معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: این استان بطور مرتب در سه حوزه مرغ، تخم مرغ و شیر دام با مازاد تولید و خروج محصول از استان یا کشور مواجه است.
کد خبر: ۹۰۱۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳ 19 September 2020

حسین ایران دوست اظهارداشت: سرانه تولید تخم مرغ در استان ۵۰ درصد بیشتر از سرانه مصرف آن است و مازاد تولید باید به استان های دیگر و یا خارج از کشور صادر شود.

به گفته وی سرانه تولید تخم مرغ در استان ۱۹.۲ کیلوگرم است  اما مصرف تخم مرغ در این خطه حدود ۱۱ کیلوگرم می باشد.

وی ادامه داد: سالانه ۱۰۴ هزار تن تخم مرغ در اصفهان تولید می‌شود که این مقدار بطور میانگین روزانه به حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰  تن می‌رسد که در برخی فصول به ۳۰۰ تن در روز و در بعضی ماه‌ها هم ۲۸۰ تن می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان افزود: این استان دومین تولید کننده تخم مرغ، دومین تولید کننده گوشت مرغ و اولین تولید کننده شیر دام کشور است.

ایران دوست با بیان اینکه باید برای صادرات و مازاد تولید محصولات دام و طیور استان راهکاری اندیشیده شود، خاطرنشان کرد: امسال با تلاش تولیدکنندگان و برنامه ریزی در مجموعه دولت، در همه حوزه ها با افزایش تولید مواجه هستیم و همچنان با دپو گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ در جامعه مواجهیم.

وی با بیان اینکه نگرانی چندانی از نظر مرغ و تخم مرغ دراستان وجود ندارد،  بیان کرد: در زمان حاضر بیش از هشت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه مرغ تخمگذار در سالن‌ها، تولید تخم مرغ را بر عهده دارند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: تولید شیر دام و تخم مرغ در تابستان بطور طبیعی کاهش پیدا می‌کند و در تیر و مرداد با افزایش دما با افت تولید شیر و تخم مرغ مواجه می‌شویم.

به گفته وی مرغداران هم تولید تخم مرغ خود را طوری تنظیم می‌کنند که اوج تولیدشان در ماههای گرم سال انجام نشود.

ایران دوست اظهارداشت: تقاضا برای مصرف تخم مرغ در تابستان کاهش پیدا می‌کند اما پس از شهریور و ابتدای فصل پاییز با خنک شدن هوا مصرف تخم مرغ در جامعه افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: هرساله همزمان با اوایل پاییز و خنک شدن هوا و افزایش مصرف تخم مرغ، با افزایش قیمت این محصول در بازار مواجه می‌شویم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: موضوع صادرات تخم مرغ با حذف عوارض صادراتی هم که ۲ هفته گذشته مطرح شد و صادرات اندکی هم که انجام شد موجب افزایش قیمت آن در بازار شد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که در جلسه تنظیم بازار برای صادرات تخم مرغ هم عوارضی در نظر گرفته شود بطور قطع با کاهش قیمت آن در بازار مواجه خواهیم شد.

ایران دوست افزود: محدودیت نهاده‌های دام و طیور از ابتدای امسال در کل کشور وجود داشت که دلیل اصلی آن کمبود ارز یا تامین نشدن به موقع ارز بود.

وی اضافه کرد : در سه ماهه بهار امسال با کمبود نهاده‌ها مواجه شدیم و فشار روی همه استانها و حوزه های دام و طیور بوجود آمد و با همراهی دولت و پیگیری هایی که در این زمینه انجام شد، مقداری گشایش حاصل شد و نهاده‌های مورد نیاز تامین شد و اوضاع در فصل تابستان بهتر شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: اکنون محدودیت چندانی برای تامین نهاده‌های جو و ذرت وجود ندارد اما هنوز محدودیت برای تامین کنجاله سویا وجود دارد و این مساله دامدار و مرغدار را با مشکل مواجه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این مشکل تا حدی از طریق دانه‌های سویای وارداتی و داخلی روغن کشی شده رفع می‌شود، در روزهای اخیر هم چند کشتی کنجاله سویا ثبت سفارش شده و  در حال رسیدن است.

ایران دوست بیان کرد: هفته گذشته هم موافقتی در تهران انجام شد و به شرکت پشتیبانی امور دام ماموریت داده شد تا ۵۰۰ هزار تن کنجاله سویا برای سه ماهه پاییز تهیه کند و نگرانی‌ها در این زمینه برطرف شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار