کد خبر: ۸۷۱۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷ 05 July 2020

 

تابناک/به گزارش رشت۲۰ و به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت شنبه ۱۴ تیرماه دویست و شانزدهمین جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری این شورا با دستور

– بررسی طرح مهندسین مشاور عمارت خورشید در خصوص دو ساختمان ساعت و فرهنگ و هنر
-بررسی طرح بهسازی ساختمان شورای اسلامی شهر رشت توسط مهندسین مشاور
در صحن شورای شهر برگزار گردید.
 
رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری با اشاره به اهمیت و لزوم حفظ ابنیه تاریخی رشت اظهار داشت: رشت جزو شهرهایی محسوب می گردد که از لحاظ تاریخ و پیشینه بسیار حائز اهمیت است و نسل های بعد باید میراث دار این تاریخ پرافتخار باشند لذا از این جهت حفظ بناهای تاریخی که در گذر زمان شاهد و ناظر رویدادهای بزرگ تاریخی بوده و تا هم اکنون نیز آثار آن را می توان بر پیکره این ابنیه مشاهده کرد امری بسیار مهم محسوب می گردد.
 
دکتر احمد رمضانپور افزود: در خصوص احیای این ابنیه با توجه به کاربری گردشگری آنها باید در ابتدا مسائل ایمنی در اولویت قرار گیرد و در زمینه مرمت با استفاده از تجارب گذشته، نظر کارشناسان اداره میراث فرهنگی و رعایت اصول و کنوانسیون های مرمتی کمترین تغییر در شکل ظاهری این ابنیه های پر ارزش صورت گیرد.
 
وی ادامه داد: در کنار دقت و اهمیت به موضوعات فوق باید توجه داشت امروز در تمام دنیا حوزه گردشگری تبدیل به یک صنعت پردرآمد گردیده است که متاسفانه شهری همچون رشت با غنای تاریخی و شرایط توپوگرافی خاص خود که می توانست در این حوزه در سطح کشور به عنوان شهر پیشگام شناخته شود، به هر دلیلی از این مهم بی بهره است که کارشناسان فن باید با برنامه ریزی و ارائه طرح هایی که در عین‌ حفظ نقاط و ابنیه های تاریخی باعث ایجاد درآمد پایدار برای شهر و شهروندان گردد این عقب ماندگی را جبران کنند.
 
رمضانپور با اشاره به این موضوع که در بیش از سی سال پیش با تهیه طرح انتقال مجموعه شهرداری از ساختمان ساعت به مکان دیگر و تبدیل این ساختمان با رعایت اصول میراثی به مجموعه ای گردشگری و اقتصادی از مسببین عدم انجام این طرح ابراز گلایه کرد.
وی در انتها تاکید داشت مرمت سازی باید ارزش محور و با شناخت و اشراف کامل از ارزش های شهر و شهروندان صورت گیرد.
 
رییس شورای اسلامی شهر رشت نیز با تایید سخنان دکتر رمضانپور ابراز داشت: همواره با تغییر کاربری بی برنامه ابنیه های تاریخی مخالف بوده و هستم و معتقدم این ابنیه ها سرمایه ملی بوده و باید در حفظ آن اهتمام ورزید.
اسماعیل حاجی پور افزود: حفظ این ابنیه نباید به مفهوم بی توجهی و رها کردن آنها به حال خود باشد بلکه اتفاقا باید با تجمیع نظرات کارشناسی از این سرمایه ها بالاترین بهره وری صورت گیرد.
وی با تقدیر از مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان در خصوص رویکرد تعامل محور این سازمان احیای ابنیه تاریخی رشت را اولویتی در دستور کار مدیریت شهری دانست.
 
در ادامه خانم مهندس محمودی معاونت بازآفرینی سازمان عمران شهرداری رشت به همراه مشاور مطالعاتی پروژه گزارشی از وضعیت موجود و تیپ قرارداد و اقدامات صورت گرفته به رییس و اعضای کمیسیون عمران ارائه کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار