در کنار رژیم غذایی صحیح، یکی از نکات مهم برنامه کنترل وزن، اصلاح رفتار‌هایی است که در ایجاد وزن نامطلوب فرد نقش دارد.
کد خبر: ۹۰۱۸۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶ 21 September 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مهسا موذن دکترای تخصصی علوم تغذیه، دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اظهار کرد: چاقی وضعیتی است که با تجمع بیش از حد چربی در بدن شناخته شده و با خطراتی برای سلامتی همراه است.

او ادامه داد: بیشترین میزان موفقیت در کاهش وزن با رعایت یک برنامه غذایی تنظیم شده و اصولی، ورزش کردن و تغییر رفتار به دست می‌آید.

مهسا موذن تصریح کرد: باید توجه داشت در کنار رژیم غذایی صحیح و فعالیت بدنی، یکی از نکات مهم برنامه کنترل وزن، اصلاح رفتار‌هایی است که در ایجاد وزن نامطلوب فرد نقش دارد.

او با بیان اینکه زمانی که یک عادت همیشگی کنار گذاشته می‌شود، داشتن یک اراده قوی بسیار مهم است، افزود: مهم‌ترین جزء یک برنامه کنترل وزن، خود فرد است. او باید بخواهد وزن خود را کاهش داده و بیشترین مسئولیت را برای رسیدن به هدف بر عهده بگیرد.

دکترای تخصصی علوم تغذیه، دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: اهدافی که برای فرد در نظر گرفته می‌شود، باید واقعی، آسان و قابل دسترس بوده تا به کاهش وزن کمک کند.

 

او اضافه کرد: تعیین اهداف کوتاه مدت (به عنوان مثال کاهش مقدار کم وزن در هفته) از راه‌های مهم برای کسب موفقیت است، زیرا در آن صورت می‌توان تا رسیدن به هدف طولانی مدت (به عنوان مثال کاهش مقدار زیادی وزن در مدت شش ماه) موفقیت‌های بسیاری تجربه کرد.

مهسا موذن با بیان اینکه پس از رسیدن به نخستین هدف کوتاه مدت، باید یک هدف کوتاه مدت دیگر انتخاب شود، افزود: یک هدف طولانی مدت ممکن است شامل تغییرات رفتاری بسیاری باشد که باید مرحله به مرحله در دوره‌های کوتاه مدت انجام شود.
او با بیان اینکه نباید انتظار داشت که تمام تغییرات رفتاری توصیه شده یک شبه انجام گیرد، گفت: کنترل طولانی مدت وزن بدن با تماس مرتب با متخصص تغذیه آسان می‌شود.

برای پیشگیری از چاقی، هنگام خرید مواد غذایی چه کار کنیم؟
دکترای تخصصی علوم تغذیه، دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز برای پیشگیری از چاق شدن، راهکار‌های مفیدی ارائه داد و اظهار کرد: یکی از بهترین راهکار‌ها پرهیز از خرید مواد غذایی اضافی است، تا بدین ترتیب از وسوسه شدن برای مصرف آن مواد غذایی جلوگیری شود.

او با بیان اینکه زمانی که گرسنه هستید، خرید نکنید، تصریح کرد: یک فهرست خرید تهیه و از خرید بیشتر از آن پرهیز کنید.

مهسا موذن گفت: غذا‌هایی خریداری کنید که کالری آن‌ها کم، اما محتوای مواد مغذی آن‌ها بالا باشد.

 

دکترای تخصصی علوم تغذیه، دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه برچسب‌های مواد غذایی را بخوانید، ادامه داد: تا حد امکان مواد غذایی طبیعی بخرید و غذا‌هایی را مصرف کنید که یا فرآیند نشده باشند یا کم فرآیند باشند.

او با بیان اینکه غذا‌های پرکالری را دور از دید و در ظروف درپوشیده نگهداری کنید، افزود: میان وعده‌های سالم و کم کالری همچون انواع سبزی‌ها مثل هویج و ترب را در دسترس داشته باشید.

مهسا موذن با بیان اینکه اگر ممکن است هنگام آماده سازی غذا چربی، روغن یا شکر به غذا اضافه نکنید، گفت: فقط مقدار کمی غذا آماده کنید.

او اضافه کرد: هنگام خوردن غذا از ظرف‌های بزرگ استفاده نکنید و به جای آن از بشقاب‌های کوچک استفاده کنید.

دکترای تخصصی علوم تغذیه، دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: همیشه در یک مکان مثل اتاق غذاخوری، غذا بخورید و از مکان‌هایی که غذا در آنجا وجود دارد، دوری کنید؛ مثل آشپزخانه یا میز غذا در مهمانی.

برای پیشگیری از چاق شدن، مکان خوردن غذا چگونه باشد؟

او اظهار کرد: از صرف غذا در رستوران‌هایی که احتمال زیادی دارد غذا‌های پرکالری بخورید، دوری کنید.

برای پیشگیری از چاقی، غذا خوردن در رستوران چگونه باشد؟
او با بیان اینکه وقتی خارج از خانه غذا می‌خورید، غذا‌های کم کالری انتخاب کنید، تصریح کرد: در صورت امکان، بخواهید غذای شما را بدون روغن یا کم چرب آماده کنند.

مهسا موذن افزود: از رفتن به رستوران‌هایی که غذای پرکالری دارند، پرهیز کنید.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار