رییس سازمان صنعت و تجارت قم:
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: ۹ پروژه صنعتی این استان در حوزه جهش تولید با سرمایه‌گذاری ۳۶۹ میلیارد تومانی تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
کد خبر: ۸۸۷۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۲ 13 August 2020

به گزارش تابناک قم، محمود سیجانی در کارگروه اقتصاد مقاومتی در سالن کرامت استانداری، افزود: تمام این ۹ پروژه پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد دارند.

وی اضافه کرد: از این ۹ پروژه، ۲پروژه نیاز چندانی به تسهیلات یارانه‌ای ندارد و می‌تواند در یک دوره زمانی کوتاهی به بهره‌برداری برسند.

سیجانی اظهار داشت: روند تکمیل ماشین‌آلات و تجهیزات پروژه‌های پیرامون جهش تولید در قم ادامه دارد.

بهره‌برداری از ۲۷ پروژه جهش تولید تا پایان سال

رییس سازمان برنامه‌وبودجه قم نیز در ادامه گفت: از ۲۷ پروژه جهش تولید قم ۲۰ پروژه مشمول دریافت یارانه‌های دولتی شده‌اند.

محمود نوربخش با بیان این که ۷۰۳ میلیارد تومان تسهیلات درنظر گرفته شده است اظهار داشت: این تسهیلات در قالب کمک‌های فنی و اعتباری به‌صورت صد درصد در ابتدای دوره پرداخت می‌شود و نگرانی از جانب آن‌ها وجود ندارد.

وی عنوان کرد: برای پرداخت این تسهیلات در ابتدای امر باید قرارداد عاملیت با بانک‌های استان منعقد تا امکان دریافت یارانه‌ها ممکن شود.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های پروژه‌های جهش تولید این است که باید تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

احداث دهکده اقتصاد مقاومتی در قم

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در بخشی از این جلسه، با اشاره به احداث دهکده اقتصاد مقاومتی، بیان داشت: ماهیت اردوگاه آیت‌الله بهاءالدینی از همان ابتدا بر تولید محصولات کشاورزی و مرکز تفریحی بوده و به‌عنوان پادگان نظامی تعریف‌نشده است.

احمد امیرآبادی فراهانی یادآور شد: مجوز اشتغال در دهکده اقتصاد مقاومتی قم مبهم است و معلوم نیست امنیت شغلی و شکل بهره‌برداری افراد از آن چگونه تعریف می‌شود.

وی تصریح کرد:بسیج سازندگی قم در سالهای قبل برخی پروژه‌ها را با رویکرد قابل‌قبول و سرعت بالایی آغاز کرده اما در میانه مسیر دچار رکود شده است.

عملکرد ضعیف قم در جذب تسهیلات مشاغل به‌شدت آسیب‌دیده

"بهمنش، نماینده معاونت اقتصادی ریاست جمهوری" نیز در این جلسه، عنوان کرد: قم تا روز ۲۱ مرداد، جزو ۶ استان آخر کشور در پرداخت تسهیلات کرونایی به‌شدت آسیب‌دیده قرار داشته است.

وی اضافه کرد: قم در پرداخت و جذب این تسهیلات عملکرد ضعیفی داشته درحالی‌که استان‌های دیگر به‌شدت به این منابع نیاز دارند و تقاضای افزایش منابع ابلاغی را خواستار شده‌اند.

بهمنش تصریح کرد: آمار و اطلاعاتی که مسئولان قم از پرداخت تسهیلات کرونایی ارائه می‌دهند به‌روز و منطبق با واقعیت نیست.

وی همچنین گفت: راه‌اندازی دهکده اقتصاد مقاومتی قم با ۱۰ میلیارد تومان اعتبار و ایجاد ۱۲۸ شغل جدید مساله قابل‌قبول و موردحمایت ستاد ملی است.

سپس مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم با اشاره به تسهیلات ویژه واحدهای به‌شدت آسیب‌دیده از کرونا، ابراز داشت: نرخ ۱۲ درصدی تسهیلات سبب شده تا درصد استقبال متقاضیان از آن کم باشد.

مصطفی کاویانی ادامه داد: همچنین الزام در قرار داشتن در رسته‌های ۱۴ گانه و عدم کاهش نیروهای فعال طی ماه‌های منتهی به مرداد هم دو عامل مهم دیگر در عدم استقبال از این تسهیلات بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم یادآور شد: ۶۴۲ میلیارد تومان سهم ابلاغی قم از این تسهیلات بوده که کمتر از ۵۰ درصد از آن تخصیص‌یافته است.

کاویانی عنوان کرد: درمجموع یک هزار و ۲۶۴ پرونده با اشتغال یک هزار و ۸۴۴ هزار نفر در قم تشکیل و ۱۷میلیارد تومان تسهیلات پرداخت‌شده است.

وی اظهار داشت: این تسهیلات به سازمان فنی حرفه‌ای، جهاد کشاورزی، بهزیستی، آموزش‌وپرورش، علوم پزشکی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی به واحدهای به‌شدت آسیب‌دیده پرداخت‌شده است.

وی یادآور شد: ازآنجایی‌که ۵۰ درصد اصناف قم در بخش خدمات فعالیت می‌کنند این تسهیلات جذابیت و توجیه اقتصادی برای آن‌ها نداشته است.

تسهیلات کرونایی مقرون‌به‌صرفه نیست

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان قم نیز ابراز داشت: عدم جذابیت و مقرون‌به‌صرفه بودن تسهیلات کرولایی مهم‌ترین عامل در جذب این تسهیلات توسط اصناف قم است.

محمد حیدری گفت: همچنین مشکلاتی که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نیز به وجود آورده‌اند سبب بی‌میلی بیشتر اصناف شده است.

وی تاکید کرد: درمجموع مردم و اصناف قم هیچ‌گونه تمایلی برای دریافت این تسهیلات با نرخ بالای ۱۲ درصد ندارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم نیز در بخشی از این کارگروه، تصریح کرد: کم بودن دوره تنفس، نرخ بهره، سهم ۳۰ به ۷۰، تضامین، فرآیند بانک‌ها، کارشناسی‌ها و امور آزاردهنده دیگر سبب بی‌میلی کامل متقاضیان شده است.

حمید یزدانی اظهار داشت: طولانی شدن فرآیند پرداخت تسهیلات یک مانع مهم در بی‌میلی متقاضیان می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم افزود: به دلیل رکود در مشاغل این بخش بازپرداخت تسهیلات توسط متقاضیان بسیار دشوار است.

وی ابراز داشت: از ۹۰ پرونده‌ای که میراث فرهنگی قم به بانک‌های استان معرفی کرده فقط ۴ پرونده به مرحله پرداخت رسیده است.

وی در ادامه عنوان کرد: در بخش گردشگری ۱۰ پروژه جهش تولید معرفی که ۱۲۲ میلیارد تومان درخواست شده و تمام آن‌ها پیشرفت بالای ۷۰ درصد دارند.

احداث دهکده اقتصاد مقاومتی باهدف مردمی کردن اقتصاد

مسئول سازمان جهاد سازندگی بسیج سپاه علی بن ابیطالب(ع) قم نیز در ادامه اظهار داشت: برای مردمی کردن اقتصاد، پروژه دهکده اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش تولید در حال انجام است.

محمود داودآبادی اضافه کرد: برای اجرای این پروژه ۳ میلیارد تومان از تسهیلات دولتی پیش‌بینی‌شده است.

وی اضافه کرد: این دهکده در کیلومتر ۱۷محور قم-کاشان و داخل اراضی اردوگاه آیت‌الله بهاءالدینی برای پرورش انگور، باغ زیتون، شیلات و برخی محصولات کشاورزی دیگر اجرا می‌شود.

داودآبادی گفت: ماهیت اردوگاه آیت‌الله بهاءالدینی محلی برای ترک اعتیاد است و با این طرح این دهکده به محلی برای اشتغال افراد در حال ترک و رهاشده از اعتیاد تبدیل خواهد شد.

وی ابراز کرد: از ۳۲۷ هکتار مساحت این اردوگاه و پیرامون آن، ۱۰۰ هکتار قابلیت کشت محصولات کشاورزی را دارد.

مسئول سازمان جهاد سازندگی بسیج سپاه علی بن ابیطالب قم افزود: باغبانی، دامداری، شیلات، طیور و گردشگری از رسته‌های مهمی است که در محدوده این اردوگاه عملیاتی می‌شود.

وی افزود: توسعه اشتغال بر مبنای مدل اشتغال بومی و ایجاد الگوی نمونه اقتصاد مقاومتی دو هدف مهم در ایجاد این دهکده است.

وی در پایان گفت: تاکنون برای تکمیل زیرساخت‌های دهکده سلامت ۶ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن به ۴ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار