سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: پارک ملی کلاه‌قاضی اصفهان درگیر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) شده است و تاکنون حدود ۱۸۰ کل و بز وحشی به سبب شیوع بیماری دراین پارک ملی تلف شده‌اند.
کد خبر: ۸۸۳۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹ 03 August 2020

حسین اکبری افزود: نخستین بار زمستان سال گذشته شیوع این بیماری در پارک ملی کلاه‌قاضی محرز و به  تلف‌شدن تعدادی کل‌ و بز وحشی منجر شد.

 وی گفت: با انجام اقدام همه‌جانبه نیروهای محیط زیست اصفهان بیماری در بخش محدودی از پارک مهار و بدون سرایت به سایر قسمت‌های منطقه کنترل شد اما با شروع تابستان و آغاز فصل گرما که وحوش برای دسترسی به منابع آبی از ارتفاعات به سمت پایین ‌دست و آبشخورها می آیند بیماری بار دیگر در کلاه ‌قاضی مشاهده شد.

سرپرست معاونت نظارت پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: محیط‌ بانان اواسط خردادماه چند لاشه کل ‌و بز وحشی را مشاهده کردند و نمونه‌گیری از لاشه‌ها انجام و برای اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ارسال شد و نتیجه آزمایش‌ها شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک را تایید کرد.

 وی تصریح کرد: پس از اعلام نتیجه آزمایش، نیروهای حفاظت محیط زیست استان اصفهان اقدام‌های جامعی را با همکاری همیاران و فعالان محیط زیستی و اداره کل دامپزشکی استان برای کنترل بیماری آغاز کردند.

اکبری افزود: ضدعفونی کردن منابع آبی و آبشخورها، پایش مستمر و معدوم‌سازی بهداشتی لاشه‌ها، هماهنگی با اداره دامپزشکی برای واکسیناسیون دام‌های اهلی حاشیه پارک ملی کلاه‌قاضی و تشکیل ستاد مدیریت بحران از جمله اقدام هایی است که همزمان با شیوع طاعون در کلاه‌قاضی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

 وی گفت: تا امروز حدود ۱۸۰ کل ‌و بز وحشی بر اثر ابتلا به این بیماری در کلاه‌قاضی ازبین رفته است و با توجه به صخره‌ای و سخت‌گذر بودن زیستگاه این گونه جانوری در کلاه‌قاضی احتمال می‌رود تعدادی نیز ازبین رفته و لاشه‌های آن‌ها توسط اکیپ‌های پایش مشاهده نشده باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار