کد خبر: ۸۹۸۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳ 13 September 2020

 

توجه عمومی به موضوع پدافند زیستی در مسیر توسعه گیلان ضروری است

رشت- استاندار گیلان تأکید کرد: توجه عمومی به موضوع پدافند زیستی و تهدیدات آن منجر به پیشگیری از آسیب‌ها و اثرگذاری بیشتر در مسیر توسعه استان گیلان می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، ارسلان زارع یکشنبه در وبینار تخصصی پدافند غیر عامل زیستی با رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور و فرمانداران سراسر استان برگزار شد؛ تهدیدات زیستی را یکی از حوزه‌های مهم پدافند غیرعامل عنوان کرد.

وی بیان کرد: رصد و پایش، آشکارسازی، هشدار دهی، تشخیص و تصمیم، کنترل مدیریت بحران، حفاظت و پیشگیری، امداد و نجات، درمان، بازیابی و باز توانی منابع از مجموعه اقدامات این نوع پدافند محسوب می‌شود که موجب حفاظت از سرمایه‌های ملی در برابر تهدیدات زیستی و کاهش آثار ناشی از آن می‌شود.

زارع تقسیم بندی تهدیدات زیستی در حوزه بیولوژیک را شامل انسان، دام، نباتات، آب آشامیدنی، محیط زیست، منابع طبیعی، غذا و دارو و صنایع مرتبط با آنها برشمرد و گفت: منشأ این تهدیدات در کشورهای مختلف بسیار مهم ارزیابی شده و در ایران نیز به منظور شناسایی عوامل و راه‌های مقابله با آن اقدامات خوبی انجام گرفته است.

وی با اشاره به منابع متنوع و متعدد حیاتی و زیستی موجود در زمین، هوا و دریای گیلان که سرمایه ملی و از نقاط قوت و بالندگی کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: اگر به منابع عظیم نفت و گاز می‌بالیم؛ به تنوع زیستی و فراوانی آب و غذا در این خطه سرسبز نیز افتخار می‌کنیم برای حفاظت و صیانت از آنها باید برنامه ریزی صحیح داشته و در رفع نواقص موفق باشیم.

زارع برگزاری همایش استانی پدافند غیرعامل در حوزه تهدیدات زیستی را با هدف شناسایی این آسیب‌ها و ارائه راهکارهای مقابله با آن عنوان کرد و گفت: به طور قطع نتایج این وبینار و بررسی‌های علمی آن در اقدامات پیش روی دستگاه‌های اجرایی اثرگذار است.

ضرورت توجه مردم و مسئولان به موضوعات پدافند زیستی و تهدیدات آن

استاندار گیلان توجه عموم مردم و مسئولان به موضوع پدافند زیستی و تهدیدات آن را منجر به پیشگیری از آسیب‌ها و اثرگذاری بیشتر در مسیر توسعه استان و کشور ارزیابی کرد و افزود: موضوع پسماند تخلیه شیرابه‌های ناشی از انباشت زباله‌ها در آب‌های زیرزمینی که براثر کارهای غیرعلمی و غیرکارشناسی طی سالیان گذشته بوده با برنامه ریزی طی سال‌های اخیر به ویژه اختصاص بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار و اقدامات اثربخش یک سال گذشته، کاهش یافته و به خوبی در حال پیشرفت است.

وی با تأکید بر ضرورت بررسی و کنترل آلودگی‌های نیتراتی، سموم کشاورزی و فلزات سنگین به عنوان عامل مهم کاهش کیفیت محصولات کشاورزی، تصریح کرد: بر اساس سند آمایش سرزمینی، اسناد بالادستی و رویکرد توسعه استان؛ افزایش تولیدات اقلام کشاورزی صادرات محور با در نظر داشتن شرایط مطلوب صادرات به همسایگان شمالی و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و حوزه قفقاز مورد توجه بوده و با استقبال کشاورزان و فارغ التحصیلان رشته کشاورزی همراه شده است.

زارع به تشکیل جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور با حضور معاون اول رئیس جمهوری و پیش بینی اعتبارات موردنیاز به منظور بهینه سازی اکوسیستم تالاب بین المللی انزلی و لزوم کنترل گیاهانی همچون سنبل آبی و آزولا با بهره گیری از روش‌های نوین اشاره و خاطرنشان کرد: توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌های زیستی در گیلان به منظور شناسایی به موقع عوامل آلوده کننده محصولات کشاورزی، محیط زیست و آب مورد انتظار است.

وی همچنین با اشاره به توسعه روش‌های مبتنی بر مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری‌های محصولات کشاورزی مهم همچون برنج، چای، زیتون، مرکبات، کرم ابریشم و محصولات استراتژیک، گفت: طی سال‌های اخیر و با تلاش فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی، اقدامات مناسبی برای توسعه کودهای زیستی در جهت جایگزینی با کودهای شیمیایی و ارتقا روش‌های تولید ارگانیک محصولات صورت گرفته است.

استاندار گیلان گفت: گام برداشتن در راستای آموزش و ارتقا فرهنگ عمومی جامعه در زمینه حفاظت از منابع مختلف زیست محیطی و مقابله با تهدیدات احتمالی آن می‌تواند در کاهش صدمات این حوزه مؤثر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار