کد خبر: ۸۷۳۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸ 09 July 2020
 
تابناک گیلان/ این پیمانه تیتر‌هایی همچون وزیر راه و شهرسازی: کاهش ۷۰ درصدی معاملات مسکن، دلار صرافی‌های بانکی در کانال ۲۲ هزار تومان، خودرو برقی تا چهار سال آینده راهی بازار ایران می‌شود، سرمایه‌گذاری در طلا رکورد جدید زد و رشد فروش آنلاین خودرو را در بر دارد.
 
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون وزیر راه و شهرسازی: کاهش ۷۰ درصدی معاملات مسکن، دلار صرافی‌های بانکی در کانال ۲۲ هزار تومان، خودرو برقی تا چهار سال آینده راهی بازار ایران می‌شود، سرمایه‌گذاری در طلا رکورد جدید زد و رشد فروش آنلاین خودرو را در بر دارد.

شرایط دریافت وام ودیعه مستاجران اعلام شد

وزیر راه و شهرسازی به بیان جزییاتی از تسهیلات کمک‌هزینه ودیعه مسکن پرداخت و افزود: قرار شده است، کمیته تامین منابع ستاد ملی مبارزه با کرونا با محوریت بانک مرکزی، اقدامات لازم در این خصوص را مدنظر قرار دهد و بخشی از منابع ۷۵ هزار میلیاردتومانی که جهت مبارزه با کرونا تخصیص داده شده است، برای کمک به مستاجران نیازمند در نظر گیرند. او افزود: مطابق تصمیم‌گیری‌های انجام‌شده برای پرداخت این تسهیلات، واحد مسکونی که در اختیار مستاجران قرار دارد، باید مطابق با الگوی مسکن باشد؛ بدین معنا که حداکثر متراژ واحد مسکونی مستاجران تهرانی برای برخورداری از این تسهیلات ۷۵ و در سایر شهرهای کشور ۹۰ مترمربع در نظر گرفته شده است. اسلامی نکته مهم دیگر برای پرداخت این تسهیلات را وجود قرارداد رسمی اجاره، میان موجر و مستاجر خواند و گفت: این تسهیلات پس از نهایی‌ شدن به‌ عنوان کمک‌ هزینه ودیعه مسکن از طریق شبکه بانکی در اختیار مالکان قرار می‌گیرد و مستاجران صرفا کارمزد تسهیلات را پرداخت می‌کنند.

شرایط دریافت وام ودیعه مستاجران اعلام شد/ ۹۳هزار خودرو‌ی ناقص کف پارکینگ خودروسازان/ جدیدترین قیمت‌ها در بازار خودرو/ صادقی نیارکی: قیمت هر خودروی داخلی ۱۰هزار دلار/ اوج گیری تورم روسیه به ۳.۲ درصد!

وزیر راه و شهرسازی: کاهش ۷۰ درصدی معاملات مسکن

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی شامگاه چهارشنبه ۱۸ تیرماه با حضور در برنامه تلویزیونی "متن-‌حاشیه" شبکه سوم سیما به تشریح آخرین اقدامات این وزارتخانه برای ساماندهی بازار مسکن پرداخت و تورم بخش مسکن را متاثر از رخدادهای بازارهای موازی نظیر تغییرات نرخ ارز و طلا و کاهش ارزش پول ملی عنوان کرد و گفت: این شرایط همواره به‌طور طبیعی باعث ورود منابعی به بخش مسکن می‌شود و تجدید ارزیابی انجام‌شده که بر همه بخش‌های اقتصادی اثرگذار است، بخش مسکن را نیز شامل می‌شود. او با بیان اینکه مقایسه منحنی‌های رشد نرخ ارز، تورم، طلا، قیمت هر مترمربع مسکن و اجاره‌بها از دهه ۷۰ تاکنون، حاکی از هم‌پایی و ‌هم‌پیوندی این مولفه‌ها با یکدیگر است، نکته مهم در بخش مسکن را به‌کارگیری برنامه‌ای پایدار توسط دولت برای کمک به صاحب‌خانه‌شدن مردم خواند.

اسلامی، سپس به ذکر آماری از معاملات بخش مسکن در کشور پرداخت و بیان کرد: پایش معاملات بخش مسکن، کاهش ۷۰ درصدی را نسبت‌به دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. نکته حائز اهمیت در این بخش این است که ۶۰ درصد معاملات این بخش مربوط به واحدهای بزرگ و لوکس و حاکی از سوداگری در این بخش است که بازار مسکن را ملتهب می‌کند. همچنین سهم کمی از معاملات این بخش، مربوط به واحدهای کوچک و مناطقی است که قیمت مناسب‌تری وجود داشته است. 

دلار صرافی های بانکی در کانال ۲۲ هزار تومان

در آخرین روز هفته، شاهد بازگشایی صرافی‌های بانکی با نرخ گذاری دلار در کانال ۲۲ هزار تومانی هستیم. (در لحظه انتشار این گزارش) هر اسکناس دلار آمریکا به قیمت ۲۲۰۰۰ هزار تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۲۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۲۴۲۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۴۴۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

خودرو برقی تا ۴ سال آینده راهی بازار ایران می‌شود

مدیر توسعه صنایع ریلی و خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: خودروی برقی بین سه تا چهار سال آینده وارد بازار ایران می‌شود که یک مزیت و الزام است. تولید خودروهای برقی نیازمند ۳۵ قطعه جدید است که نیاز به دانش فنی و همکاری‌های خارجی دارد.

۹۳ هزار خودرو‌ی ناقص کف پارکینگ خودروسازان

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت ورودی و خروجی صنعت خودرو تطابق ندارد و معتقدیم قیمت خودرو برای تداوم موضوع تولید اشتغال زایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور باید منطقی شود. به گفته مهدی صادقی نیارکی، در حالیکه قیمت نهاده های تولید از سال ۹۷ تا انتهای سال ۹۸ بیش از ۸۸ درصد رشد داشته، متوسط افزایش قیمت خودروها ۱۰ درصد برای محصولات ایران خودرو و ۲۳ درصد برای محصولات سایپا بوده است. وی افزود: امروز تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازان حدود ۹۳ هزار دستگاه است.

شرایط دریافت وام ودیعه مستاجران اعلام شد/ ۹۳هزار خودرو‌ی ناقص کف پارکینگ خودروسازان/ جدیدترین قیمت‌ها در بازار خودرو/ صادقی نیارکی: قیمت هر خودروی داخلی ۱۰هزار دلار/ اوج گیری تورم روسیه به ۳.۲ درصد!

صادقی نیارکی: قیمت هر خودروی داخلی ۱۰ هزار دلار

مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست مشترک قطعه سازان و مجموعه های خودرو با نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در محل هتل ارم گفت: اگر قیمت هر خودروی داخلی ۱۰ هزار دلار و تیراژ تولیدی امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در نظر گرفته شود، برای تامین این تعداد خودرو، نیازمند ۱۲ میلیارد دلار ارز هستیم و به عبارتی با تولیدات داخلی از خروج این میزان ارز جلوگیری شده است، حال آنکه مجموع نیاز ارزی خودروسازان و قطعه‌سازان ۳.۵ میلیارد دلار است.

رشد فروش آنلاین خودرو

طبق یک تحقیق انجام شده در بریتانیا، هر روز به تعداد افرادی که حاضرند بدون انجام آزمایش رانندگی، خودروی جدیدی را به صورت آنلاین بخرند اضافه می‌شود. این تحقیق که با شرکت بیش از ۷۰۰ خریدار خودرو توسط BuyAcar.co.uk انجام شده، نشان می‌دهد ۲۵ درصد افراد با خرید خودرو بدون انجام تست جاده‌ای مشکلی ندارند و حاضرند در صورت اطمینان از ضمانت‌نامه و بدون اینکه آن را از نزدیک ببینند، بخرند. البته این میزان برای خریداران بین ۳۵ تا ۴۴ سال به یک‌سوم کاهش پیدا می‌کند که در مقایسه با عادات‌ پیشین بریتانیایی‌ها برای خرید خودرو قابل توجه است؛ بنابراین، همچنان خریداران زیر ۲۵ سال و بالای ۶۵ سال ترجیح می‌دهند پیش از خرید، خودرو را ببینند و با انجام تست رانندگی از خریدشان مطمئن شوند. به علاوه مشخص شده اطمینان مردان به خرید اینترنتی خودرو دو برابر زنان است. به نظر می‌رسد با ادامه‌دار شدن شیوع کرونا تعداد خریداران اینترنتی خودرو در حال افزایش است. طبق گزارش‌های منتشره، بیش از ۷۸ درصد از خریدهای تسلا مدل ۳ اینترنتی انجام شده و ۸۲ درصد مشتریانش نیز هیچ‌گاه پیش از خرید آن پشت فرمانش ننشسته بودند. /دنیای اقتصاد

جدیدترین قیمت‌ها در بازار خودرو

بازار خودروی پایتخت روزهای ملتهبی را پشت سر می‌گذارد؛ از یک طرف رکود کامل بر خرید و فروش‌ها حاکم شده و قیمت‌ها با شیب ملایمی روز به افزایش است و از طرف دیگر، فروشندگان هر روز با نگاهی به نرخ ارز، قیمت‌های جدیدی را برای خودروهای خود پیشنهاد می‌دهند. به نقل از ایرنا؛ بررسی میدانی بازار خودروی پایتخت، افزایش یک تا دو میلیونی قیمت خودروهای داخلی را نسبت به اواسط هفته نشان می‌دهد، این در حالی است که به علت شیوع کرونا، شاهد بسته بودن برخی بنگاه‌ها یا نیمه باز بودن آنها هستیم و اکثر فعالان این بازار به دورکاری و خرید و فروش تلفنی خودرو مشغولند.

به‌ طور نمونه در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۳۱ به ۷۷ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ به ۸۷ میلیون تومان، وانت پراید ۸۸ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۸۹ میلیون تومان، تیبا ۲ به ۸۸ میلیون تومان، ساینا ۹۸.۵ میلیون تومان، کوئیک ۱۰۹ میلیون تومان و کوئیک R (دو رنگ) ۱۱۳ میلیون تومان قیمت خوردند. در گروه ایران‌خودرو نیز هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۱۴۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۱۷۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ V۸ به ۱۷۴ میلیون تومان، سمند ال. ایکس ۱۳۳ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس ۱۲۷ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس. ال. ایکس ۱۴۴ میلیون تومان و پژو پارس ۱۵۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند.

شرایط دریافت وام ودیعه مستاجران اعلام شد/ ۹۳هزار خودرو‌ی ناقص کف پارکینگ خودروسازان/ جدیدترین قیمت‌ها در بازار خودرو/ صادقی نیارکی: قیمت هر خودروی داخلی ۱۰هزار دلار/ اوج گیری تورم روسیه به ۳.۲ درصد!

به گفته کارشناسان، در هفته‌های گذشته نوسان ارز خرید و فروش‌ها را به حداقل رسانده است. به‌جز یک روز که نزولی شدن نرخ ارز را شاهد بودیم و تعداد فروشندگان خودرو افزایش یافت، دوباره با بالا رفتن مجدد نرخ ارز تعداد فروشندگان به شدت کاهش یافته یا قیمت‌های بالا و غیرمنطقی از مشتریان طلب می‌کنند. به اعتقاد کارشناسان، این روزها بازار خودرو، خود را با نرخ ارز تنظیم می‌کند و فعالان بازار هر روز منتظر فرا رسیدن ساعت ۱۱ صبح و مشخص شدن نرخ ارز در بازار هستند تا پس از آن قیمت خودروها را بر همان اساس تعدیل کنند. وضعیت به گونه ای است که قیمت‌ها لحظه‌ای تغییر می‌کند و در بسیاری موارد افرادی که خودرو به امانت نزد بنگاهی‌ها برای فروش گذاشته بودند، با تماس تلفن خواستار نفروختن آن هستند.

اوج گیری تورم روسیه به ۳.۲ درصد!

طبق اعلام مرکز آمار روسیه، نرخ تورم این کشور در دوازده ماه منتهی به ژوئن  به ۳.۲ درصد رسیده که ۰.۱ درصد بیشتر از رقم پیش بینی شده توسط کارشناسان و ۰.۲ درصد کمتر از رقم ثبت شده برای دوره مشابه منتهی به ماه قبل است. این نرخ، بالاترین نرخ تورم به ثبت رسیده از نوامبر سال ۲۰۱۹ تاکنون بوده است. افزایش بهای بخش خدمات و مواد غذایی نقش اصلی را در افزایش ۰.۲ درصدی تورم روسیه در ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه ماه قبل داشته است به گونه‌ای که تورم مواد غذایی از ۳.۳درصد به ۳.۹ درصد و بخش خدمات از ۲.۹ درصد به ۳درصد رسیده است. بر مبنای ماهانه نرخ تورم روسیه ۰.۲  درصد اعلام شده است که ۰.۱ درصد کمتر از تورم ماه قبل و تورم پیش‌بینی شده توسط کارشناسان است. بیشترین تورم ماهانه روسیه مربوط به اقلام غیرغذایی با ۰.۲ درصد و کمترین تورم نیز مربوط به غذا با منفی ۰.۴ درصد بوده است. متوسط نرخ تورم روسیه در بازه زمانی ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۹ معادل ۱۱۹.۹۱  درصد بوده که بیشترین نرخ تورم مربوط به ۲۳۳.۳ درصد دسامبر ۱۹۹۲ و کمترین تورم مربوط به ژانویه ۲۰۱۸ با ۲.۲ درصد بوده است. /ایسنا

سرمایه‌گذاری در طلا رکورد جدید زد

جدیدترین آمار شورای جهانی طلا از تقاضای سرمایه گذاری بی سابقه برای صندوقهای سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) که تحت پشتوانه طلا قرار دارند، حکایت دارد. با افزوده شدن ۱۰۴ تن طلا به موجودی این صندوقها در ماه میلادی گذشته، مجموع ذخایر طلای آنها به رکورد ۳۶۲۱ تن رسیده است. شورای جهانی طلا تصریح کرده که دارایی‌های تحت مدیریت هم به بالاترین رکورد خود صعود کرده‌اند. مجموع طلایی که در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به صندوق های ETF طلا وارد شد، ۷۳۴ تن به ارزش ۳۹.۵ میلیارد دلار بود.

شرایط دریافت وام ودیعه مستاجران اعلام شد/ ۹۳هزار خودرو‌ی ناقص کف پارکینگ خودروسازان/ جدیدترین قیمت‌ها در بازار خودرو/ صادقی نیارکی: قیمت هر خودروی داخلی ۱۰هزار دلار/ اوج گیری تورم روسیه به ۳.۲ درصد!

طبق گزارش شورای جهانی طلا، برای پی بردن به رکورد بی سابقه تقاضای بالا، کافی است بدانیم ورود طلا به صندوق های ETF طلا در نیمه اول سال ۲۰۲۰ بالاتر از رکورد بالای خرید طلا توسط بانک های مرکزی در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بوده و ممکن است حدود ۴۵ درصد از تولید جهانی طلا در نیمه اول سال ۲۰۲۰ را جذب کند. با این حال، تحلیلگران شورای جهانی طلا پیش بینی کردند که انتظار ندارند تقاضای سرمایه گذاری تا پایان سال قوی بماند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار