هفته پیش توئیت مشاور مبهم نویس رئیس جمهور مبنی بر گشایش آتی در اقتصاد ایران بود که نظرها را به خود جلب نمود .وی نوشته بود هرکسی که میخواهد تصمیم اقتصادی بگیرد(چیزی بخرد) یک هفته صبر نماید. گمانه زنی ها آغاز شد ، از عقد قرارداد با چین تا پذیرش FATF و عرضه نفت در بورس، موضعاتی بودند که در میان تحلیل ها شایع شده بود.
کد خبر: ۸۸۶۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۳ 11 August 2020

به گزارش تابناک تبریز،هفته پیش توئیت مشاور مبهم نویس رئیس جمهور مبنی بر گشایش آتی در اقتصاد ایران بود که نظرها را به خود جلب نمود .وی نوشته بود هرکسی که میخواهد تصمیم اقتصادی بگیرد(چیزی بخرد) یک هفته صبر نماید. گمانه زنی ها آغاز شد ، از عقد قرارداد با چین تا پذیرش FATF و عرضه نفت در بورس، موضعاتی بودند که در میان تحلیل ها شایع شده بود. موضع گیری مثبت قالیباف رئیس مجلس و تائید کلی خبر، هم ماجرا را عمیق تر کرد . بالاخره انتظارها به سر رسید و کاشف بعمل آمد که ماجرا عبارت است از فروش ارزی نفت به مردم .

کوتاه سخناین است که دولت پته ها ی نفتی را به مردم با قیمت طلا یا دلار بفروشد ، پول آن را بگیرد و بعد از دوسال نفت خریداری شده را به مردم تحویل دهد . قطعا خود نفت که نمیتواند تحویل شود بلکه کوپن یا پته آن به مردم تحویل میشود. حالا دو نکته . نخست اینکه دولت در سال پایانی قرار دارد و اگر دست به این کار بزند بار اصلی اجرای طرح بر گردن دولت آتی خواهد بود. خواه موافق باشد خواه مخالف. اگر موافق باشد که فبهالمراد و اگر مخالف باشد مانند مسکن مهر (طرح احمدی نژاد در دولت روحانی )با آن خصمانه برخورد خواهد شد.

نکته دوم این که ، خود نفت وضعیت نابسمانی دارد . تکنولوژی شیل آمریکا ثابت کرد نفت دیگر برای جهان و بخصوص آمریکا حیاتی نیست. ارزش امروزین نفت علیرغم ای همه مساله ، به سختی به 45 دلار میرسد . اگر امروز دولت نفت را باقیمت 45 دلار به مردم بفروشد و دو سال بعد قیمت نفت به 30 دلار کاهش یابد آنوقت زیان مردم را چه کسی خواهد پرداخت؟ ایا دولت بعدی زیر بار طرح ورششکسته دولت قبل میرود ؟
علی ایحال ، کل این داستان به نظر میرسد ترفندی برای جذب نقدینگی مردم است و یا اصطلاحا پیش خور کردن درآمد دو سال بعد دولت و مردم.
این نکته ها باید مورد توجه قرار گیرد و همچنانکه رئیس قوه قضائیه به درستی گفت هر طرحی باید بعد از کارشناسی های صحیح و عمیق به مرحله اجرا برسد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار