حسین مدرس خیابانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 22 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت خود به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، ضمن تشکر از نمایندگان، هیات رئیسه مجلس، اعضا و هیات رئیسه کمیسیون ها به جهت تخصیص زمان جهت بررسی برنامه های پیشنهادی خود گفت: از حُسن اعتماد و عنایت رئیس جمهور نیز سپاسگزارم و از معاون اول رئیس جمهور و اعضای هیات دولت که در جلسه حاضر شدند، تشکر و قدردانی می کنم.

وی افزود: امید دارم به یاری خداوند متعال و به کمک نمایندگان و همت و صبوری مردم ایران، به ویژه صنعتگران، تولیدکنندگان، تجار، اصناف و بازرگانان و فعالان عرصه علم و دانش بتوانم خدمتگذار کوشا و سرباز صدیقی برای پیشبرد عالی نظام جمهوری اسلامی در این شرایط سخت بوده و شکر این اعتماد را بجا آورم.

وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: شرایط کنونی سخت و البته اعتلابخش است. سخت به جهت جنگ اقتصادی تحریمی از سوی دشمنان کینه توز این مرز و بوم به سرکردگی آمریکای جنایتکار که با شیوع ویروس منحوس کرونا تقارن یافته و بی سابقه ترین و ظالمانه ترین فشار اقتصادی را ایجاد کرده؛ و اعتلابخش از این جهت که فرصت هایی را در این شرایط برای کشور از جهت خودکفایی و بلوغ توانمندی ها و ظرفیت های تولید و صادرات با اتکا به متخصصان داخلی به وجود آورده است.

مدرس خیابانی ادامه داد: مدیریت جهادی و تلاش همه ارکان نظام با در نظر گرفتن سه رکن اصلی حاکمیت، مردم و نهادهای انقلابی و جهادی در مدیریت دوران شیوع بیماری کرونا در کنار ابتکار هوشمندانه رهبر معظم انقلاب و نامگذاری سال جاری به عنوان سال جهش تولید از مصادیق تعالی بخشی است و در این شرایط سخت تحریم برای خوداتکایی و استقلال صنعت، فرصت بی بدیلی شمرده می شود.

وی با اشاره به اهداف، سیاست ها و ماموریت های خود در بخش صنعت، معدن و تجارت به عملکرد دوره سه ماهه سرپرستی و دوره یکساله قائم مقامی خود در وزارتخانه صمت، گفت: از رویکردهای اصلی این برنامه که حاصل تلاش و بررسی های دقیق و حضور میدانی در بازدید از واحدها و شهرک های صنعتی و معدنی، تشکیل جلسات مکرر با بخش های مختلف صنعتی و معدنی برای بیان دغدغه های نمایندگان دلسوز مجلس شورای اسلامی و استانداران محترم بوده و در کنار نظرخواهی نخبگان علمی، صنعتگران و معدنکاران، صادرکنندگان و فعالان دانشگاهی به آن پرداخته شده، تاکید بر دو هدف؛ بهبود معیشت مردم و اشتغال است.

وزیر پیشنهادی صمت افزود: دو هدفی که دشمن آنها را نشانه رفته و دنبال سفره های خالی و کارخانه های تعطیل می گردد، لذا ضمن پاسخ به دغدغه های مردم و نمایندگان آنها در مجلس، باید حرکتی منطبق بر اسناد بالادستی، سیاست های اقتصاد مقاومتی، بیانیه گام دوم انقلاب برداشته شود.

انتصاب مدیران جوان شایسته را در دستور کار قرار می‌دهم

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخلی و قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در تحقق جهش تولید در وزارت صنعت، معدن و تجارت را شکل می‌دهم.

مدرس خیابانی یادآور شد: اینجانب در کنار شما نمایندگان مجلس دغدغه معیشت مردم را دارم و در طراحی برنامه‌های خود حول 4 محور اصلی تحقق بخش تولید، جهش تولید با اتکاء بر توان ساخت داخلی، توسعه سرمایه‌گذاری و تکمیل طرح‌های تولیدی، توسعه صادرات و کنترل واردات و مدیریت و تنظیم بازار تلاش خواهم کرد تا علاوه بر حفظ آرامش بازار به واسطه تضمین فراوانی کالا و با تکمیل طرح‌های نیمه تمام احیای واحدهای راکد و تعطیل صنعتی و معدنی و فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی معدنی و تولیدی ضمن عمل به فرمان رهبر معظم انقلاب به اشتغال به عنوان یکی از مطالبات به حق ملت شریف ایران عنایت ویژه داشته باشم.

وی خاطر نشان کرد: آنچه امروز در قالب برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت عرضه گردیده است، برگرفته از شرایط محیطی و تکانه‌های بیرونی تحول‌های داخلی و شاخص‌های کلان اقتصادی و تهدیدها و فرصت‌هایی است که تحت 7 محور، 40 برنامه و 170 پروژه عملیاتی به منظور بهره‌برداری از ظرفیت تمام استان‌های کشور به خصوص استان‌های محروم و مناطق مرزی تدارک دیده شده است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اطمینان می‌دهم وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره جدید فعالیت‌های خود همچون ماه‌های گذشته با هرگونه واردات بی‌رویه کالا اعم از کالاهای غیرضروری و اقلام دارای مشابه داخلی به شدت ممانعت می‌نماید و از این آسیب مراقبت لازم را به عمل آورد.

مدرس خیابانی یادآور شد: در دوره‌ای که قائم مقام بودم و در یک سال گذشته واردات بی‌رویه با ممنوعیت ثبت سفارش 2500 ردیف تعرفه کالاهای غیرضروری و مشابه تولید داخلی باعث شدیم 4 میلیارد دلار واردات کالاهای غیرضروری صرفه جویی شود.

وی افزود: همیشه اعلام کردم به غیر از 3 قلم کالا یعنی مواد اولیه کارخانجات، ماشین آلات و تجهیزاتی که در داخل تولید نمی‌شود و کالاهای اساسی و ضروری به هیچ وجه اجازه واردات را به کشور نمی‌دهیم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در محضر نمایندگان و مجلس شورای اسلامی با هرگونه عدم شفافیت، فساد و رانت در وزارت صنعت، معدن و تجارت به شدت برخورد کرده و با شفاف‌سازی و تکمیل سامانه‌های الکترونیکی در حوزه‌های مختلف فعالیت این وزارتخانه در کنار تمرکززدایی و تفویض اختیار به استان‌ها تلاش خواهم کرد.

مدرس خیابانی افزود: اخیراً بخش عمده‌ای از اختیارات شورای عالی معادن برای راه‌اندازی معادن کوچک و تعطیل به شورای عالی معادن واگذار شده است در عین حال مجوززدایی و تسهیل فضای کسب و کار که خواسته به حق فعالان اقتصادی و تولید‌کنندگان خدوم و علاقمند به اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی است به منظور ورود به سرمایه‌های جدید بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی که منجر به رونق اشتغالزایی و اصل استقلال صنعت کشور می‌شود، جزو الزامات عملکردی خود دانسته و با انتصاب مدیران شایسته جوان و پایبند به اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش خواهم کرد که در جهت استقلال صنعتی و قطع وابستگی بخش‌های صنعتی و معدنی  به خارج فعالیت کنم.

وی یادآور شد: مواردی که در خصوص انتصاب افراد مطرح شده به من نمی‌چسبد، در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها گفتم فردی که اعلام کردید به طور رسمی به من اعلام نکردید ضمن اینکه لازم است بررسی کنید چرا که انتصاب وی  بر اساس ابلاغ وزیر اسبق جهاد کشارزی بوده و قبل از ورود من به وزارت صنعت، معدن و تجارت به این وزارتخانه وارد شده است.

مدرس خیابانی ادامه داد: نمایندگان اسم و مدرک خود را درباره انتصاباتی که به زعم آن ها دارای ایراد است را ارائه دهند تا آن را سامان دهم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت داخلی سازی و جلوگیری از واردات را مهم ترین برنامه وزارت صمت در سال جهش تولید برشمرد و افزود: تلاش کردیم تحریم را به فرصتی برای تکیه بر توان داخل در صنعت، تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشور اقتصاد بدون نفت را تجربه می کند، اضافه کرد: صادرات غیرنفتی حدود 41.3 میلیارد دلار معادل 135 میلیون تن به 100 کشور دنیا با شدیدترین تحریم ها انجام گرفته است، حدود 57 میلیون تن فولاد و ... به ارزش 9 میلیارد دلار صادر شده است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا مرزها حدود 2 ماه تعطیل بود که پس از بازگشایی صادرات به روند پیش از شیوع این ویروس بازگشته است، تصریح کرد: تجارت اسپانیا، ایتالیا و فرانسه پس از شیوع کرونا 45 درصد کاهش یافته این در حالی است که ایران توانست با اتکا به توان داخل و استفاده از ظرفیت همسایه ها صادرات غیرنفتی را بهبود بخشد.

وزیر پیشنهادی صمت با بیان اینکه باید برای توسعه صادرات غیرنفتی بر پتانسیل استان های مرزی تکیه کرد، ادامه داد: امروز راه نجات کشور تولید، صادرات و تمرکز بر استان های مرزی است.

وی مقایسه شاخص های اقتصادی ایران با سایر کشورها در شرایطی که تحت شدیدترین تحریم ها قرار گرفته را غلط خواند و افزود: علیرغم اینکه پس از شیوع ویروس کرونا سایر کشورها با مشکلاتی مانند خالی شدن قفسه های فروشگاه ها، به غارت رفتن مغازه ها و ... روبه رو شدند اما این مسائل در ایران به وجود نیامد.

مدرس خیابانی با بیان اینکه از مجلس انقلابی انتظار انصاف می رود، گفت: در حال حاضر روزانه 22 میلیون ماسک تولید می شود، از سوی دیگر احیای 1500 واحد صنعتی در دستورکار وزارت صمت قرار دارد که تاکنون حدود 430 واحد فعال شده اند.

وزیر پیشنهادی صمت با بیان اینکه هدف دشمن با تحریم صنعت خودروسازی، تعطیل شدن این شرکت ها بود که محقق نشد، اضافه کرد: در حال حاضر تولید در خودروسازی ها 20 درصد افزایش داشته است و از سوی دیگر از 190 هزار خودرو کف پارکینگ در سال گذشته تنها 80 هزار خودرو باقی مانده است.

وی رشد 68 درصدی تولید ماشین لباسشویی، 60 درصدی تلویزیون را از جمله دستاوردهای وزارت صنعت در ماه های اخیر دانست و گفت: علیرغم حذف ارز 4200 از برنج قیمت این کالا تنها 2.5 برابر شد و این از دستاوردهای ستاد تنظیم بازار است.

رشد صنعت فولاد علیرغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا

مدرس خیابانی در ادامه با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا در حوزه صنعت گفت: در حال حاضر اقلامی مثل فولاد، به نام و مدل آنها مورد تحریم قرار گرفته است اما نتوانستند این صنعت را از کار بیندازند تا جایی که هم اکنون زنجیره فولاد با 30 میلیون تن افزایش تولید مواجه شده است و این افزایش در مورد آهن اسفنجی، شمش فولاد و گندله نیز صدق می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه باید با اراده در بازار ورود پیدا کنیم، نترسیم و نترسانیم، عنوان کرد: شرایط سخت امروز ایجاب می‌کند 3 قوه و ملت کنار هم باشند و اجازه ندهند دشمن به اهداف خود برسد. همچنین حاکمیت، مردم و سایر نهادها با کار جهادی می‌توانند در کنار هم همچون حماسه اربعین، حماسه‌ای مانند مقابله با سختی‌های دوران کرونا بیافرینند.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت سال 98 را سال افتخار تنظیم بازار دانست و افزود: در این سال غائله بنزین را جمع کردیم و فروشگاه‌ها نیز علیرغم شرایط پر از کالا بود، هم اکنون نیز 4 میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرک‌ها موجود است و ما بی‌وقفه در حال تهیه آن هستیم به خصوص در شرایط کرونا که تمامی کشورها در حال ذخیره‌سازی کالاها هستند، ایران به علت تحریم‌ها از مدت‌ها قبل ذخیره کالاهای استراتژیک داشت.

کنترل واردات مهمترین برنامه وزارت صمت است

مدرس خیابانی در ادامه با تأکید بر اهمیت کنترل واردات به عنوان مهمترین برنامه وزارت صنعت گفت: واردات کالاهای مشابه تولید داخل برای کشور سم است و به این اعتقاد داریم و معتقدیم واحدهای صنفی توانسته‌اند در شرایط سخت فروش نفت پشتیبان کشور باشند.

وی همچنین با اشاره به حجم واردات 43.7 میلیارد دلار عنوان کرد: از 85.5 درصد از این میزان مواد اولیه و ماشین آلات است و 15 درصد مابقی کالای مصرفی که 7 درصد آن اقلام ضروری همچون برنج و روغن بوده و 7 درصد مابقی کالای غیرضروری همچون موبایل است که بنده بخشنامه‌ای برای جلوگیری از واردات آن صادر نکردم.

کشورهای طرف معامله ایران از آمریکا هراس دارند/ تهاتر در دستور کار

مدرس خیابانی در ادامه با بیان اینکه 3کشور همسایه پتانسیل صادرات دارند، بیان داشت: درصد بالایی از مرزها باز هستند و امکان صادرات وجود دارد اما تقصیر ما نیست که بسیاری از کشورهای طرف معامله ایران، از آمریکا هراس دارند، همچنین اشکالات سیستم بانکی به علت تحریم‌ها کار را دشوار کرده و ما تهاتر را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در پایان با اشاره به تلاش کشورهای استکباری برای تعطیل کردن صنعت خودروسازی کشورمان که منجر به عدم سرمایه‌گذاری خارجی شد، خاطر نشان کرد: با این حال در 4 ماهه نخست امسال 400هزار دستگاه خودرو و تا پایان سال یک میلیون و 200هزار خودرو دیگر تولید خواهیم کرد، همچنین اگر بتوانم سمت وزارت را کسب کنم بازار منطقه و داخل را تحت تأثیر قرار خواهم داد و از تولید کالای با کیفیت حمایت خواهم کرد.