر فردی طبق مقررات اعلام‌شده وارد کار شود.

امیرآبادی خاطرنشان کرد: در مجلس پیگیری‌هایی انجام شد و وزرای اصلی در صنعت، کشاورزی، نفت، اقتصاد و بانک مرکزی نیز که در مجلس حضور داشتند برای همکاری در رفع مشکلات مردم اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: بخشی از مشکلات در نهاده‌های کشاورزی، کنجاله، سویا، مرغ و گوشت ارتباط مستقیمی با واردات دارد و متولیان می‌گویند بانک مرکزی ارز موردنیاز را تأمین نمی‌کند، از طرفی جوجه ریزی از 120 میلیون قطعه به 85 میلیون رسید که این امر معضلاتی را به وجود آورد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط فعلی نابسامانی توزیع نهاده و کاهش جوجه‌ریزی سبب صف‌های طولانی خرید مرغ شده است که باید تصمیمی گرفته شود و به جمع‌بندی نهایی برسیم و آن را عملیاتی کنیم، یادآور شد: در قم نیز پیشنهادات خاصی وجود دارد که باید جمع‌آوری شود و از طریق دولت مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه این پیشنهادات در جهت تأمین نهاده می‌تواند در جلسه سران مطرح شود و در دستور قرار بگیرد، البته ارائه پیشنهادات نیز مستلزم کار کارشناسی است، عنوان کرد: در جلسات هفتگی می‌توان موضوعات اقتصادی و مشکلات موجود را با پیگیری مصوبات دنبال کرد، در این راه باید از بخش خصوصی کمک بگیریم و ببینیم گره کار در کجاست که بانک مرکزی می‌گوید 5 میلیارد دلار ارز چهار هزار و 200 تومانی تسهیلات داده و از طرفی واردکننده مدعی است با اخذ تسهیلات، نهاده را تحویل گرفته‌اند و از این‌طرف دیگر وضعیت نهاده در کشور مناسب نیست.

امیرآبادی بیان کرد: به نظر می‌رسد گره‌های اصلی تأمین نهاده، به وضعیت توزیع ارتباط دارد، ما شاهد صف‌های طولانی برای دریافت مرغ هستیم و در این بخش مشکلات جدی دیده می‌شود و باید بخش خصوصی، مشارکت جدی در رفع این دغدغه‌ها داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع برخی از مشکلات نیاز به قانون و همت دولت و مجلس وجود دارد و باید مشخص شود علت کمبود نهاده چیست، هرچند تحریم‌ها موانعی ایجاد کرده است اما بخش عمده‌ای از مشکلات مربوط به واردکننده‌هایی است که به تعهد خود عمل نکرده‌اند.

نماینده مردم قم در مجلس عنوان کرد: به نظر می‌رسد در توزیع نهاده به مدیریت بیشتری نیاز است، همچنین باید برای ارائه سبد غذایی اصلی مردم، از طریق کارت‌های الکترونیکی و بانکی اقدامات لازم انجام پذیرد.

وی تصریح کرد: مسئولان به این مسئله باشند که واقعاً مشکل اساسی بخش خصوصی در کجاست که چنین مشکلاتی مطرح می‌شود و در تولید مرغ و جوجه‌ریزی وضعیت نابسامانی وجود دارد، این مسئله برای نماینده‌ها نیز جای سؤال است.

واردکنندگان و صادرکنندگان قم مشکلات ارزی دارند

مهرداد غضنفری معاون استاندار قم نیز در این جلسه اظهار داشت: خروجی جلسات باید در جهت پیگیری دقیق مصوبات ارزیابی شود و بتوانیم بخش زیادی از مشکلات موجود به‌ویژه صادرات و واردات را که بر روی تولید اثرگذار است را رفع کنیم.

وی ابراز کرد: مشکلات ارزی واردات و صادرات از سوی برخی از سرمایه‌گذاران و فعالان مطرح‌شده است، یکی از پیشنهادات، واردات در مقابل صادرات است اما باید توجه داشت نمی‌توان با عملیاتی کردن این طرح، برخی از تاجران و بازرگانان را از گردونه فعالیت خارج کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم تصریح کرد: اهلیت و صلاحیت واردکنندگان و صادرکنندگان و کانالیزه کالاها بخش زیادی از مشکلات را رفع می‌کند و دراین‌باره نیاز به ارزیابی دقیقی از فعالیت‌ها داریم.

وی با بیان اینکه مشکلات ارزی در عرصه واردات و صادرات، موانع جدی اقتصادی ایجاد کرده است و ما به بسیاری از مشکلات اشراف داریم یادآور شد: مسائل زیادی از طریق قم در سطح ملی منعکس می‌شود.

غضنفری خاطرنشان کرد: واردات باید کانالیزه شود و با توجه به اهمیتی که واردات برخی از کالاها همچون نهاده دارد لازم بوده تمامی مباحث مربوط به این حوزه رفع شود.

وی با تأکید بر اینکه در مورد تسهیلات وضعیت استان طبق آخرین آمار با 69 درصد عملکرد خوبی را از طرف دبیرخانه شورای اقتصادی نشان می‌دهد، اضافه کرد: قم در پرداخت تسهیلات به رسته‌های آسیب‌دیده در دوران کرونا رتبه چهارم در کشور دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم گفت: اینکه رسته‌ای نمی‌تواند از تسهیلات آسیب‌های کرونایی بهره‌مند شود مشکل جدی است، جهاد کشاورزی که بخش مهمی در اقتصاد به شمار می‌رود ابتدا جزء 13 رسته نبود و سپس گنجانده شد و ممکن است در این فرآیند، سرمایه‌گذاری نتوانسته از تسهیلات و امکانات بهره‌مند شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار