بعد از قلعه سنگ بست زواره در بی‌توجهی میراث فرهنگی نوبت به تخریب قلعه محمدحسین خان شهراب در بخش زواره رسیده است.
کد خبر: ۸۷۱۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰ 04 July 2020

تخریب قسمتی از قلعه ۴۰۰ ساله شهراب که مربوط به دوره صفویه و جزو آثار باستانی و قدیمی روستای شهراب زواره است، در دو سال گذشته بدون پیگیری و هیچ‌گونه حمایتی از این اثر تاریخی ادامه دارد.

روز گذشته نیز افرادی سودجو اقدام به تخریب قسمتی دیگر از این قلعه کرده‌اند تا ریشه‌های این معضل عمیق‌تر شود و این مطلب هم در کنار خبر بد میراثی دیگر زواره در روزهای اخیر یعنی فروش یکی دیگر از قلعه‌های این نگرانی‌ها را افزایش دهد. این در حالی است که یکی از مشکلات بخش زواره داشتن پایگاه میراث فرهنگی بدون رئیس است و البته اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان هم اردستان هم به نظر می‌رسد حمایت کافی برای حفظ این آثار را در برنامه ندارد.
محسن هادی طحان از فعالین میراث زواره در این باره می‌گوید: روستای شهراب مرکز دهستان سفلی بخش زواره یکی از بزرگترین روستاهای زواره بعد از تلک‌آباد است، این روستا در مسیر انارک به زواره واقع شده است و از اهمیت خاصی برخوردار است.

این فعال میراثی ادامه داد: در اکثر روستاهای سفلی زواره قلعه و برج و بارو وجود داشته و این به دلیل حفاظت از مردم و ساکنان روستا بوده است و در واقع روستاها بیشتر قلعه بوده و مردم در آن سکونت داشته‌اند؛ قلعه روستای شهراب زواره که به قلعه محمدحسین خان نیز معروف بوده است شامل نارنج قلعه با ناظرین قلعه بوده و در آنجا قنات آب و تمام لوازم  زندگی جمع بوده است.

مأمنی که قدمت ۴۰۰ ساله دارد

طحان با بیان این که در این قلعه عمارت با شکوهی قرار داشته است، گفت: قلعه دارای نقب( تونل زیر زمینی) بوده است که در موقع اضطرار مسیر و جای فرار باشد که به طور کلی قلعه‌ها در روستاها بیشتر به گونه چهار گوش و مستطیل مانند ساخته شده است و در پیرامون آن‌ها برج‌هایی برای دیده‌بانی و تیراندازی به سوی دشمن وجود داشت. از همان برجها اگر جنگ افزار وجود نداشت و یا اندک بود دیگ‌های آب جوش و قیرهای داغ بر سر دشمن می‌ریختند تا یا دشمن خسته شده و از گشودن دژ ناامید شود و یا او را در پشت دیوارها نگه داشته تا نیروهای کمکی از جاهای دیگر به یاری آن‌ها بشتابند.

وی در ادامه افزود: این قلعه که ۶ برج داشته است، روزگاری مأمن روستائیان بوده و مردم در آن از گزند یاغیان مانند حسین کاشی در امان بوده‌اند؛ قلعه شهراب مانند قلعه مزدآباد دارای محل نگهداری ستوران و چهارپایان و حشم و خدم بوده است که ارتفاع دیوار و برج‌های آن حدود ۲۰ متر بوده است و در نوع خود بی‌نظیر است.

این فعال میراث فرهنگی با بیان این که کارشناسان قدمت این قلعه را بیش از ۴۰۰ سال می‌دانند، تأکید کرد: امروز به دلیل کم‌توجهی مردم و مسؤولان این قلعه مورد تخریب قرار گرفته است که می‌توان با بازسازی و مرمت آن در کنار طبیعت زیبای روستا جذب گردشگران را نیز در پی داشته باشد و باعث رونق بیشتر زندگی روستائیان شود.

طحان همچنین به حمام قدیمی شهراب که قدمت حدود ۲۰۰ ساله دارد اشاره کرد که البته این مکان نیز در حال ازبین رفتن است.

مالک اجازه تخریب قلعه را نداشته است

محمد میرابوطالبی دهیار روستای شهراب نیز در این باره گفت: شخصی که ادعای مالکیت قلعه را دارد حق تخریب آن را نداشته است و تنها مجوز فنس‌کشی دور قلعه را داشته است.

وی با تأکید بر لزوم اجرای قانون در این زمینه افزود: با متخلفین تخریب قلعه محمدحسین خان برخورد شده و وسایل توقیف خواهد شد.

این در حالی است که برای بررسی بیشتر این موضوع از اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان پیگیری شد که به دلیل عدم پاسخگویی پیگیری‌ها بی‌نتیجه ماند. در همین رابطه بخشدار زواره نیز از جزئیات تخریب قلعه بخش زواره اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار