مدیر کل بیمه سلامت استان اصفهان:
مدیر کل بیمه سلامت استان اصفهان با حضور مدیران ارشد کشوری از پوستر رزمایش سایبری بیمه سلامت ایران رونمایی کرد .
کد خبر: ۸۷۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴ 14 July 2020

به گزارش خبرنگار تابناک ، حسین بانک در رزمایش سایبری بیمه سلامت ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و به جهت فاصله گذاری هوشمند و اجتماعی جهت جلوگیری از ازدحام جمعیت در دفاتر پیشخوان و کاهش شیوع ویروس کرونا با عنایت به ابلاغ بخشنامه های سازمانی مبنی بر تمدید دفاتر بیمه شدگانی که دارای نسخه سفید و فاقد اعتبار بوده در حال حاضر تا اطلاع ثانویه دارای اعتبار می باشند.
وی بیان داشت: این دفاتر شامل دفاتر صندوق سایر اقشار که شامل بنیاد شهید و امور ایثارگران و بهزیستی هستند در صورت فاقد اعتبار و دارای نسخه سفید تا اطلاع ثانویه و اعلامی از سوی سازمان دارای اعتبار و قابل استفاده در تمامی مراکز تشخیص درمانی کشور و استان می باشند .
وی در خصوص اعتبار سایر دفاتر صندوقهای تحت پوشش بیمه سلامت گفت : اعتبار دفاتر سایر صندوقهای بیمه ای طبق روال گذشته می باشد که در صورت هرگونه تغییرات اطلاع رسانی لازم به بیمه شدگان داده خواهد شد.
دکتر بانک در خصوص سوء استفاده برخی شرکتهای سود جو در کشور با عناوین مختلف بصورت تلفنی یا حضوری با این سازمان گفت : هیچ شرکت و یانهاد یا موسسه ای چه دولتی و چه خصوصی مرتبط با بیمه سلامت وجود ندارد و بیمه سلامت هم هیچ گونه خدمتی را به صورت حضوری در منازل یا به صورت تلفنی انجام نخواهند داد و ارائه هرگونه خدمت به بیمه شدگان بیمه سلامت از طریق دفاتر پیشخوان دولت طرف قراراد یا نمایندگی های بیمه سلامت در استان و با مراجعه حضوری در ادارات کل می باشد در غیر اینصورت از طریق نرم افزاهای تعریف شده و اطلاع رسانی شده معتبر از سوی این بیمه سلامت می باشد .
وی ضمن اشاره به این موضوع تاکید کرد: در صورت هرگونه مواردی از این قبیل بیمه شدگان می توانند با ارتباط تلفنی با شماره 1666 یا تلفنهای اداره کل واحد رسیدگی به شکایات در استان موضوع را درمیان گذاشته تا بعدا دچار مشکل در این زمینه نشوند.

ضرورت انجام فرایند ارزیابی وسع برای استمرار پوشش بیمه ای در صندوقهای بیمه ای

دکتر بانک در خصوص اعتبار دریافت خدمات بیمه ای به بیمه شدگان با عنایت به ضرورت انجام فرایند ارزیابی وسع گفت : چنانچه بیمه شده ی روستائی قبلا از تمدید اعتبار شش ماهه برخوردار گردیده باشد ، درصورت بستری شدن با دفترچه فاقد اعتبار در بیمارستان، هزینه بستری وی با صدور معرفی نامه از ابتدای بستری در تعهد سازمان قرار گرفته و استمرار پوشش بیمه ای وی منوط به ثبت درخواست ارزیابی وسع خواهد بود .
وی در این خصوص گفت : لازم است به افراد مشمول اطلاع رسانی صورت پذیرد که اخذ معرفی نامه بستری به منزله اخرین بهره مندی ایشان از پوشش بیمه روستایی رایگان بوده و استمرار پوشش بیمه ای انها از این پس بر اساس نتیجه ارزیابی وسع اعلامی از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و یاد خوداظهار خواهد بود .
وی در این خصوص اظهار داشت : چنانچه بیمه شده قبلا از تمدید شش ماهه برخوردار نگردیده باشد ، استمرار پوشش بیمه ای وی با همان شرایط قبلی و با اعتبار شش ماهه حداکثر منتهی به تاریخ 31 فروردین ماه 1400 خواهد بود .
وی در خصوص روستائیانی که اعتبار دفترچه انها پس از تاریخ 31 فروردین ماه 1400 به پایان می رسد گفت : در صورت مراجعه جهت تعویض دفترچه ،پوشش بیمه ای آنها با اعتبار منتهی به تاریخ 31 فروردین ماه سال 1400 در سامانه صورت می پذیرد .
مدیر کل بیمه سلامت همچنین در خصوص اعتبار دفاتر بیمه سلامت همگانی نیز گفت : استمرار پوشش بیمه افرادی که قبلا از تمدید اعتبار 6 ماهه برخوردار گردیده اند ، صرفا بر اساس نتیجه ارزیابی وسع و یا پرداخت حق بیمه بر اساس خود اظهاری خواهد بود .
وی تصریح کرد: ان عده از بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی که دفاتر انان فاقد اعتبار بوده و تا کنون از تمدید 6 ماهه برخوردار نگردیده اند ( منوط به سپری نشدن بیش از یک سال از پایان اعتبار دفترچه انان) می توانند برای یک بار از مزایای تمدید اعتبار 6 ماهه با همان شرایط قبلی بهره مند گردند.

افراد فاقد هرگونه پوشش بیمه ای می تواند در سامانه پوشش بیمه پایه اجباری سلامت ثبت نام نماید

مدیرکل بیمه سلامت استان خبر از اجرایی شدن آئین نامه اجرائی بند الف ماده 70 قانون برنامه ششم توسعه همزمان با سراسر کشور در استان داد.
وی با اشاره به اینکه کلیه خانوارهای فاقد پوشش بیمه ای مکلفند بمنظور برخورداری از مزایای پوشش بیمه ای و یارانه دولت ظرف مدت شش ماه نسبت به ثبت نامه خود اقدام نمایند ، اظهار داشت : بر اساس بند الف ماده 70 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور در راستای ضابطه مند کردن فرایند ارزیابی وسع و برقراری پوشش بیمه ای آحاد جامعه، تمامی بیمه شدگان در صندوق بیمه سلامت همگانی ، روستائیان و عشایر و ایرانیان و افراد فاقد هرگونه پوشش بیمه ای می تواند در سامانه پوشش بیمه پایه اجباری سلامت ثبت نام نماید .
مدیر کل بیمه سلامت افزود : حق بیمه هر نفر بر اساس سرانه بیمه خدمات درمانی است که همه ساله به تصویب هیئت وزیران می رسد.
وی تصریح کرد: بر اساس این شیوه نامه تمامی بیمه شدگان در قالب سه گروه مشخص می شوند ، گروه اول خانوارهای دارای درامد کمتر از 40 درصد یعنی حداقل حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار را دریافت می کنند که در یکی از دهک های درآمدی یک ، دو و یا سه شناسایی می شوند .وی ادامه داد ، گروه دوم خانوارهای که درامد انها بین 40 تا 100 درصد حداقل حقوق و دستمزد قانون کار می باشد که جزء دهک های چهار محسوب می شوند که حق بیمه این گروه از بیمه شدگان معادل 50 درصد حق بیمه دولت است و گروه سوم که خانوارهای می باشند که درامد آنها معادل حداقل حقوق و دستمزد قانون کار و بیشتر از آن می باشند که در دهک پنجم و بالاتر شناسایی شده اند و حق بیمه این بیمه شدگان بصورت آزاد یعنی 100 درصد باید بیمه شده پرداخت نماید .
وی بیان کرد :شناسایی این گروه از خانوارها در دهک های مختلف توسط سامانه رفاه ایرانیان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hir.ihio.gov.ir می باشد یا با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد خواهد بود .
مدیر کل بیمه سلامت استان در خصوص طرح بیمه پایه اجباری اضافه کرد : در صورتی که بیمه شده با مراجعه به سامانه مذکور به منظور برخورداری حق بیمه اقدام نماید، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نسبت به ارزیابی وسع نامبرده اقدام و نتیجه در بازه زمانی یک ماهه به سازمان بیمه سلامت اعلام می گردد تا بر اساس نتیجه حاصله جهت بیمه شده اقدامات بعدی صورت پذیرد.
دکتر بانک افزود : در صورتی که بیمه شده جزء گروه اول یا دهک های اول تا سوم باشد 100 درصد حق بیمه از سوی دولت پرداخت و پوشش بیمه ای و صدور دفترچه بدون دوره انتظار و با رعایت شرط خانوار برقرار می گردد.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که بر اساس استعلام وزارت تعاون فرد متقاضی در گروه دوم و در دهک چهارم قرار گیرد با اخذ 50 درصد سرانه حق بیمه معادل 242 هزار ریال در سال جاری نسبت به برقراری پوشش بیمه ای و صدور دفترچه بدون دوره انتظار و با رعایت شرط خانوار و پس از واریزی حق بیمه اقدام می گردد. .
وی همچنین در خصوص گروه سوم یادآور شد: در صورتی که فرد متقاضی بر اساس استعلام وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در گروه سوم یا دهک های پنجم به بالا قرار گیرد با اخذ 100 درصد حق سرانه بیمه معادل 484 هزار ریال در سال جاری نسبت به برقراری پوشش بیمه ای و صدور دفترچه با دوره انتظار ده روزه با رعایت شرط خانوار پس از واریز حق بیمه اقدام می گردد.
مدیر کل بیمه سلامت همچنین در خصوص مراجعه افراد فاقد پوشش بیمه ای پس از گذشت 6 ماه گفت : متقاضیان پوشش بیمه ای پایه سلامت پس از انقضای 6 ماه با پرداخت کل حق بیمه یکساله با رعایت شرط خانوار و 10 روز دوره انتظار مشمول پوشش بیمه ای خواهند شد .نامبرده اضافه کرد ، این خانوارها پیش از انقضای اعتبار دفاتر بیمه ای خویش می توانند تقاضای ارزیابی وسع و اقدام بر اساس نتایج آن نمایند و بر این اساس از استمرار پوشش بیمه ای برخوردار گردند .
وی گفت : در صورت عدم ارائه تقاضا تداوم پوشش بیمه ای با پرداخت 100 درصد حق بیمه امکان پذیر است .

ارائه خدمات غیر حضوری با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی در استان

وی با اعلام این خبر افزود ، با توجه به شرایط کنونی جامعه اهمیت و ضرورت استفاده از نسخه نویسی الکترونیکی بیش از پیش احساس می شود .
دکتر بانک بیان داشت: با توجه به تجربه اجرای نسخه نویسی الکترونیکی در برخی شهرستانهای استان و کشور در سال گذشته ،مصمم است تا با همراهی و همکاری موسسات طرف قرارداد درسالجاری اجرای این طرح ملی و استانی را بطور کامل اجرای نماید .مدیر کل بیمه سلامت استان اظهار داشت ، با وجود سادگی و سهولت استفاده از برنامه نسخه نویسی الکترونیک و به منظور ایجاد وحدت رویه در همکاری با موسسات تشخیصی درمانی طرف قرارداد فرایند اجرای نسخه نویسی در دو مرحله در استان قابل اجراست .
وی بیان کرد: در مرحله نخست که از ابتدای سال 99 آغاز شده است صرفا استحقاق سنجی بیمه شده از نظر وضعیت بیمه ای و تاریخ اعتبار دفترچه بوده به نوعی که پزشک با وارد کردن کد ملی بیمه شده در سامانه ای که آدرس آن به اطلاع موسسات طرف قرارداد رسیده است ، از اعتبار دفترچه بیمه شده مطلع می شوند و با ثبت ویزیت یا خدمت قابل انجام در مطب این مرحله به اتمام می رسد و پزشکان طبق روال گذشته دارو و خدمات را در دفترچه بیمه تجویر می کنند .
وی در ادامه گفت : با توجه به اینکه تمام فرایند پذیرش بیمه شده ،تاریخ اعتبار و صحت ارائه خدمت بصورت الکترونیکی رسیدگی می شود و به سامانه این اداره کل ارسال می شود ، ویزیت یا خدمت ثبت شده مبنای پرداخت می باشد و دیگر نیازی به جدا کردن نسخه از دفترچه ،ثبت و تهیه لیست و ارسال در پایان ماه بصورت الکترونیکی و نسخه فیزیکی نخواهد بود .
مدیر کل بیمه سلامت استان همچنین اضافه کرد: انجام فرایند مرحله اول نیازمند امکانات و زیر ساختی خاصی نمی باشد و حتی با تلفن همراه هوشمند نیز این امکان قابلیت اجرایی دارد .
وی در پایان خاطر نشان کرد : مرحله دوم که زمان آن به زودی اعلام می گردد، فرایند نسخه نویسی الکترونیکی به موسسات تشخیصی درمانی طرف قرارداد اموزش داده خواهد شد و با نسخه نویسی الکترونیکی امکان کاهش کاربرد دفترچه در اینده، رعایت اصول و قواعد بیمه ای و تجویزها بصورت الکترونیک فراهم می شود.
دکتر بانک یکی از اهداف مهم نسخ نویسی الکترونیک را علاوه بر جلوگیری از تردد های غیر ضروری بیمه شدگان جهت تعویض و تمدید دفترچه ، موسسات تشخیصی درمانی را از ارسال نسخ کاغذی و ارائه فایل الکترونیکی دستی در پایان هر ماه بی نیاز می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار