کد خبر: ۸۸۱۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲ 29 July 2020

حجم آب تامین شده برای تالاب هورالعظیم امسال بیش از حقابه است

تابناک/ معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، مرگ و میر آبزیان در هورالعظیم به دلیل کاهش شدید حقابه را رد کرد و گفت: حجم آب تامین شده برای تالاب هورالعظیم امسال بیش از حقابه است که جزو سال‌های استثنایی است.

فراز رابعی چهارشنبه در گفت وگو باخبرنگار ایرنا در پاسخ به انتقاد دوستداران محیط زیست مبنی بر مرگ و میر اخیر ماهی‌های هورالعظیم به دلیل تامین نشدن حقابه توضیح داد: برای فصل تابستان حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب حقابه برای هورالعظیم در نظرگرفته شده بود که تنها در ماه‌های تیر و مرداد، ۲۶۷ میلیون مترمکعب از آن به عنوان حقابه تالاب از سد کرخه رهاسازی شده است.

ساکی رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه یکشنبه گذشته از تامین نشدن حقابه هورالعظیم انتقاد کرده و گفته بود: در هفته‌های اخیر ورودی آب به هورالعظیم کاهش شدید داشته و نزدیک به صفر رسیده که باعث مرگ و میر گسترده ماهیان شده به طوری که حدود سه هزار قطعه ماهی در مخزن شماره ۵ تالاب در منطقه طلائیه تلف شده‌اند.

رابعی در ادامه حقابه سالانه هورالعظیم را ۸۰۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: این حقابه در برنامه ریزی‌ها لحاظ شده و معتقدیم حقابه این تالاب را طبق برنامه و بیش از سال‌های گذشته داده‌ایم و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

وی کاهش شدید ورودی به هورالعظیم را نیز رد کرد و گفت: در حال حاضر از طریق انشعابات کرخه آب وارد هور می‌شود، به طوری که دبی ورودی به تالاب از شاخه میسان ۶۳ مترمکعب برثانیه و از شاخه هوفل ۷۴ مترمکعب برثانیه است که برای تابستان حجم بسیار مناسبی به حساب می‌آید.

رابعی تاکید کرد: مرگ و میر آبزیان در هورالعظیم به دلیل کاهش حقابه را نمی‌پذیریم و باید علت آن بررسی شود.

وی اضافه کرد: امسال بعد از پارسال که حوضه کرخه با سیل بی سابقه مواجه بود، از نظر آبی در شرایط بسیار خوبی قرار داشته به طوری که برای ماه های تیر و مرداد یک میلیارد مترمکعب آب از سد کرخه رهاسازی شده، که این مقدار خروجی کم سابقه بوده و احتمال تکرار آن در سال های آینده بسیار کم است.

رابعی با بیان اینکه هورالعظیم به نسبت سال‌های گذشته در شرایط مطلوبی است، اظهار داشت: تا خرداد ماه گذشته، ۹۲ درصد تالاب آبدار بوده و مخازن پنج گانه تالاب اکنون آبدار است که این شرایط نسبت به سال‌های گذشته (به جز پارسال که شرایط سیلابی و نادر بود) بسیار مناسب است.

وی تصریح کرد: امسال از نظر آبی یک سال استثنایی بوده و نباید انتظار داشته باشیم همین میزان حقابه در سال‌های آینده و حتی سالهای نرمال تامین شده و وارد تالاب شود.

تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مساحت، در جنوب غربی کشور قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم در عراق است. این تالاب آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین است که از زمان خشک شدن به عنوان یکی از کانون‌های اصلی تولید گرد و غبار معرفی شده است.

لاهیجان‌زاده مدیرکل سابق محیط زیست خوزستان و معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۹۷ گفته بود: حقابه تالاب هورالعظیم ۱.۶ میلیارد تا ۱.۹ میلیارد متر مکعب در بخش ایرانی آن تعیین شده است که باید از سد کرخه و بارندگی‌ها تامین شود.

وی اخیرا از مکاتبه با وزارت علوم تحقیقات و فناوری و و وزارت خارجه برای پیشنهاد ثبت مخازن یک و ۲ و ۳ تالاب هورالعظیم در فهرست کنوانسیون رامسر خبر داده بود.

بخش ایرانی تالاب هورالعظیم از یک طرف با کاهش شدید آب روبه روست و از سوی دیگر با اکتشاف نفتی دچار خسارت شده است. کاهش ورودی آب و تامین نشدن حقابه تالاب هورالعظیم، هر سال باعث مرگ و میر آبزیان و آتش سوزی‌های متعدد در این تالاب می‌شود که با توجه به تاثیر منفی آن بر حیات تالاب و زیستمندان، کارشناسان بارها نسبت به تکرار آن هشدار داده‌اند.

ساکی رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه یکشنبه گذشته گفته بود: در حال حاضر سطح آب در تالاب به ویژه در مخازن شماره ۴ و ۵ تالاب پایین آمده و با توجه به قطع شدن ورودی از مخزن شماره ۲ به ۳ ، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مخزن شماره ۳ نیز خشک شده است.

به گفته ساکی، مسئولان سازمان آب و برق خوزستان علت قطع شدن حقابه را کشت شلتوک در اراضی کشاورزی بالادست هورالعظیم و برداشت بی‌رویه از آب رودخانه کرخه عنوان کرده‌اند، این در حالیست که حقابه کشاورزی و حقابه تالاب جدای از یکدیگر است اما هیچ نظارتی بر برداشت‌های کشاورزی صورت نمی‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار