کد خبر: ۹۰۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳ 22 September 2020

 

 ۴۲ سال شکست آمریکا در قبال ایران
آمریکا هر روز تنهاتر از قبل می‌شود و شاید هیچ وقت به اندازه یک ماه گذشته در مقابل اراده و قدرت ملی ایران در دنیا ذلیل نشده بود.
    
 
اتاق خبر 24: 

آمریکا؛ ابرقدرتی‌ که شاید روزگاری حتی سخن گفتن از ناتوانی و تنها شدن آن خیالی دور و غیر ممکن به نظر می‌رسید، اکنون در شرایطی به سر می‌برد که هر روز تنهاتر از قبل می‌شود، به طوری که تاریخ ۷۵ ساله سازمان ملل سابقه نداشته که آمریکا تا این حد منزوی باشد.

افول این کشور خودخواه که همه چیز را برای خود می‌خواهد شاید بدون سیاست‌های غلط و یک جانبه دولتمردانی که در آن ریاست می‌کنند به همین زودی‌ها امکان پذیر نباشد، اما این موضوعی است که اکنون بیش از پیش بر انزوای واشنگتن صحه گذاشته است.

آمریکا که بر همگان ثابت کرده بود کینه‌ای دیرینه از جمهوری اسلامی ایران داشته بار‌ها و بار‌ها در مقابل تهران طعم تلخ شکست را تجربه کرده و به باور کارشناسان در یک ماه گذشته این شکست‌ها سرعت بیشتری پیدا کرده است، همین اواخر شاهد بودیم که دیپلماسی فعال ایران در کنار استحکام حقوقی برجام، آمریکا را برای چندمین بار در شورای امنیت شکست داد و همانطور که رئیس جمهور کشورمان گفت، در یک ماه گذشته آمریکا ۳ بار پیاپی در شورای امنیت سازمان ملل یعنی همانجایی که آمریکایی‌ها همیشه فکر می‌کردند که شورای امنیت نقطه قوت آنهاست، دچار شکست شد.

پیش از این هم سید عباس موسوی سخنگوی سابق وزارت خارجه کشورمان و سفیر فعلی ایران در آذربایجان گفت که در تاریخ ۷۵ ساله سازمان ملل سابقه نداشته است که آمریکا تا این حد منزوی باشد. به‌رغم همه سفرها، فشار‌ها و دوره‌گردی‌ها، آمریکا توانست فقط یک کشور کوچک را با خود همراه کند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت که در یک ماه گذشته ایالات متحده خود را خود را مضحکه عالم کرد، شاید هیچ وقت آمریکا به اندازه این یک ماه در مقابل خواست، اراده ، قدرت ملی ایران و در دنیا ذلیل نشده بود.

او همچنین تاکید کرد که روز‌های تلخی برای آمریکا رقم می‌خورد و طبیعی است که تا زمانی که ایالات متحده بر همین مسیر یاغی گری و سرکشی خود جلو برود، نتیجه‌ای که می‌گیرد همین است، لذا  واشنگتن انتخاب کرد در مسیر اشتباهی حرکت کند و در طرف اشتباه تاریخ قرار بگیرد، بنابراین تا زمانی که در مسیر و طرف اشتباه تاریخ حرکت کند نتیجه‌ای جز این نمی‌گیرد.

 بلوف‌های بی عمل مقامات آمریکایی

طی روز‌های اخیر مقامات آمریکایی بار‌ها و بار‌ها ادعا کردند ۲۰ سپتامبر تحریم‌ها را علیه ایران برمی‌گردانند، حال یک دو روز از موعد تعیین شده واشنگتن می‌گذرد، چیزی از عمل در بلوف‌های مقامات آمریکایی دیده نمی‌شود، این همان موضوعی است که بار دیگر بر شکست و نبود فکر در تصمیمات کاخ سفید اضافه می‌کند.

در این میان شاید برخی از افراد که همچنان عاشق بی‌چون و چرای آمریکا و غرب در داخل کشور هستند، تصور کنند ما در این مورد اغراق می‌کنیم اما این موضوعی است که بر هیچکس پوشیده نیست و تنها با نگاهی به تاریخ متوجه می‌شویم که واشنگتن همان کشوری است که روز به روز به افول خود نزدیک نزدیک‌تر می‌شود.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان روز گذشته ۳۰ شهریور در جلسه هیئت دولت، گفت که به همان صورت که روز‌های قبل پیش‌بینی می‌کردیم امروز سی‌ام شهریور سال ۱۳۹۹ به عنوان یک روز به یادماندنی در تاریخ دیپلماسی کشور ما خواهد بود. آمریکا به عنوان یک کشور زورگو در سطح جهان، از حدود ۲ سال و نیم پیش تلاش سرسختانه‌ای را برای تحمیل مجدد تحریم‌های شورای امنیت علیه ملت ایران آغاز کرد و مخصوصاً روندی که در ماه‌های اخیر و در یک ماهه گذشته دنبال می‌کرد، امروز به نقطه شکست حتمی خودش رسید.

او همچنین اظهار کرد که آمریکایی‌ها در طول این ۲.۵ سال تلاش کردند که یکبار دیگر یک ائتلاف از جامعه جهانی را به اصطلاح خودشان علیه جمهوری اسلامی ایران به وجود بیاورند و از روزی که از توافق هسته‌ای و برجام خارج شدند، فکر می‌کردند در زمان کوتاهی می‌توانند اتحادیه اروپا را هم به سمت خودشان بکشانند و حتی فکر می‌کردند با تحریکاتی که انجام می‌دهند جمهوری اسلامی ایران اقداماتی را انجام خواهد داد که آن‌ها بتوانند بهانه لازم را برای بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت پیدا کنند، خوشبختانه آمریکا در تمام مراحل در طول این مدت با شکست و پاسخ منفی جامعه جهانی حتی متحدان سنتی خودش مواجه شد.

۳ بار شکست پیاپی آمریکا طی یک ماه گذشته در شورای امنیت

رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه آمریکا نه توانست ائتلافی را علیه ما به وجود بیاورد و نه تلاشی که در طول یک ماه گذشته انجام داد تا جلوی لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران بایستد و نگذارد در یک ماه آینده تحریم تسلیحاتی ایران لغو شود، به نتیجه رسید و در این زمینه هم دچار شکست شد، گفت که امروز می‌توانیم بگوییم فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران در بخش سیاسی و در بخش حقوقی به انزوای حداکثری آمریکا تبدیل شده است و امروز در جهان دیپلماسی همه شاهدند که در یک ماه گذشته آمریکا ۳ بار پیاپی در شورای امنیت سازمان ملل یعنی همانجایی که آمریکایی‌ها همیشه فکر می‌کردند که شورای امنیت نقطه قوت آنهاست، دچار شکست شد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران تاکید کرد که آنچه آمریکا دوباره دنبال آن است یک گردن کشی دیگر است، اما برای این کشور تلخ‌ترین روز‌ها و ساعات رقم می‌خورد. انتخاب آمریکا این بوده که در طرف اشتباه تاریخ بایستد و وظایف خود را فراموش کرده است؛ پیام تهران به واشنگتن روشن است، به جامعه جهانی برگرد، به تعهداتت برگرد و دست از یاغی‌گری و سرکشی بردار، جامعه جهانی تو را خواهد پذیرفت و اینکه آمریکا در مرکز ادعایی قدرت خود این چنین منزوی شود، بهترین نشانه است که به شما بگوید چقدر قدرت آمریکا پوشالی و تصنعی است.

خطیب‌زاده همچنین گفت که آمریکا وقتی نتوانست در فضای سیاسی و روند‌های حقوقی به آنچه می‌خواهد برسد دوباره به سیاست قلدری برگشته و می‌خواهد از این طریق کارهایش را جلو ببرد. دنیا در حال تغییر است و اطراف قدرت در حال تغییر هستند و به دلیل سیاست‌های کوته بینانه ترامپ و شرکا اولین قربانی این تغییر در نظام بین الملل، خود آمریکا شده است. سه کشور اروپایی که متحدان قطعی آمریکا هستند، ۳۰ شهریور مجدد یک نامه نوشتند و گفتند آمریکا نه تنها این حق را ندارد بلکه تصمیم آن هیچ اثر حقوقی ندارد. آمریکا به خوبی می‌داند که چقدر ادعایش بیهوده و بی اثر است.

داستانی که از همان ابتدا پایانش مشخص بود!

حنیف غفاری کارشناس ارشد مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، هم با اشاره به شکست و انزوای آمریکا در نظام بین المللی، گفت که این موضوع یک بُعد بلند مدت و یک بُعد کوتاه مدت دارد؛ بعد کوتاه مدت آن ناظر بر مکانیسم ماشه است. یعنی مکانیسم و پروسه‌ای که آمریکا مدعی بود می‌تواند به تنهایی و با استناد بر یک جانبه گرایی طی کند و تمامی تحریم‌های پیشین شورای امنیت را علیه ایران برگرداند، در حالی که از همان ابتدا مسلم بود که ادعای واشنگتن در فعالسازی مکانیسم ماشه به لحاظ حقوقی جنبه‌ای عینی مستند و قانونی ندارد، چراکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ناظر بر توافق هسته‌ای تنظیم شده بود و آمریکا با خروج خود از برجام و بازگرداندن تحریم‌های یک جانبه علیه ایران عملا خود را نسبت به هرگونه حق و تعهدی در قبال برجام خارج کرد، در چنین شرایطی از ابتدا مسلم بود که واشنگتن صلاحیت چنین اقدامی را ندارد.

غفاری همچنین می‌گوید که آمریکا بعد از اینکه درخواست خود مبنی بر فعالسازی مکانیسم ماشه را به شورای امنیت ارائه کرد، کاملا مشخص بود که این مرجع قانونی که باید تصمیم نهایی را اتخاذ، اعلام و ابلاغ کند همان سازمان ملل و شورای امنیت است که شاهد بودیم که رئیس دوره‌ای شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل با این مسئله مخالفت کردند و اساسا گردش کار حقوقی به اقدام آمریکا ندادند.

کارشناس ارشد مسائل بین الملل همچنین گفت که بحث انزوای آمریکا صرفا یک بحث کوتاه مدت نیست، بلکه یک پروسه است، این پروسه بعد از جنگ سرد زمانی که آمریکا بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی در توهم ابر قدرتی مطلق در جهان به سر می‌برد، کلید خورده و طی یک دهه اخیر انزوای واشنگتن در سازمان‌های بین المللی و در میان سایر کشور‌های دنیا به نقطه اوج خود رسیده است.

او تاکید کرد که شاید اگر قبل از سال ۲۰۰۰ گفته می‌شد آمریکا یه قطعنامه و پیش نویسی را به شورای امنیت پیشنهاد داده و آن پیش نویس رای نیاورده است، این مسئله جای تعجب داشت، اما امروز شاهدیم که به راحتی ۱۳ عضو دائمی و غیر دائمی شورای امنیت از میان ۱۵ عضو، با درخواست واشنگتن مخالفت می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار