ادامه تنش‌های مرزی میان ارمنستان و آذربایجان؛
مقام‌های جمهوری آذربایجان خبر دادند که این کشور در درگیری‌ها با ارمنستان بر 6 روستای تحت کنترل این کشور مسلط شده است.
کد خبر: ۹۰۳۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵ 27 September 2020

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از خبرگزاری فارس منطقه «قره‌باغ کوهستانی» (ناگورنو قره‌باغ) بار دیگر پس از سه ماه صحنه درگیری و زد و خورد نیروهای ارتش ارمنستان و جمهوری آذربایجان است و شبح جنگ بار دیگر بر این منطقه سایه افکنده است.

دو روز پیش سفارتخانه‌های آمریکا در باکو و ایروان، در بیانیه‌ای از تمامی شهروندان آمریکایی خواستند تا به منطقه مورد اختلاف وارد نشوند، گویا از وقوع درگیری‌ها خبر داشتند. این سؤال مطرح است که دولت آمریکا چگونه از بروز دوباره درگیری‌ها در این منطقه با خبر بوده است؟

اولین درگیری‌ها به نظر می‌رسد از بامداد امروز آغاز شده و وزارت دفاع آذربایجان صبح امروز اعلام کرد که مواضع و شهرک‌های مرزی این کشور از سوی نیروهای مسلح ارمنستان هدف خمپاره قرار گرفته که تلفاتی از میان نظامیان و غیرنظامیان به همراه داشته است.

باکو در ادامه از انجام اقدامات تلافی‌جویانه خبر داد و افزود واحدهای پیشرفته ارتش آذربایجان در حال به کار بستن اقدامات تلافی‌جویانه برای سرکوب تحرکات نیروهای ارمنی هستند تا از امنیت جمعیت غیرنظامی که نزدیک خط مقابله نظامی زندگی می‌کنند اطمینان یابند. 

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان نیز صبح امروز در مقابل دوربین تلویزیون‌ها حاضر شد و گفت که نیروهای مسلح ارمنستان با انواع سلاح‌ها از جمله توپخانه سنگین مواضع ارتش آذربایجان و تعدادی از مناطق مسکونی را هدف قرار داده‌اند که در نتیجه تعدادی از نیروهای نظامی و غیر نظامی مجروح شده‌اند. او در ادامه از پاسخ متقابل نیروهای آذربایجان خبر داد.

پس از آن، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان نیز از حمله نیروهای آذربایجانی به شهرک‌های مسکونی ارمنستان در منطقه ناگورنو-قره‌باغ خبر داد و وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام کرد که نیروهای این کشور دو بالگرد و سه پهپاد آذربایجانی را در واکنش به حملات باکو به مناطق مسکونی ساقط کرده‌اند.

در شرایطی که دو طرف یکدیگر را به آغاز درگیری‌ها متهم می‌کنند، مجموع این رخدادها باعث شد تا  «آرائیک هاراطونیان» رئیس منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ» صبح امروز در یک نشست اضطراری با اعضای شورای ملی، آماده‌باش جنگی اعلام کند. او در بیانیه‌ای از تمامی افراد بالای ۱۸ سال خواست تا آماده جنگ شوند.

هاراطونیان همچنین در پیامی تاکید کرد: «این جنگ برای مرگ یا زندگی است که آن را به جان پذیرفته و در آن پیروز خواهیم شد. ... تلفات انسانی و مادی ما را مایوس نخواهند کرد. اعلان جنگ کرده‌اند و جنگ دریافت خواهند کرد.»

وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام «حالت جنگی» کرده و از تمامی نیروهای خود خواسته است تا در آماده‌باش کامل قرار گیرند.

در مجموع شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که به‌باور برخی ناظران، منطقه آماده جنگ دیگری شده است. هر چند در این میان ارتش جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که نیازی به اعلام آماده‌باش عمومی ندارد و نیروهای این کشور به طور کامل آماده هستند.

هیأت سربازگیری و آماده‌باش ارتش آذربایججان گفته است که ممکن است در صورت لزوم برای دفاع از کشور، وزارت دفاع خواستار بسیج عمومی شود، اما امروز نیازی به این کار نیست.

 


منطقه مورد مناقشه قره‌باغ

در واکنش به این تحولات، وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای بار دیگر حمایت خود را از جمهوری آذربایجان اعلام کرد و گفت که ترکیه کمک‌ها و حمایت‌های لازم را در اختیار آذربایجان قرار خواهد داد.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه کوتاهی از دو طرف خواسته است تا فورا درگیری‌ها را متوقف کرده و برای تثبیت اوضاع به مذاکره روی بیاورند.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

حملات گسترده ارمنستان به جمهوری آذربایجان

آران نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی تی آر تی ترکیه‏ نوش که وزارت دفاع ملی جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده  که ارمنستان بار دیگر مواضع نیرو‌های آذربایجان و مناطق مسکونی را هدف حمله قرار داد.

در همین حال، "نیکول پاشینیان"، نخست وزیر ارمنستان در صفحه فیس بوک خود با اعلام ‌این ‌خبر افزود: نیروهای ارمنی با موفقیت با این‌حملات‌ مقابله می‌کنند.

"شوشان استپانیان"،سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان نیز در این باره افزود، نیرو‌های جمهوری آذربایجان به سمت منطقه قره باغ حملات هوایی و موشکی آغاز نموده است.

استپانیان گفت: مسئولیت عواقب ناشی از این اقدامات بر عهده رهبران سیاسی و نظامی جمهوری آذربایجان ‌است.

از سوی دیگر ، نیروهای ارمنی دو بالگرد و سه پهپاد متعلق به جمهوری آذربایجان را ساقط کرده است.

تنش‌های مرزی میان ارمنستان و آذربایجان از ۱۲ ژوئیه آغاز شده‌است.

تا کنون یازده سرباز آذربایجانی، چهار سرباز ارمنی و یک غیرنظامی در تیراندازی‌های دو طرف جان خود را از دست داده‌اند.

هر دو کشور یکدیگر را برای شروع این درگیری مرزی متهم می‌کنند.

وزارت امور خارجه ایران نیز اعلام کرده این کشور حاضر است میان آذربایجان و ارمنستان میانجی‌گری کند.

روسیه از آذربایجان و ارمنستان، آتش‌بس فوری را خواستار شد

وزارت خارجه روسیه امروز یکشنبه در پی بالا گرفتن تنش مرزی میان ارمنستان و آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، از دو طرف خواست به سرعت آتش‌افروزی را متوقف و مذاکرات را آغاز کنند.

به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، مسکو اعلام کرد: ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم فوراً آتش‌بس کنند و برای تثبیت اوضاع به مذاکره روی بیاورند.

این وزارتخانه در ادامه به گزارش‌ها درباره تشدید تنش‌ها در منطقه مورد مناقشه اشاره کرد و شواهد مبنی بر وجود تلفات در نتیجه درگیری‌های امروز را مورد تایید قرار داد.

پیش‌تر وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرده بود مواضع و شهرک‌های مرزی این کشور از سوی نیروهای مسلح ارمنستان هدف خمپاره قرار گرفته که تلفاتی از میان نظامیان و غیرنظامیان به همراه داشته است.

باکو در ادامه از انجام اقدامات تلافی‌جویانه خبر داد و افزود واحدهای پیشرفته ارتش آذربایجان در حال به کار بستن اقدامات تلافی‌جویانه برای سرکوب تحرک دشمن هستند تا از امنیت جمعیت غیرنظامی که نزدیک خط مقابله نظامی زندگی می‌کنند اطمینان یابند. 

بعد از آن، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان از حمله نیروهای آذربایجانی به شهرک‌های مسکونی ارمنستان در منطقه ناگورنو-قره‌باغ خبر داد. 

وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام کرد نیروهای این کشور دو بالگرد و سه پهپاد آذربایجانی را در واکنش به حملات باکو به مناطق مسکونی ساقط کرده است. 

جمهوری آذربایجان و ارمنستان دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

در جدیدترین درگیری میان دو کشور در ماه ژوئیه، دو طرف تلفاتی را گزارش کردند. روز دوشنبه هم وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد یک نظامی این کشور در پی گلوله‌باران طرف ارمنستانی در مرز دو کشور کشته شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد توقف فوری درگیری‌ها را خواستار شد

«آنتونیو گوترش» ضمن محکوم کردن کشته شدن غیرنظامیان در درگیری‌های دو کشور از گفتگوی تلفنی خود با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آینده نزدیک خبر داد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین از باکو و ایروان خواست بدون قید و شرط به میز مذاکره بازگردند.

گفتنی است که درگیری‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر حق مالکیت قره‌باغ از اوایل دهه ۱۹۹۰ در جریان است حال آنکه دور جدیدی از تنش‌ها، از جولای ۲۰۲۰ آغاز شده است.

رایزنی ظریف با وزیران امور خارجه آذربایجان و ارمنستان

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان امشب در گفتگوی تلفنی جداگانه با «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و «زهراب مناتسکانیان» وزیر امور خارجه ارمنستان ضمن اطلاع از آخرین وضعیت و شرایط میدانی و همچنین ابراز نگرانی از شرایط بوجود آمده، دو طرف را به خویشتنداری، آتش‌بس و پایان فوری خصومت‌ها و همچنین آغاز مذاکره در چارچوب حقوق و قوانین بین‌المللی دعوت کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از تمام ظرفیت‌های خود به منظور برقراری آتش‌بس، آغاز گفتگو و استقرار صلح و آرامش را به دو طرف اعلام کرد.

راکت طرف‌های درگیر در قره‌ باغ به خداآفرین اصابت کرد

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید این خبر، محل دقیق اصابت راکت را روستای خلف بیگلو در بخش گرمادوز شهرستان خداآفرین اعلام کرد که ساعاتی قبل در اراضی کشاورزی منطقه فرود آمده است.

علیار راستگو اظهار داشت: در پی درگیری نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه اشغالی قره‌باغ که از صبح امروز شروع شده است، یک عدد راکت به اراضی غیرمسکونی روستای خلف‌بیگلو در بخش گرمادوز خداآفرین اصابت کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه این راکت عمل نکرده و خسارت مالی و جانی نیز در پی نداشته است.

راستگو  ادامه داد: دقایقی پس از اصابات این راکت به همراه فرمانده مرزبانی آذربایجان شرقی از محل اصابت بازدید و دستورات لازم جهت انجام اقدامات لازم صادر شد و موضوع تحت رصد و کنترل فرماندهی مرزبانی استان است.

اردوغان مردم ارمنستان را به قیام علیه رهبرانشان فراخواند

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از مردم ارمنستان خواست تا آینده خود را از دست دولتی بگیرند که "آنها را به سوی فاجعه سوق می‌دهد" و آنهایی که از این مقام نظیر عروسک خیمه شب بازی استفاده می‌کنند.
این اظهارنظر از سوی اردوغان در پی درگیری اخیر بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه ناگورنو-قره‌باغ مطرح شده است.
اردوغان در توئیتر نوشت: در حالی که من از مردم ارمنستان می‌خواهم که آینده خود را از دست دولت که آنها را به فاجعه سوق می‌دهد و کسانی که از آن مانند عروسک‌ خیمه شب بازی استفاده می‌کنند، بیرون بکشند، ما همچنین از تمام جهان می‌خواهیم که در نبرد با تهاجم و بی رحمی، در کنار جمهوری آذربایجان باشند.
پس از درگیری‌های امروز، ارمنستان حکومت نظامی اعلام و جمعیت این کشور را بسیج کرده است. ترکیه دولت ایروان را بابت آنچه که اقدامات تحریک آمیز علیه جمهوری آذربایجان توصیف کرد، مورد انتقاد شدید قرار داده است.

رایزنی تلفنی ترکیه و روسیه درباره تنش آذربایجان و ارمنستان

به گزارش آران نیوز، بعد از حمایت آنکارا از باکو در زمینه درگیری‌های امروز یکشنبه بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، وزیر خارجه ترکیه با همتای روس درباره ازسرگیری درگیری‌های مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان تلفنی صحبت کرد.
طبق گزارش «دیلی صاباح»، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که مولود چاووش اوغلو در رایزنی تلفنی امروز یکشنبه با سرگئی لاوروف درباره تشدید درگیری بین اذربایجان و ارمنستان صحبت کرد.
تماس تلفنی وزرای  خارجه ترکیه و روسیه در شرایطی صورت گرفته که پیشتر وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای خواستار آتش‎‌بس فوری و اغاز مذاکره بین این کشور برای پایان دادن به درگیری‌ها بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ شد.
این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که لاوروف در نظر دارد با وزرای خارجه جمهوری آربایجان و ارمنستان تماس تلفنی برقرار کند.
از سوی دیگر، وزارت خارجه ترکیه هم درباره از سرگیری درگیری‌ها بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ به ارمنستان هشدار داده بود.
طبق بیانیه این وزارتخانه، «ترکیه کاملا از آذربایجان حمایت می‌کند و حمایت مورد نیاز با این کشور را در اختیارش قرار خواهد داد».
ترکیه همچنین در حمایت از مواضع باکو اعلام کرد که نیروهای نظامی ارمنستان در قادامی تحریک آمیز و به گونه فاحش رژیم آتش‌بس را نقض کردند و دست به حملات خمپاره ای علیه مواضع جمهوری آذربایجان زدند.
مقام‌های ارمنستان اما با رد مواضع جمهوری اذربایجان درباره نقض آتش‌بس اعلام کردند که این کشور آتش‌بس را نقض کرده و ایروان به اقدامات باکو در نقض آتش بس جواب داده است.
جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌های بین‌المللی برای حل این مناقشه تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

واکنش ایران به درگیری ارمنستان و جمهوری آذربایجان

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) در ارتباط با درگیری‌های نظامی به وقوع پیوسته یبن جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از نزدیک و با نگرانی درگیری‌های نظامی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان را دنبال می‌کند و ضمن دعوت طرفین  به خویشتنداری، خواستار توقف فوری درگیری‌ها و آغاز گفت‌وگو بین دو کشور  است.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از همه ظرفیت های خود به منظور برقراری آتش بس و آغاز گفت‌وگوها بین طرفین را اعلام کرد.
به گزارش فارس، منطقه «قره‌باغ کوهستانی» (ناگورنو قره‌باغ) بار دیگر پس از سه ماه صحنه درگیری و زد و خورد نیروهای ارتش ارمنستان و جمهوری آذربایجان است و شبح جنگ بار دیگر بر این منطقه سایه افکنده است.
دو روز پیش سفارتخانه‌های آمریکا در باکو و ایروان، در بیانیه‌ای از تمامی شهروندان آمریکایی خواستند تا به منطقه مورد اختلاف وارد نشوند.
اولین درگیری‌ها به نظر می‌رسد از بامداد امروز آغاز شده و وزارت دفاع آذربایجان صبح امروز اعلام کرد که مواضع و شهرک‌های مرزی این کشور از سوی نیروهای مسلح ارمنستان هدف خمپاره قرار گرفته که تلفاتی از میان نظامیان و غیرنظامیان به همراه داشته است.
گفتنی است  وزارت خارجه روسیه هم در واکنش به درگیری‌های مرزی امروز بین ارمنستان و آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، از دو طرف خواست فوراً آتش‌بس و مذاکره را آغاز کنند.
 جمهوری اسلامی ایران در درگیری‌های گذشته بین دو همسایه شمالی آنها را به خویشتنداری دعوت و به آنها توصیه کرده بود که همه تلاش خود را برای بازگشت آرامش و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات از طریق مذاکره و گفت‌وگو  به کار گیرند.

آذربایجان: بر 6 روستای تحت کنترل ارمنستان تسلط یافتیم

به گزارش آران نیوز، رسانه‌ها به نقل از مقام‌های جمهوری آذربایجان خبر دادند که این کشور در درگیری‌ها با ارمنستان بر 6 روستای تحت کنترل این کشور مسلط شده است.
همزمان با شدت گرفتن دوباره درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، خبرگزاری فرانسه گزارشی به نقل از مقام‌های باکو درباره این درگیری‌ها منتشر کرد.
در خبر این رسانه به نقل از مقام‌های جمهوری آذربایجان آمده است که این کشور از تسلط نیروهای آذربایجان بر 6 روستای تحت کنترل ارمنستان خبر داد.
بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، این خبر را امروز یکشنبه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد.
رسانه‌های جمهوری آذربایجان از قبیل خبرگزاری «ترند» در روایت خود اینطور خبر دادند که وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد در نتیجه عملیات نظامیان این کشور چندین «روستای تحت اشغال ارمنستان آزاد شدند».
بیانیه وزارت  دفاع آذربایجان درباره تسلط این کشور بر 6 روستا در حالی مطرح شده که مقام‌های ارمنستان هنوز واکنشی به این ادعای باکو نشان نداده است.
درگیری‌های مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از امروز یکشنبه بار دیگر از سرگرفته شده و دو طرف یکدیگر را مقصر آغاز آن اعلام کرده‌اند.
جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌های بین‌المللی برای حل این مناقشه تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار