کد خبر: ۸۹۳۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱ 28 August 2020

 

 

رییس سازمان مدیریت بحران کشور همزمان با هفته دولت اقدامات این سازمان طی یک سال اخیر را تشریح و فراهم کردن امکان استفاده از پهپاد برای پایش حوادث را یکی از کارهای انجام شده ذکر کرد.

اسماعیل نجار در گفت‌ و گو با ایسنا با اشاره به فرارسیدن هفته دولت اظهارکرد: یاد شهیدان رجایی و باهنر را گرامی می‌دارم و امیدوارم این هفته فرصتی شود تا اقدامات مجموعه دولت به سمع و نظر مردم برسد. سازمان مدیریت بحران کشور نیز که وظیفه هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف در زمان بحران و برنامه‌ریزی برای اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه قبل از بحران و بازسازی و بازتوانی سریع پس از بحران از سوی دستگاه‌های مسئول را دارد، طی یک سال اخیر اقداماتی را انجام داده است که برخی از آنها اشاره می‌شود.

وی با اشاره به تصویب قانون مدیریت بحران در مجلس شورای اسلامی گفت:  قانون دائمی مدیریت بحران کشور بالاخره پس از کش و قوس‌ها و رفت و آمدهای فراوان در مجلس شورای اسلامی تصویب و برای اجرا به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شد. قانونی که طی مدت زمانی کوتاه منشا اقدامات موثری در مدیریت بحران شد.

نجار افزود: تدوین سند راهبردی مدیریت بحران و  ۲۳ دستورالعمل مرتبط با قانون مدیریت بحران کشور نیز از دیگر اقداماتی بود که با انجام صدها ساعت کار کارشناسی و برگزاری جلسات متعدد به نتیجه رسید.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور تداوم روند بازسازی مناطق متاثر از سیل بهار ۹۸ را نیز اقدام دیگری برشمرد و گفت: با توجه به گستردگی و خسارات بالای ناشی از سیل، مدیریت بحران طرح بسیج منابع را در دستورکار قرار داد.

وی از تشکیل تیم های جست وجو ونجات و پیگیری برای دریافت منابع مالی از اتحادیه اروپا به منظور تامین مالی گروه های امداد و نجات (اینساراگ) خبر داد و گفت:۷۰۰۰  شماره موبایل پنج رقمی در  سراسر کشور نیز برای هنگام بحران پیش بینی شده است تا با استفاده از ظرفیت آن بتوان در کم‌ترین زمان به مدیران و دستگاه های امدادی دسترسی پیدا کنیم.

به گفته نجار طی یک سال گذشته تعیین اولویت های هفت گانه اقدامات پیشگیرانه و کاهش خطر سیلاب در کشور و ابلاغ به استانداران با همکاری وزارت نیرو، تهیه شاخص های برنامه اضطراری سازمان و ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها برای اجرا و تصویب معافیت گمرکی سازمان مدیریت بحران کشور در کمیسیون اقتصادی هیات دولت نیز جزو اقدامات انجام شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: از زمان شیوع کرونا تاکنون سازمان مدیریت بحران کشور اقدامات مختلفی را با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا انجام داده است که از جمله آن می‌توان به در اختیار قرار دادن پایگاه های چند منظوره مدیریت بحران برای استفاده از برنامه اعمال مراقبت های بهداشتی  در ایام کرونا، همکاری علمی وعملی با دانشگاه های علوم پزشکی و … اشاره کرد.

نجار با بیان اینکه سند آسیب شناسی مدیریت بحران کلانشهرهای کشور نیز تهیه و تدوین شد، گفت: این سند اخیرا پس از تصویب از سوی هیئت وزیران برای اجرا ابلاغ شد.

وی  استفاده از ظرفیت سازمان فضایی ایران، سازمان نقشه برداری کشوری و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح برای دریافت تصاویر ماهواره ای و خدمات پهپاد به منظور پایش حوادث، تامین هزینه های ناشی از امهال وام آسیب دیدگان مخاطرات طبیعی بین استان های سراسر کشور و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای عدم سکونت عشایر در حریم رودخانه ها و مسیل ها به منظور کاهش تلفات جانی ناشی از حادثه سیلاب در مسیل ها را نیز از دیگر اقدامات برشمرد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور تدوین و ابلاغ بخشنامه آمادگی در مقابل حوادث طبیعی در تعطیلات نوروزی و  احداث مرکز کنترل و مدیریت مخاطرات طبیعی کشور را از اقدامات دیگر ذکر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار