تابناک خوزستان گزارش می دهد؛
کرونا یک بیماری ویروسی با قدرت انتشار بالا و فعلا بدون درمان است. خوزستان از معدود استان‌های است که پس از 3ماه تازه توانسته به وضعیت سفید برگردد. برگشتی که با عادی شدن کرونا دوباره خطر طغیان آن محتمل است.
کد خبر: ۸۸۷۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹ 15 August 2020

تابناک خوزستان: 

کرونا یک بیماری ویروسی با قدرت انتشار بالا و فعلا بدون درمان است. خوزستان از معدود استان‌های است که پس از 3ماه تازه توانسته به وضعیت سفید برگردد. برگشتی که با عادی شدن کرونا دوباره خطر طغیان آن محتمل است.

به گزارش تابناک خوزستان؛ کرونا این ویروس منحوس در حالی که از اسفندماه 98 تاکنون جز خطرناک زندگی مردم شده است ولی همچنان نادیده گرفتن قدرت بیماری‌زایی آن یک باور خطرناک است که می‌تواند کنترل این ویروس را سخت و طولانی کند.

خوزستان از معدود استان‌های بود که بیش از 3ماه در وضعیت قرمز این ویروس قرار داشت و در این مدت خسارت انسانی و مالی زیادی به استان وارد کرد. دراین مدت کادر درمانی بار عمده را بر دوش داشته و سیستم درمانی خوزستان بسیار تحت فشار قرار گرفت.

خوزستان پس از 3 ماه به وضعیت سفید برگشت

پس از این مدت با همراهی مردم و تلاش کادر درمان خوزستان به جز سه شهرستان آبادان، دزفول و بهبهان از وضعیت هشدار و زرد خارج و سفید شده و مناسبات محدود شده مثل نماز جماعت منوط به رعایت ضوابط بهداشتی به حالت عادی برگشتند.

برای بررسی میدانی این وضعیت سری به بخش‌های مختلف دولتی و غیر دولتی اهواز زدیم تا بتوانیم میزان رعایت ضوابط بهداشتی را ارزیابی کنیم. ضوابطی که به سادگی قابل ارزیابی است یعنی ارائه خدمات منوط به داشتن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و تعبیه شرایط برای شستشوی مکرر دست‌ها.

صنف نانوایی‌ها همچنان در رعایت ضوابط بهداشتی نمره قابل قبولی ندارند

از نانوایی‌های شروع می‌کنیم مطابق اعلام وزارت بهداشت کمترین اهتمام به ضوابط در این صنف است. نانوایی نان لواش منطقه گلستان اهواز نمونه کامل این عدم رعایت است. نه مردم در فاصله مناسب از هم قرار گرفتند و نه نانوا وسایل را ضدعفونی می‌کند و خبری هم ماسک در بین نانوایان نیست.

رئیس اتحادیه نانوایان اهواز: رعایت ضوابط بهداشتی هفتگی به نانوایان تذکر داده می‌شود

رعایت نشدن ضوابط را از امیر دهقان رئیس اتحادیه نانوایان اهواز پیگیری کردیم، وی در این باره اظهار داشت: ضوابط بهداشتی لازم برای مقابله با کرونا از طریق بنر برای همه نانوایی ارسال و تذکر داده شده است. همچنین تاکید شده این بنرها در محل دید عموم نصب شود. هر دو روز نیز موارد لازم برای رعایت از طریق پیامک ارسال می‌شود.

دهقان درباره موارد رعایت ضوابط بهداشتی از سوی نانوایان بیان داشت: استفاده از روپوش، ماسک، دریافت نکردن پول نقد، ضدعفونی میز سرد کردن نان، عدم حضور افراد در نانوایی و نصب علایم بهداشتی در دم در از جمله مواردی است که باید رعایت شود.

مردم نانوایان متخلف را معرفی کنند

وی درباره تجمع افراد در مقابل نانوایی ها اظهار داشت: مردم باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و متاسفانه مردم این مسئله را رعایت نمی‌کنند. این مسئله علاوه بر خود مردم، نانوایان را نیز درگیر کرونا می‌کند. مسئولان نانوایی باید تذکر لازم را در این زمینه دهند.

رئیس اتحادیه نانوایان اهواز بیان داشت: نانوایان ملزم به رعایت این ضوابط هستند ولی اگرنانوایی تخلفی داشت لازم است مردم به شماره 35510198 اطلاع دهند تا بازرسین اتحادیه ورود کنند. در این قضیه مماشاتی نداشته و حتما به شکایات رسیدگی می‌شود.

وقتی بانک‌ها پرونده ی کرونا را مختومه کردند 

این رعایت ضوابط را در بانک‌ها پیگیری کردیم و برای همین به یکی از شعب بانک ملت در چهارراه زند اهواز مراجعه نمودیم. متاسفانه این عدم رعایت هم در کارکنان و هم در مراجعه کنندگان مشهود بود. هر چقدر در هفته‌های گذشته این ضوابط جدی گرفته می‌شد، پس از سفید اعلام شدن وضعیت اهواز، این ضوابط رها شده بود.

به طوری که بخش زیادی از پرسنل این بانک و متاسفانه برخی بانک‌های دیگر این مساله را رعایت نمی‌کردند. نه در داخل بانک صندلی‌ها و طرز نشستن افراد براساس ضوابط مقابله کرونا بود، نه تهویه مناسبی وجود داشت. به صورتی که مردم به صورت متراکم کنار هم و در محیط سربسته محصور شده بودند.

تصور این که کرونا تمام شده، غلط و نادرست است

رضا نجاتی سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا خوزستان درباره این تصور غلط سفید بودن وضعیت و پایان کرونا، بیان کرد: تصور این که با قرار گرفتن خوزستان در وضعیت سفید، کرونا تمام شده غلط و نادرست است.

وی با بیان اینکه در چند شهر خوزستان هنوز وضعیت قرمز است افزود: خطر شیوع کرونا در همه نقاط خوزستان حتی روستاها و خانه‌ها وجود دارد هرچند خوشبختانه درهفته‌های اخیر موارد ابتلا و بستری در بیمارستان روندی کاهشی داشته و خوزستان از وضعیت قرمز و هشدار خارج شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا خوزستان با بیان اینکه اعتقادی به وضعیت سفید ، قرمز و نارنجی ندارم و شروع پیک دوم کرونا ممکن است همه ما را غافلگیر کند بیان داشت: با توجه به تغییرفصل و شیوع بیماری فصلی و آنفلوآنزا خطر اوج‌گیری ویروس کرونا در خوزستان وجود دارد.

 وضعیت کرونا در خوزستان شکننده است

محمد علوی سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک خوزستان اظهار داشت: پیشگیری از بیماری تنها راه کنترل کرونا در شرایط فعلی است. تاکنون نه داروی موثر و نه واکسنی برای پیشگیری و درمان این بیماری ویروسی وجود ندارد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: در حال حاضر فقط رعایت پروتکل‌های بهداشتی راه نجات جوامع از ابتلا به بیماری کرونا است و برای اینکه بتوانیم مصون بمانیم لازم است درصد بالای از افراد جامعه مقید به رعایت ضوابط بهداشتی باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به استراتژی "شفا" اشاره و بیان داشت: برای ایمن ماندن در مقابل کرونا، رعایت 3 مساله مهم، ضروری است که به اختصار "شفا" است یعنی شستشوی مرتب دست‌ها (به مدت 20 ثانیه) و رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک که تنها راه پیشگیری و کنترول بیماری است.

وی به مساله استفاده درست از ماسک اشاره و گفت: باید در ماسک را به شیوه درست استفاده کنیم. اینکه عده‌ای ماسک را روی بینی قرار می‌دهند که این شیوه ناصحیح است.

علوی گفت: وضعیت کرونا در خوزستان شکننده است و لازم است ادارات و دستگاه ها ضوابط را رعایت کنند و اگر لازم باشد بهداشت محیط با دستگاه‌های خاطی برخورد می‌کند.

وی بیان داشت: در برخی اماکن مانند مطب‌ها، بانک‌ها، دفاتر پیشخوان دولت، پاساژها در رعایت فاصله اجتماعی دقت لازم صورت نمی‌گیرد.

وی عنوان کرد: ویروس در چرخش است و افراد ناقل در جامعه حضور دارند بنابراین هر لحظه ممکن است فردی به بیماری مبتلا شود. حضور در تجمعات، عدم استفاده از ماسک و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن است باعث برگشت ما به اوج بیماری شود.

وقوع پیک دوم بیماری در صورت عدم رعایت بسیار محتمل است

شکرالله سلمان زاده رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به قدرت بیماری زایی بالای این بیماری ویروسی در جامعه افزود: هر گونه سهل‌انگاری و خوش‌بینی نسبت به کنترل بیماری، خطرناک است.

وی بیان داشت: ما تنها یک پیک بیماری در خوزستان داشتیم در صورتی که بسیاری از استان‌ها دو پیک بیماری را پشت سر گذاشتند، بنابراین وقوع پیک دوم بیماری در صورت عدم رعایت بسیار محتمل است.

 به گزارش تابناک خوزستان، سهل انگاری مردم و ادارات و عادی دانستن شرایط؛ بازگشت خوزستان به شرایط قرمز و هشدار رو محتمل و نزدیک می‌کند. توزیع رایگان ماسک در بین اقشار محروم و پرخطر و دسترسی سهل الوصول به ماسک بین مردم،  تشدید نظارت‌ها بر رعایت ضوابط از سوی مرکز بهداشت و بهداشت محیط، افزایش سطح هشدار به مردم از طریق رسانه‌ها می‌تواند در میزان رعایت ضوابط و همراهی مردم موثر باشد.

_____________________________________________________________________________________________

*گزارش: تحریریه تابناک خوزستان     *سردبیر: سمیه همت پور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار