دکتر محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: از ابتدای شیوع کرونا در قم ۱۵۸۰۰ نفر مورد آزمایش قطعی کرونا PCR قرار گرفته اند که نتیجه آزمایش ۴۳۴۳ نفر مثبت بوده است.
کد خبر: ۸۸۶۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵ 12 August 2020

به گزارش تابناک قم، وی افزود: در مراکز سرپایی هم ۵۳۶۲ نفر مورد آزمایش قرار گرفته اند که نتیجه آزمایش ۱۴۳۴ نفر آن‌ها مثبت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: آمار ابتلا و مرگ اعلام شده در استان طبق استانداردهای جهانی براساس همین تست‌های PCR است درحالیکه تعداد بیماران مبتلا و فوتی‌ها بیشتر از ارقام اعلام شده است چراکه برخی افراد علائم بالینی داشته اند، اما تست آن‌ها مثبت نبود و در آمار محسوب نمی شوند.

وی از افزایش ۵ برابری مبتلایان بستری به کرونا در قم در یک ماه گذشته خبر داد و افزود: تعداد مبتلایان بستری هم اکنون به بیش از ۳۶۰ نفر رسیده است.

دکتر محبی افزود: در یک هفته گذشته هم ۳۹ نفر از افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت بوده، فوت کرده اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برخی بیماران از زائران و مسافران قم و برخی دیگر ساکنان قم هستند که میزبان مسافرانی از مناطق قرمز بوده اند یا به مناطق قرمز سفر کرده اند.

رئیس مرکز بهداشت استان به علل صعود دوباره کرونا در قم اشاره کرد و گفت: این روند صعودی متاثر از رفتارهای اجتماعی مردم است به گونه‌ای که بی توجهی و بی مبالاتی مردم و حتی دستگاه‌های اجرایی را به دنبال داشته است.

دکتر محبی، افزایش مسافرت ها، نزدن ماسک، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بازگشایی مراکز مختلف را از علل افزایش کرونا در قم برشمرد و خاطرنشان کرد: این در حالی است که سن ابتلا به کرونا، سنین پایین را نیز درگیر کرده است.

رئیس مرکز بهداشت استان در ادامه، استفاده از ماسک را در قم مورد توجه قرار داد و افزود: پس از شیب صعودی کرونا، استفاده از ماسک ۱۲ درصد افزایش یافته و به ۶۶ درصد رسیده است.

وی گفت: استفاده از ماسک در واحدهای صنفی ۶۱ درصد در حمل و نقل عمومی ۶۸ درصد در واحدهای صنعتی ۷۹ درصد و در کارکنان دولت به ۸۵ درصد رسیده است درحالیکه حداقل باید در تمام جامعه به ۹۵ درصد برسد.

رئیس مرکز بهداشت با بیان اینکه استاندار میتواند در وضعیت قرمز و براساس اختیارات خود، محدودیت‌هایی را اعمال کند گفت: پیشنهاداتی برای اعمال محدودیت به استانداری داده شده که در جلسه چهارشنبه ستاد استانی مقابله با کرونا بررسی و تصویب خواهد شد.

دکتر محبی با اشاره به درپیش بودن فصل سرما هشدار داد در صورتیکه مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی بی توجهی کنند همزمانی با آنفولانزا کرونا هم گسترش خواهد یافت و شرایط سخت‌تر خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت استان در پایان از مردم خواست درصورت مشاهده علائم کرونا به مراکز نه گانه اعلام شده مراجعه کنند تا مورد آزمایش قرار گیرند و در صورت نیاز قرنطینه شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار