وقوع زمین لرزه ۵.۱ ریشتری که بامداد دیروز دوشنبه ۱۷ شهریور شهرستان رامیان را لرزاند برای گلستان که نامش با بلای طبیعی سیل عجین شده، حاوی این هشدار است که از این پس مردم این دیار شمالی باید زلزله را نیز در فهرست حوادث غیرمترقبه و قهری خود ثبت کرده و یا با آن انس بگیرند.
کد خبر: ۸۹۷۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸ 08 September 2020

وقوع زمین لرزه ۵.۱ ریشتری که بامداد دیروز دوشنبه ۱۷ شهریور شهرستان رامیان را لرزاند برای گلستان که نامش با بلای طبیعی سیل عجین شده، حاوی این هشدار است که از این پس مردم این دیار شمالی باید زلزله را نیز در فهرست حوادث غیرمترقبه و قهری خود ثبت کرده و یا با آن انس بگیرند.

گلستان در سال های اخیر شاهد بلایای طبیعی فراوانی مانند سیل، رانش زمین و آتش سوزی های متعدد بود و در نتیجه وقوع این حوادث قهری، خسارت های زیادی را تحمل کرد اما انگار باید نام زلزله را به بلای جدید و متناوب این استان اضافه کرد.

گلستان استانی زلزله خیز است و در طول سالهای اخیر زلزله‌های زیادی را با قدرت کمتر از چهار ریشتر تحمل کرده اما زمین لرزه بامداد دیروز به بزرگی ۵.۱ ریشتر فصل جدید حوادث قهری گلستان را گشود و ضرورت توجه بیشتر به ایمن سازی زیرساخت ها و منازل در برابر آن را بیشتر کرد.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان، زمین لرزه بامداد دوشنبه رامیان به ۱۹۵ واحد مسکونی در ۹ روستای این شهرستان از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد که ۱۲۴ واحد مسکونی آن به احداث مجدد نیاز داشته و ۷۱ واحد نیز نیازمند تعمیر است.

سیدمحمد حسینی افزود: برای هر واحد مسکونی ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات با کارمزد کم و بازپرداخت ۱۵ ساله و ضمانت زنجیره‌ای در نظر گرفته شده و همچنین کمک بلاعوضی که دولت تزریق خواهد کرد هم به مردم زلزله‌زده پرداخت می‌شود.

این مقام مسوول چند ماه پیش هم در جلسه شورای اداری گالیکش گفته بود: در هزار و ۷۵ روستا و آبادی گلستان ۱۲۸ هزار خانه غیرمقاوم وجود دارد که اگر نصف این خانه ها فرسوده باشد، بیش از ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت گلستان در معرض تهدید بلایای طبیعی هستند.

حسینی از آمادگی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان برای ایمن سازی واحدهای مسکونی غیرمقاوم استان طی یک برنامه پنج ساله خبر داده بود که به نظر می رسد باید مقاوم سازی این حوزه با جدیت و اهتمام بیشتری انجام شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان همچنین یادآور شده بود که از زمان اجرای طرح مقاوم سازی خانه‌های فرسوده در سال ۸۴ تاکنون، ۶۵ هزار خانه در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان مقاوم سازی شده است.

وی چند روز پیش هم به ایرنا گفته بود که امسال ۶ هزار و ۵۰۰ خانه فرسوده در گلستان با تسهیلات پیش بینی شده ارزان قیمت به مبلغ سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال مقاوم سازی خواهد شد.

با همه اقدامات انجام شده در حوزه مقاوم سازی مسکن روستایی و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر گلستان اما به نظر می‌رسد مسوولان این استان حادثه خیز شمالی باید ضمن تدوین پهنه بندی زمین لرزه، نسبت به تشویق مردم مناطق شهری و روستایی برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی و تجاری خویش اقدام کنند تا درصورت وقوع زلزله‌ای با قدرت بیشتر دراین استان، خسارات کمتری متوجه مردم آن شود.

به گزارش ایرنا، ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ در تقویم مردم گلستان یک روز کاملا زلزله‌ای بود زیرا در این روز چهار زمین لرزه در این استان شمالی بویژه نواحی شرقی آن رخ داد که نخستین و بزرگترین این بلای طبیعی ساعت ۲ و چهار دقیقه بامداد با قدرت پنج و یک دهم در مقیاس اموراج درونی زمین (ریشتر) و آخرین آن در ساعت ۲۱ و ۲۰ دقیقه با قدرت ۲ و ۹ دهم ریشتر رخ داد.

همچنین دو زمین لرزه دیگر این خطه از ایران اسلامی که هر دو با قدرت مشابه سه و یک دهم ریشتر، یکی در ساعت ۱۰ و ۲۳ دقیقه و دیگری ساعت ۱۸ و ۱۰ دقیقه رخ داد، سبب ترس و نگرانی اهالی شرق گلستان بویژه مناطق روستایی شهرستان رامیان به عنوان کانون اصلی وقوه زمین لرزه‌های ۱۷ شهریور استان شد.

استان گلستان حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار