کد خبر: ۸۷۹۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲ 25 July 2020

 

سیدجواد ساداتی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن اشاره به بررسی کمبود نهاده‌های دامی در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اظهار داشت: از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و بخش خصوصی در این جلسه حضور پیدا کرده بودند.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم تمرکز تمامی اختیارات وزارت جهاد کشاورزی و تفویض بخشی از آن به وزارت صمت در حوزه نهاده‌های دامی به ویژه طیور موجب بروز مشکلات و برخی غفلت‌ها شده است، افزود: این موضوع موجب کاهش ثبت سفارش ذرت و سویا توسط بخش خصوصی شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در چنین شرایطی وزارت جهاد که متولی اصلی نهاده‌های دامی بوده تنها رصدی بر ثبت سفارشات داشت، ابراز داشت: بر همین اساس باید درباره کاهش ثبت سفارشات علت را جویا شد و دغدغه بخش خصوصی را در مورد کاهش ثبت سفارش جویا و آن را رفع کرد.

وی کاهش ثبت سفارش را یک نوع هشدار و یا آلارم دانست و گفت: از زمان ثبت سفارش تا تخصیص زمان دو ماهه‌ای لازم است و بر همین اساس کاهش ثبت سفارش نشان‌دهنده آن است که روزهای آینده با مشکل مواجه می‌شویم و از این رو باید این مشکل و یا دغدغه را شناسایی و رفع کرد.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه بانک مرکزی اعلام کرده که اولویت‌بندی تخصیص ارز با وزارت صمت است، تصریح کرد: این اولویت‌بندی قبلا با وزارت جهاد کشاورزی بوده که به وزارت صمت واگذار شده و متاسفانه در اولویت‌بندی تخصیص ارز دچار غفلت شده است چراکه غذا و امنیت غذایی از اولویت بالایی نسبت به سایر حوزه‌ها برخوردار است.

وی با بیان اینکه با طرح این موضوع وزارت صمت قول داد که در تخصیص ارز امنیت غذایی را در اولویت اول قرار دهد، تبیین کرد: بانک مرکزی نیز وظیفه تسریع در تخصیص ارز را بر عهده دارد که بررسی نشان داده که بانک مرکزی نیز سرعت لازم در تخصیص ارز را به این حوزه خرج نکرده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی، وزارت جهاد و صمت در حوزه نهاده‌های دامی در وظیفه خود دقت لازم را انجام ندادند، تاکید کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته تغییرات خوبی صورت گرفته و امید است امنیت روانی را در حوزه تامین نهاده‌های دامی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کمیسیون آموزش رصد دقیق و دائمی را بر روی فعالیت این سه بخش دارد، تاکید کرد: کمیته دامپروری و کمیته تولیدات گیاهی یکی مسئول نظارت بر نهاده های دامی و دیگر نظارت بر نهاده های گیاهی را بر عهده دارند و دستگاه‌ها موظف هستند اطلاعات لازم را به این کمیته‌ها ارائه دهد.

ساداتی‌نژاد ضمن اشاره به وظایف بر عهده گذاشته شده وزارت جهاد کشاورزی افزود: جهاد کشاورزی موظف شد در زمین تولید نهاده‌ها در داخل کشور برنامه‌ریزی دقیق و مدونی داشته باشد و در مورد جایگزینی جیره برنامه‌ریزی لازم در مورد جایگزینی تا 20 درصد با تولیدات داخل نیز در صورت امکان صورت پذیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار