کد خبر: ۸۷۵۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴ 15 July 2020

بازیگران بیلبوردی؛ از نوید محمدزاده تا مهران مدیری

آقای بازیگر با لباسی سفید در حالی که عینک آفتابی بر چشم دارد، در میان دشتی از گلها قدم می‌زند و سپس کنار میزی آمده و یک بغل گل رز صورتی را در گلدانی شیشه‌ای جای می‌دهد. درست در همین لحظه متن دکلمه وی روی صفحه نقش می‌بندد: " بماند به یادگار، از من به تو".

به گزارش خبرنگار ایمنا، این چند خط، محتوای تبلیغ عطر نوید محمدزاده است که توسط فروشگاه‌های سفیر به بازار آمده است. نوید محمدزاده را می‌توان ابَرستاره جدید سینمای ایران دانست. بازیگری که با نقش آفرینی‌هایش در آثار مختلف سینمایی، تحسین همگان را برانگیخت و کلکسیون جوایزش از سیمرغ بلورین جشنواره فجر گرفته تا جایزه بهترین بازیگر مرد بخش افق‌های جشنواره ونیز کامل است.

نقش آفرینی‌های این بازیگر در سال ۹۸ تنها به حضور در سریال "قورباغه" و چندین تئاتر ختم شد و جلوی دوربین هیچ فیلم سینمایی حاضر نشد. اما امسال و از ابتدای سال ۹۹، محمدزاده حضور تازه‌ای را تجربه کرد، حضور در عرصه تبلیغات. در آخرین روزهای اردیبهشت بود که این بازیگر در تبلیغ تلویزیونی آبمیوه "سن‌ایچ" حاضر شد و بیلبوردهای تبلیغاتی‌اش در جای جای شهرها، سر برآوردند. اما فعالیت تبلیغاتی این بازیگر، تنها به سن‌ایچ ختم نشد، چند روز پیش بود که ناگهان عطر نوید هم به بازار آمد. با آن که حضور سلبریتی ها در عرصه تبلیغاتی امری است که این روزها بیش از گذشته گسترش یافته است، اما اقدام نوید محمدزاده، به دلیل محبوبیت و شهرت زیادی که در میان سینما دوستان دارد، بیش از دیگران به چشم آمد و با واکنش‌هایی متعدد همراه بود و البته از چشم تیزبین منتقدان دور نماند. عده‌ای حرفشان این بود که نوید محمدزاده به دلیل جایگاهی که در بازیگری و سینما و در میان مخاطبان دارد، ای کاش محصول بزرگ‌تر و ملی تری را برای فعالیت تبلیغاتی خود انتخاب می‌کرد. برای این دسته از افراد بسیار مقبول‌تر بود که این بازیگر مثلاً در تبلیغ خطوط هوایی ایران ایر حاضر می‌شد، نه آبمیوه و عطرهای زنانه و مردانه نوید.

مسعود فراستی و تعریفی که پس گرفت

مسعود فراستی، منتقد سینما، در برنامه هفت، غیر مستقیم به فعالیت‌های تبلیغاتی نوید محمدزاده اشاره نمود و از این موضوع انتقاد کرد و گفت: "بیلبوردهای تبلیغاتی این بازیگر که در سطح شهر پخش شده، خیلی بد است. او همچنین از حالت دوربین و جای بازیگر و نقش پوستر تبلیغاتی او انتقاد کرد و به این موضوع اشاره نمود که من از این بازیگر تعریف کرده بودم و آینده درخشانی در انتظار او بود اما ممکن است با این کار، تعریفم را پس بگیرم".

سعید روستایی، پرچمدار موافقان

در مقابل مخالفان، عده‌ای هم هستند که از این اقدام محمدزاده دفاع نموده و آن را حق طبیعی این بازیگر دانستند. در میان این دسته، سعید روستایی که در دو فیلم تحسین شده "ابد و یک روز" و "متری شیش و نیم" با محمدزاده همکاری داشته، روشن‌تر و صریح‌تر واکنش نشان داده است. این بازیگر در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"دوست دارم منصف باشم و تصور کنم شاید در پس خروار خروار پیام تلخ و گزنده، نکته‌ای پنهان است. مثلاً با خودم می‌گویم آن روزهای پرشمار که بازیگری رقص با مرگ می‌کند، خورد و خوراک بر خود حرام می‌کند و مثقال مثقال گوشت تنش را آب می‌کند، به چشم کسی نمی‌آید. آن همه انتظار، خویشتن داری، چشم بستن بر پیشنهادهای پرسود و بی هنر به گوش کسی نمی‌رسد، آن همه دویدن در ماراتن کشوری که رؤیای نیمی از جوانانش هنرپیشگی است، ذهنی را به تأمل وا نمی‌دارد.

شاید از این بی خبری‌هاست که انسان به سادگی قضاوت‌گر زندگی دیگران می‌شود. شاید از تلخی زمانه است که زبان‌ها به این اندازه تلخ است. شاید گرفتاری ما از دل‌های پرغبار است و از حسد که هیولای پرکار در دیار ماست. "

واکنش نویدمحمدزاده چه بود؟

نوید محمدزاده معمولاً عادت به واکنش نشان دادن به مسائلی که برایش به وجود می‌آید ندارد، اما این بار و در این مورد خاص، در برنامه کافه آپارات و در گفتگو با فریدون جیرانی گفت: "جهان سوم یعنی این که وقتی خارجی‌ها هر بازی و هر تبلیغی بکنند می‌گوئیم به به، ما داخلی‌ها اجازه‌اش را نداریم. اگر جانی دپ تبلیغ می‌کند، تأثیر می‌گذارد روی کار هنری‌اش؟ حتماً این تبلیغات تأثیر بهتر در کار ما می‌گذارد تا انتخاب‌های بهتر بکنیم و با خیال راحت و بدون دغدغه مالی کار کنیم.

وقتی سنت می‌رود بالا، باید حواست باشد که خودت را به هرجایی نفروشی. من کاری کردم که رابرت دنیرو هم انجام داده. الان می‌گویند تو رو چه به دنیرو؟ جهان سوم یعنی همین! من از تصمیمی که گرفتم خیلی خوشحالم و پایش ایستادم. قطعاً آدم‌ها من را با تبلیغاتم به یاد نمی‌آورند. چون من می‌دانم چه فیلم‌هایی را دارم بازی می‌کنم و می‌دانم مسیرم را دارم چجوری جلو می‌روم ".

حضور بازیگران در دنیای تبلیغات

بازیگران سینما به دلیل ماهیت کارشان، از جمله مشهورترین چهره‌های هر جامعه هستند و می‌توانند از این شهرت برای کسب درآمدهای کلان از طریق تبلیغات استفاده کنند. حضور بازیگران در عرصه تبلیغات، یک شمشیر دو لبه است و گاهی در کنار سود فراوان مالی، به شهرت آنها هم خدشه وارد می‌کند. این قضیه فقط مختص به ایران نیست و نمونه‌های زیادی از آن نیز در هالیوود به چشم می‌خورد. اما یک تفاوت بزرگ با کشور ما دارد و آن این است که معمولاً چهره‌های هالیوودی پیش از به شهرت رسیدن در تبلیغات حضور پیدا می‌کنند اما در ایران، بعد از به شهرت رسیدن.

برای مثال تبلیغ چیپس توسط بردپیت، نوشابه توسط کیانو ریوز و آدامس بادکنکی توسط لئوناردو دی کاپریو، پیش از به شهرت رسیدن این بازیگران بوده‌اند.

از اواسط دهه ۷۰ بود که حضور هنرمندان و ورزشکاران در عرصه تبلیغات باب شد و با رونق گرفتن آن در طول سال‌ها، با اعلام ممنوعیت فعالیت چهره‌ها در تبلیغات بازرگانی، فرود و سکونی چند ساله داشت. اما مدیر کل وقت بازرگانی صدا و سیما، در سال ۹۱، دستورالعمل جدیدی را به شرکت‌های تبلیغاتی با این مضمون ارسال کرد:

"به منظور ارتقای ظرفیت و بهبود سطح کیفی آگهی‌های بازرگانی، به اطلاع می‌رساند استفاده از تصاویر هنرمندان و بازیگران سریال‌ها و انیمیشن‌های ایرانی در تولید کالاها و محصولات داخلی حسب نظر اداره بازرگانی بلامانع است. "

آمار مشخصی از موفقیت حضور یک هنرپیشه در تبلیغ کالا و خدمات وجود ندارد، اما می‌توان فهمید این بهره بردن سودآور بوده که از آن سوی آب‌ها تا مملکت خودمان باب شده و مانده است. برای نمونه، شنیده‌های تأیید نشده و غیررسمی حاکی از آن است که نوید محمدزاده برای تبلیغ آبمیوه سن ایچ، یک قرارداد یک ساله به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان با این برند امضا کرده است.

فارغ از تأثیرات مخرب حضور بازیگران در عرصه تبلیغات کالاهای مصرفی بر کیفیت تولیدات نمایشی کشور، می‌توان این گونه به این قضیه نگاه کرد که شاید یک بازیگر، شرایط کاری و حرفه‌ای خود را به گونه‌ای متزلزل دیده است که حاضر شده در ازای دریافت مبلغی، چهره و اعتبار خود را اجاره دهد.

بازیگرانی که روی بیلبوردها نشستند

تا کنون بازیگران زیادی در عرصه تبلیغات فعال بوده‌اند و عکس‌هایشان روی بیلبوردهای عریض شهرها نقش بسته است. از مرحوم جمشید مشایخی گرفته تا حمید گودرزی و سام درخشانی و این روزها هم سروش جمشیدی. برخی از این چهره‌ها در دنیای تبلیغات کاملاً شکست خوردند و عده‌ای برعکس، اعتبار دوباره‌ای به برخی از برندها بخشیدند. در ادامه به برخی از چهره‌هایی اشاره می‌شود که طعم حضور تبلیغی روی بیلبوردهای تبلیغاتی را چشیدند.

محمدرضا گلزار

محمدرضا گلزار، تنها بازیگر ایرانی است که به واسطه چهره‌اش، سال‌ها است که به عنوان سوپراستار در سینمای ایران شناخته می‌شود. او فعالیت تبلیغاتی‌اش را با کت و شلوار ایکات آغاز کرد و با برندهایی همچون هایپ، لوندویل و جی.یو.ام ادامه داد. گلزار همچنان گزینه مناسبی برای تبلیغات برندهای تجاری است.

پژمان جمشیدی

پژمان جمشیدی در سال‌های اخیر در عرصه‌های مختلفی فعال بوده است. از فیلم‌های کمدی عامه پسند و سریال‌های طنز تلویزیون گرفته تا تئاترهای تجاری و خاص پسند و این اواخر هم دنیای تبلیغات. او کامل‌ترین نمونه یک سلبریتی تجاری پول‌ساز در ایران است که حالا بیلبوردهای تبلیغاتی‌اش برای شهر فرش، همه جا دیده می‌شود.

آتیلا پسیانی

آتیلا پسیانی از نظر سن و سال و چهره، مناسب‌ترین انتخاب برای تبلیغ چای گلستان است. چای خوردن او در کمال آرامش جلوی دوربین، آرامشی را به مخاطب القا می‌کند که مطمئن می‌شود با نوشیدن چای گلستان، خستگی‌اش از بین می‌رود.

امیرحسین آرمان

پوشاک ال. سی. من، در درست‌ترین زمان، روی درست‌ترین بازیگر دست گذاشته است. بعد از پخش سریال مانکن با بازی این بازیگر، و در نقد تجارت کثیف زیر پوشش فشن برندینگ، ال. سی. من در تلویزیون از این چهره برای تبلیغ پوشاک مردانه استفاده کرده است.

بهرام رادان و بهنوش طباطبایی

بهرام رادان چهره تبلیغاتی ثابت نوین چرم است و چند سالی است که تصویرش بر بیلبوردهای تبلیغاتی این برند دیده می‌شود. اما نوین چرم به مرور دریافت که برای آن که شخصیت برندش را مردانه نکند باید از یک چهره زنانه نیز در تبلیغاتش بهره ببرد و بهنوش طباطبایی را به تبلیغاتش اضافه کرد.

رضا کیانیان

دمنوش نیوشا، اولین و تنها برندی بود که توانست از مواهب شهرت این بازیگر برای درآمدزایی استفاده کند. کیانیان چند سالی است که با اظهارات و نقدهای سیاسی و اجتماعی‌اش در فضای مجازی، بیشتر به چشم آمده تا در نقش‌های فیلم‌های سینمایی‌اش.

مهران مدیری

چند سال پیش چای عرفان به سراغ مهران مدیری رفت. در همان زمان در خبرها آمد که مدیری برای این تبلیغ، صد میلیون تومان دریافت کرده است، مبلغی به مراتب بیشتر از دستمزد بازی و کارگردانی اش در سریال‌های ۹۰ قسمتی.

پوریا پورسرخ

این روزها تصویر پوریا پورسرخ در تبلیغ آدامس روی بیلبوردها نقش بسته است، اما چند سال پیش او سفیر کمپانی مون بلان در ایران بود. این کمپانی لوکس در تولید نوشت افزارهای خاص، جواهرات، عینک‌های آفتابی و محصولات چرمی در دنیا کم نظیر است و در هر کشور، تبلیغات خاص خودش را دارد.

بهنوش بختیاری، پژمان بازغی، بهاره رهنما، مهناز افشار، رضا یزدانی، نیکی کریمی، امین زندگانی و الیکاعبدالرزاقی، نیما فلاح و سحرولدبیگی، شبنم فرشادجو و فاطمه گودرزی، از جمله دیگر بازیگرانی هستند که در فضاها و مدیاهای مختلف، فعالیت تبلیغاتی داشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار