مدیر اجرایی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: در استان اصفهان حدود ۱۷۵۰۰ نفر بیمار بستری داشتیم که ۷۰۰۰ مورد تست کرونای مثبت داشتند و حدود ۷۰۰ نفر از آن‌ها فوت کردند.
کد خبر: ۸۸۰۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵ 27 July 2020

غلام‌حسین صادقیان  بعد از ظهر امروز در سومین نشست مساجد منطقه ۱، در تبیین بایسته‌های بهداشتی و مدیریتی در مساجد و اماکن مذهبی اصفهان بیان کرد: کرونا از اسفندماه در ایران شروع شد، یک بیماری است که ۵ گرم آن تمام ارتباطات دنیا را به هم ریخته است و داشته‌هایمان در مقابله با آن محدود است.

مدیر اجرایی مرکز بهداشت استان در آماری از بیماران کرونایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل، اظهار داشت: در استان اصفهان حدود ۱۷۵۰۰ نفر بیمار بستری داشتیم که  ۷۰۰۰ مورد تست کرونای مثبت داشتند و حدود ۷۰۰ نفر از آن‌ها فوت کردند.

وی با اظهار خرسندی از همکاری مردم در پیک اول کرونا برای پشت سرگذاشتن این بیماری، گفت:  جامعه مؤمنین در بستن مساجد بهترین همکاری را  داشتند.

صادقیان بیان داشت: در بحث فاصله‌گذاری به عنوان گام دوم به تعدادی از مجموعه‌ها با شروطی اجازه فعالیت داده شد و با پیگیری‌های صورت گرفته و تأکید آیت‌الله مهدوی کمیته معنوی ستاد کرونا شکل گرفت که مراسمات مربوط به اماکن مذهبی با صلاح‌دید این ستاد باشد و نهایتاً بحث بازگشایی مساجد مطرح شد.

مدیر اجرایی مرکز بهداشت استان، گفت: اکنون در مساجد صرفاً نماز جماعت برگزار می‌شود، استفاده از لوازم فردی، رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک از تأکیدات برگزاری نماز جماعت بود؛ هم‌چنین ترجیح در برگزاری نماز جماعت در فضای باز است در غیر این صورت باید تهویه فضا مناسب باشد؛ در سرویس‌های بهداشتی نیز توصیه شده از شیرهای پدالی برای استفاده حداقلی دست‌ها استفاده شود.

وی با اظهار تأسف از پیک دوم کرونا و با اشاره به اینکه دغدغه ما برای این بیماری این است که خاص فصول سرد سال است، بیان کرد:  در اپیدمی‌ها دو نظریه وجود دارد، همه‌گیری گله‌ای که هیچ‌گونه مداخله انجام ندهیم و هر بیماری را با توجه به امکانات موجود پوشش دهیم، نوع دوم با توجه به نگاه اسلامی، مداخله‌ای است و باید تعداد مبتلایان را متناسب با امکانات درمانی مدیریت کنیم که مستلزم هزینه‌هایی برای درمان است.

صادقیان توضیح داد: در حال حاضر روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر به صورت حاد در آی سی یو بستری داریم که نیازمند امکانات ویژه و  مداخله هستیم تا زنجیره انتقال بیماری را بشکنیم.

وی در ادامه گفت: تاکنون هیچ دارو و واکسن قطعی برای این بیماری نیست و مهم‌ترین اقدام رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است،  دوستان ما پوسترهایی را  برای نصب در  مساجد در نظر گرفته‌اند و باید رابط بهداشتی برای راهنمایی‌های لازم به ما معرفی شود.

صادقیان در خصوص هزینه مواد مصرفی برای بیماری کرونا گفت: در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  در هفته، حداقل ۵ میلیارد تومان برای لباس‌های مخصوص هزینه می‌شود و بار زیادی روی دانشگاه‌های علوم پزشکی است وضعیت خوبی نیست که همین حداقل‌ها فراهم شود؛ لذا بحث کمک‌های مردمی برای این موضوع مطرح شد. در استانداری مصوبه‌ای تحت عنوان شکل‌گیری ستاد مردمی حمایت از مدافعان سلامت در استانداری مطرح شد تا هم بار حوزه سلامت کاهش یابد و نیز نذورات مردم به این سمت حرکت کند.

مدیر اجرایی مرکز بهداشت استان، در پایان به روحانیون حاضر در نشست، گفت: انتظار داریم با توجه به جامعه نفوذی که میان مردم دارید، کمک کنید و مردم در این حوزه کمک‌های خود را داشته باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار