کد خبر: ۹۰۰۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶ 19 September 2020

 

دستان نازک کار، گلیم باف و سفال گر زنان و مردان روستای عنبران آستارا

ایسنا/گیلان عنبران، نام روستایی زیبا در بخش مرکزی شهرستان مرزی بندر آستارا می باشد که زنان و مردان آن به شکل سنتی در هنرهای نازک کاری روی چوب، گلیم بافی و سفال گری زبان زد هستند.

پردل امیری نژاد، مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرزی بندر آستارا در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: روستای عنبران علاوه بر اینکه طبیعت بی نظیر و منحصر بفرد در میان جنگل های هیرکانی شمال کشور و غرب استان گیلان قرار دارد، مردمان آن با پرداختن به هنرهای نازک کاری روی چوب، گلیم بافی و سفالگری، زبانزد هنردوستان شده اند.

وی با بیان اینکه کمتر کسی با سفر به این شهرستان، ماحصل دستان زنان و مردان هنرمند این روستا را به عنوان سوغات به محل زندگی خود در داخل و خارج از کشور نمی برد، ادامه داد: نازک کاری و خلق نقش های زیبا به روی چوب و ساخت محصولات کاربردی و تزئینی از هنرهایی است که با ایجاد یک کارگاه توسط هنرمند این منطقه "علی صوفی زاد" رونق گرفته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون تعدادی از جوانان این روستا با فعالیت در این کارگاه، تولیدات خود را به بازار مصرف عرضه می کنند، افزود: اشتغالزایی، ممانعت از مهاجرت جوانان روستا به شهر، جلوگیری از واردات این محصولات به کشور و خروج ارز از مهمترین دستاوردهای این اقدام است.

امیری نژاد با اشاره به اینکه این هنرمند سختکوش، یک بار شکست خورده و کارگاه خود را بر اثر آتش سوزی از دست داده است، خاطرنشان کرد: همچنان عشق به کار و تولید سبب شده است تا در مسیر توسعه این حرفه و ترویج این هنر سنتی و کاربردی یعنی نازک کاری روی چوب با قدرتی مضاعف تلاش کند.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر محصولات چوبی مرغوب، مانند وسایل آشپزخانه و صنایع دستی تزیینی چوبی از شاخه های شکسته درختان شمشاد و سایر درختان ریخته شده در جنگل روستای عنبران تولید می شود، گفت: صوفی زاد هم اکنون به فکر معرفی این محصولات با برند تجاری "شمشاد" به کل جهان است که مقدمات آن در میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان انجام شده است.

وی اضافه کرد: این هنرمند در سال ۱۳۹۲ برای نخستین بار در استان گیلان موفق به دریافت مهر اصالت ملی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای این هنر ارزشمند شد.

مادران عنبران، معلمان آموزش گلیم به دختران روستا

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا در بخش دیگر سخنان خود از تولید "گلیم" توسط زنان این روستا سخن گفت و با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ نفر از زنان عنبران به این هنر می پردازند، توضیح داد: گلیم بافی در کارگاه های خانگی اکثر اهالی این روستا انجام می شود و دختران این روستا از بدو تولد با این هنر آشنا می شوند.

وی، مادران این روستا را معلمان آینده نگر برای فرزندان خود در آموزش نسل به نسل هنر گلیم بافی برشمرد و یادآور شد: گلیم های تولید شده در این روستا، در طرح و اندازه های مختلف، سبک، بادوام و با رنگ های ثابت شهره هستند.

وی با اشاره به اینکه "گلیم عنبران" گنجینه صنایع دستی استان گیلان و کشور محسوب می شود، اظهار کرد: مهمترین ویژگی گلیم روستای عنبران نقش دو طرفه آن است و به همین دلیل دو روی این گلیم قابل استفاده است.

وی با تأکید بر اینکه گلیم های عنبران در ژاپن، آلمان، ترکیه و سایر کشورها مشتری ثابت دارد، افزود: در گذشته گلیم های تولید شده با پشم گوسفند و رنگ های غیرشیمیایی و به روی دارهای قالی چوبی بافته می شد که امروزه با بهره مندی از دارهای فلزی، مشکلات ناشی از ادوات سنتی تا حد قابل توجهی کاهش یافته است.

هنر سفال گری عنبران قابلیت توسعه را دارد

پردل امیری نژاد از صنعت سفال گری چند صد ساله این روستا سخن گفت و توضیح داد: بومیان منطقه نقل قول می کنند که در جاده کشی های انجام شده در این روستا به روستاهای همجوار از قبیل خانه های آسیاب، بقایایی از روش انتقال آب به دست آمده است که در آن از لوله های سفالین دست ساز استفاده شده بود.

وی با بیان اینکه در گذشته انواع گلدان ها، ظروفات و تنورهای سفالین و از همه مهمتر سفال بام خانه های آستارا و سایر شهرهای همجوار در این روستا تولید می شد، ادامه داد: هم اکنون به شکل پراکنده به این هنر پرداخته می شود.

وی افزود: در گذشته کارگاه ها تولیدی بسیاری در این روستا فعالیت می کردند که به دلایلی همچون عدم نظارت بر واردات اینگونه کالاها و کاهش اقبال عمومی از خرید تولیدات محلی و عدم حمایت تسهیلاتی از فعالان این حوزه، به تعطیلی کشیده شدند.

امیری نژاد اضافه کرد: حال می شود این هنر را که به عنوان یک صنعت مهم و فراموش نشدنی مطرح است، احیا و جوانان بسیاری را برای کسب درآمد به این مسیر هدایت کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار