رییس اداره بهزیستی اردستان گفت: ایجاد مرکز ژنتیک با توجه به وجود چندین خانواده دارای فرزند معلول در شهرستان ضرورت دارد.
کد خبر: ۸۷۴۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴ 12 July 2020

محمدعلی مطلب‌زاده  بیان کرد: در حال حاضر ۴۵ خانواده دارای معلول در منطقه وجود دارد که شامل ۲ تا چهار فرزند معلول هستند و بر این اساس نیاز است تا مرکزی ایجاد شود که از افزایش تولد چنین کودکانی پیشگیری کنیم.

وی افزود: نبود کارشناس شنوایی‌سنجی و توان‌سنجی نیز از دیگر چالش‌های شهرستان اردستان است و با توجه به این که بهزیستی مرکز توان پزشکی ندارد، می‌طلبد شبکه بهداشت و درمان نیز در این زمینه اقدام کند.

رییس اداره بهزیستی اردستان اضافه کرد: مذاکره با این شبکه صورت گرفته است و امیدواریم با حمایت مسوولان عالی شهرستان هر چه زودتر این کمبود برطرف شود.

وی با اشاره به ۳۰۴ خانوار در حوزه امور اجتماعی با ۵۱ دانش‌آموز و ۱۹ نفر دانشجوی زیر اداره بهزیستی اردستان، گفت: یک هزار و ۱۳۶ نفر معلول شناسایی شده دارای پرونده نیز داریم که شامل معلولان جسمی- حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی، صرع، اعصاب و روان هستند و ماهیانه ۴۱۱ نفر معلول که ۱۵ نفر آنها دانش‌آموز هستند نیز مستمری دریافت می‌کنند.

مطلب‌زاده ادامه داد: همچنین ۱۷ معلول ضایعه نخاعی کمک پرستاری ماهیانه هر کدام‌ مبلغ پنج میلیون و ۵۰۰ هزار ریال حق پرستاری و کمک هزینه درمان و توان‌بخشی دریافت می‌کنند و ۳۸ خانواده دارای فرزند چندقلو هم از خدمات این اداره بهره‌مند هستند.

وی با اشاره به پرداخت سه میلیون ریال تا چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مستمری به هفت نفر از اقشار کم‌درآمد، اظهار داشت: تسهیلاتی نیز به ۱۰ نفر از بانوان سرپرست خانوار پرداخت شده است و کودکانی که بنا به دلایلی پدر خود را از دست داده‌اند و تحت سرپرستی پدربزرگ خود هستند هم می‌توانند ماهیانه مبالغی دریافت کنند.

رییس اداره بهزیستی اردستان به پرداخت ۹۹ وام اشتغال‌زایی به مبلغ سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال در سال گذشته اشاره و تاکید کرد: این تسهیلات به زنان سرپرست خانوار، بهبودیافتگان و کارآفرینانی که مددجویان را به کار می‌گیرند، پرداخت می‌شود.

وی در مورد مسکن مددجویان نیز تشریح کرد: یک طرح چهار واحدی در دست اجرا داریم که منتظر تامین اعتبار هستیم؛ مذاکره با بنیاد مسکن استان و بهزیستی صورت گرفته است تا از محل سه هزار دستگاه مسکن روستایی، اولویت تحویل با مددجویان بهزیستی باشد.

مطلب‌زاده همچنین مرکزهای زیر پوشش این اداره را سه خانه کودک و نوجوان با ۳۳ نفر کودک بی‌سرپرست، هفت مهدکودک شهری و روستایی و آدینه مهد، خانه سالمندان سادات کشاورزی زواره با ۲۴ نفر سالمند، مرکز شبانه‌روزی توان‌بخشی کچومثقال و مرکز روزانه حرفه‌آموزی شهید مدرس اردستان و علی ابن ابیطالب عنوان کرد.

به گفته وی، در حال حاضر سه مرکز مشاوره ساحل امید، مرکز ترک اعتیاد ساحل سلامت و گروه همیاران کویر اردستان نیز در حوزه پیشگیری به مراجعان خدمات ارایه می‌کنند.

رییس اداره بهزیستی اردستان افزود: ۴۴ نشست پیشگیری از آسیب‌ها با شرکت‌ ۴۵۰ نفر، ۱۷ نشست فرزندپروری با حضور ۳۰۰ نفر، آموزش پیش از ازدواج، مهارت‌های زندگی و آموزش پیشگیری از اعتیاد نیز در این راستا برگزار شده است.

وی با اشاره به غربالگری نیز گفت: غربال تنبلی چشم یک هزار و ۷۲۷ نفر کودک ۳ تا ۶ سال انجام شد که ۲۰۰ مورد مشکوک به پزشک ارجاع شدند و شنوایی سنجی ۳۵۹ کودک زیر سه سال هم به ارجاع ۲۰ نفر به پزشک منجر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار