مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: در ایام کرونا راهبرد ما تداوم فرآیند آموزش و اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی است و در این مسیر به مناسبت روز جهانی بدون پلاستیک برنامه آموزشی و فرهنگی در ایستگاه‌های بازیافت اجرا می‌شود.
کد خبر: ۸۷۳۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵ 09 July 2020

رحیم محمدی افزود: ۲۱تیر روز بدون پلاستیک مناسبت مهم و قابل توجهی برای ما تلقی می‌شود چرا که از یک سو آسیب وارد شده به محیط زیست به دلیل مصرف و پراکنده شدن بی رویه پسماندهای پلاستیکی را نشان می‌دهد و از سوی دیگر شهروندان را به اتخاذ رویکرد درست و انجام رفتارهای صحیح در این رابطه وادار می‌کند.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز با هدف اطلاع رسانی و جلب مشارکت شهروندان برنامه‌هایی برای این روز در نظر گرفته شده است که بر اساس سیاست‌های کلی سازمان مبنی بر ارتقای کیفیت محیط زیست به عنوان ذینفع اصلی فعالیت‌ها و همچنین جلب همکاری شهروندان اجرا می‌شود.

محمدی در توضیح جزییات این برنامه‌ها گفت: بر این اساس در ۶ ایستگاه ثابت منتخب شهر، شامل ایستگاه سعادت آباد، آل خجند، وحید، همدانیان، میرزاطاهر و کمال طرحی برگزار می‌شود که در آن شهروندان با تحویل پسماندهای خشک، علاوه بر دریافت هدایای موجود در ایستگاه،  هدایای فرهنگی و زیست محیطی سازمان از قبیل کیسه پارچه ای، کیسه پسماند خودرو، پازل آموزشی دریافت می‌کنند.

وی با بیان این که این طرح در قالب شعار "طبیعی نیست" به غیرطبیعی بودن تولید این حجم از پسماندهای پلاستیکی در محیط زیست اشاره دارد، اضافه کرد: تأکید ما به افزایش آگاهی و تغییر نگرش مردم مبنی بر حذف نایلون  و پلاستیک است و با همین رویکرد نیز اقدام به توزیع کیسه پارچه ای برای خرید و کیسه پسماند خودرو به عنوان جایگزین‌هایی برای نایلون می‌کنیم و در پازل‌ها نیز این رویکرد را در قالب تصاویر آموزنده به کودکان نیز آموزش می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در ادامه بیان کرد: این طرح از ۲۱تیر در ایستگاه ‌های بازیافت منتخب اجرا می‌شود و علاوه بر آن در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم برنامه‌هایی مانند ساخت و نشر کلیپ‌های موشن گرافیک، نشر پوستر و پیام‌ها و محتواهای آموزشی هم خواهیم داشت.

وی با اشاره به این که شیوع کرونا مانع از اجرای برنامه‌های جمعی، جشن‌ها و همایش‌ها شده است توضیح داد: یکی از رویکردهای مهم ما در سازمان اجرای فرآیند محور برنامه‌هاست و اکنون نیز فرآیند برنامه‌های آموزشی به نحوی طراحی شده تا در ایام شیوع ویروس کرونا ضمن انتقال محتواهای مفید آموزشی از اجتماعات پرهیز شود و بر همین مبنا نیز برنامه‌های آموزشی اغلب به صورت انفرادی صورت می‌گیرد تا فرد با تکیه بر آگاهی و محصولات آموزشی برای توسعه دانش به سمت خانواده هدایت شود.

محمدی در خصوص نحوه ارزیابی این آموزش‌ها و بررسی بازخوردهای آن افزود: با توجه به این که نیازسنجی آموزشی، ارزیابی و اصلاح مستمر نیز بخشی از فرآیند آموزش ماست، پرسشنامه‌هایی طراحی و چاپ شده است که  در ۲ مرحله به سنجش آگاهی، نگرش و رفتار شهروندان می‌پردازد و نتایج آن ضمن بررسی جهت تدوین مجدد سیاست‌های آموزشی، در پژوهش‌های علمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ضمن دعوت از همه شهروندان اصفهانی برای نه گفتن به پلاستیک‌ و استفاده از لوازم زیست پذیر برای کمک به محیط زیست و بهداشت جامعه، خواستار مشارکت همه شهروندان اصفهانی در طرح‌های آموزشی و تشویقی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار