کد خبر: ۸۷۲۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷ 07 July 2020

پیش‌بینی تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک در شالیزارهای گیلان

تابناک/معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی پیش‌بینی می شود، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک از شالیزارهای این استان برداشت شود.  

مسعود الماسی در گفت و گو با ایسنا افزود: با توجه به ذخیره مطلوب آب پشت سد سفید رود، امسال تامین آب شالیزارها وضعیت  مطلوبی دارد.

وی ادامه داد: فقط به صورت لکه ای شالیزارهای برخی از شهرستان ها از جمله املش و صومعه سرا که در محدوده شبکه آبرسانی سد نیستند و یا در بخش انتهای کانال های آب قرارگرفته اند، با کمبود آب مواجه هستند که تدابیر لازم اندیشیده شده است تا کمترین مشکل را داشته باشند.

الماسی خاطرنشان کرد: برای رفع کم آبی در این شالیزارها، انتقال آب با لوله و استفاده از پمپ های آب برنامه ریزی شده است، ضمن اینکه تسهیلات جدیدی از محل اعتبارات خط ویژه مکانیزاسیون در نظر گرفته شده است تا کشاورزان برای خرید پمپ های مورد نیازشان اقدام کنند.  

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: هماهنگی شهرستانی نیز با شرکت آب منطقه ای انجام شده تا آب مورد نیاز مزارع برنج مذکور تامین شود و مشکل جدی نداشته باشند.  

وی با بیان اینکه گیلان 238هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و خوشه دهی ساقه های طلایی برنج در ۲۰ درصد از شالیزارهای استان گزارش شده است، تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی خوب گیلان، تامین به موقع و کافی نهاده ها از جمله بذور گواهی شده و کودهای اصلی انتظار می رود، امسال شاهد افزایش کمیت و کیفیت برنج استان باشیم. 

الماسی ادامه داد: پیش بینی می شود در سال جاری یک میلیون و 200هزار تن شلتوک در گیلان برداشت شود.

وی در ادامه پرورش راتون را یک از راهکارهای مهم افزایش درآمد کشاورزان دانست و گفت: همه ساله در  70تا 80 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان راتون پرورش می یابد و امسال نیز با توجه به قیمت برنج در بازارهای مصرف پیش بینی می شود، در بیش از 80هزار هکتار از شالیزارهای گیلان راتون پرروش یابد. 

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان یادآور شد: راتون برنجی ‌با کیفیت تر و گرانتر از برنج اولیه است که رغبت کشاورزان گیلانی به پرورش این محصول در استان رو به افزایش است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار