هیئت همدلی
در اقدامی جالب و زیبا، یکی از فعالان رسانه‌ای در قم به همراه دوستانش و با همکاری یک کافه اقدام به برگزاری مراسم مقتل‌خوانی کرده‌اند. این کار زیبا و بدیع مورد استقبال فعالان توئیتری قرار گرفته و تعدادی از آنان هر شب با حضور در این کافه به مقتل خوانی دوستانشان گوش فرا می‌دهند.
کد خبر: ۸۹۲۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۴ 27 August 2020

به گزارش تابناک قم، در اقدامی جالب و زیبا، یکی از فعالان رسانه‌ای در قم به همراه دوستانش و با همکاری یک کافه «کافه‌چی» اقدام به برگزاری مراسم مقتل‌خوانی کرده‌اند.

از سال 61 هجری تاکنون آیین عزاداری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام از سوی عزاداران ایشان به شیوه‌ها و روش‌های مختلف برپا داشته شده است و این آیین سال به سال پرشورتر از گذشته اجرا شده است.

این عزاداری مختص شیعیان و ایران نیست، شیعیان، اهل سنت، مسیحیان و ... که به حضرتش عشق و علاقه دارند در سرتاسر جهان این آیین را برپا می‌کنند و در راه برگزاری این آیین از هیچ تلاش و کوششی فروگذاری نمی‌کنند.

زنجیرزنی، سینه‌زنی، نوحه‌خوانی، مرثیه‌سرایی، روضه، طبل و دُهُل‌زنی، بلند کردن پرچم، آتش زدن خیمه‌ها، تعزیه و شبیه‌خوانی، بلند کردن عَلَم و عَلَم‌کشی، مقتل خوانی، قمه‌زنی و ... بخشی از عزاداری‌های رایج و مرسوم در کشورهای مختلف جهان است.

همچنین در شهرها و روستاهای مختلف کشور عزیزمان ایران نیز این سنت‌ها و آیین‌ها به شیوه‌ها و روش‌های مختلفی برگزار می‌شود.

آئین «سنگ زنی» یکی از شیوه‌های سنتی عزاداری ماه محرم در برخی نقاط استان سمنان است که با نام‌های دیگری مانند «کَرب زنی»(در بعضی از نقاط گیلان و مازندران) و «چَق چَقی زنی»(نائین و محمدیه استان یزد) و «چک‌چکو» در استهبان فارس معروف است.

رسم «تشت گذاری» یا «تشت گردانی» که منسوب به شهر اردبیل، به طور خاص و مردم آذربایجان، به طور عام است در ولایت‌های ترک‌زبان از ریشه‌دارترین آیین‌های ماه محرم است که در روزهای پایان ماه ذی‌الحجه برگزار می‌شود. در حقیقت، برگزاری این آیین، آماده شدن حسینیان برای برگزاری مراسم سوگواری امام حسین(ع) را نشان می‌دهد.

رسم «بیل زنی» از دیگر آیین‌های ویژه سوگواری روز عاشورای شهرستان «خوسف» در ولایت خراسان جنوبی است. بیل‌زنی، نماد عشق بی پایان شیعیان برای حضور در صحرای کربلا و تدفین پیکرهای شهدا در زیر آفتاب سوزان است.‏

نخل گردانی، یکی دیگر از آیین‌های عزاداری و سوگواری در دهه اول محرم است. در این مراسم ِ تابوت چوبی عظیمی که نمادی از مراسم سوگواری محرم است و با پارچه‌های مشکی و سبز پوشانده شده است توسط عزاداران پرشماری (به دلیل وزن زیادِ آن) حمل می‌شود.

آیین نخل گردانی در شهرهای یزد، تفت، گناباد(نوقاب)، فردوس، آیسک، استهبان، زواره، کاشان، طالقان و شاهرود انجام می‌شود.

مقتل خوانی، خواندن از روی کتاب‎های «مقتل» است؛ کاری که قبلاً به جای مداحی انجام می‎شد و حالا جایش را روضه‎خوانی، یعنی خواندن از روی یک مقتل خاص، (کتاب روضه الشهداء) گرفته است.

مقتل به معنای قتلگاه و محل کشتن است اما توی فرهنگ ما، لفظ «مقتل» در مورد کتاب‌هایی به کار می‎رود که یک حادثه خونین را شرح بدهد و منجر به قتل شخصیتی شده باشد و معروف‎ترین مقتل خوانی، خواندن از روی کتاب‎های «مقتل» است، کاری که قبلاً به جای مداحی انجام می‎شد.

مقتل خوانی سنت فراموش‌شده‌ای است که این روزها همه توصیه به آن می‌کنند. این روزها احتمالاً زیاد در رادیو و تلویزیون کلماتی مثل «مقتل» و «مقتل خوانی» را می‎شنویم و از لزوم مراجعه به مقاتل معتبر حرف زده می‎شود.

امسال با شیوع بیماری منحوس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عزاداری سرور و سالار شهیدان شکل ویژه‌ای به خودش گرفته است و عزاداری‌های سنتی و کلاسیک به سختی امکان اجرا دارد، اگرچه به صورت محدود و با رعایت موازین در حال اجرا است.

در اقدامی جالب و زیبا، سیدعلی پورطباطبایی مدیرمسئول و سردبیر پایگاه اطلاع‌رسانی قم‌نیوز به همراه دوستانش و با همکاری یک کافه با عنوان «کافه‌چی» در قم اقدام به برگزاری مراسم مقتل‌خوانی کرده‌اند. این مراسم هر شب از ساعت ۲۲:۳۰ تا ۲۳ در محل«کافه‌چی» برگزار می‌شود و تعدادی از افراد طلبه و غیر طلبه از روی مقاتل موجود اقدام به مقتل‌خوانی می‌کنند.

این کار زیبا و بدیع مورد استقبال فعالان توئیتری قرار گرفته و تعدادی از آنان هر شب با حضور در این کافه به مقتل خوانی دوستانشان گوش فرا می‌دهند و در سوگ و عزای سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)‌ شریک می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار