معاون ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی:
معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مساله اصلی سیستان و بلوچستان توانمند کردن ظرفیت‌های فرهنگی آن است زیرا توانمند کردن یک نوع ریل‌گذاری در کشور محسوب می‌شود که در این زمینه پیگیری جدی انجام خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۹۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۶ 02 July 2020

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان محمود حاجی­لویی روز چهارشنبه در نشست هیات اعزامی شورای عالی انقلاب فرهنگی با مدیرکل، معاونان و سازمان های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این استان ظرفیت‌های جوان و خوبی دارد و همین مساله مسوولان مرکز را متقاعد می کند که با دقت و قوت بیشتری رویکردهای استانی را پیگیری کنند.

وی با تاکید بر گسترش فعالیت کانون های فرهنگی مساجد گفت: رقیب تراشی برای مراکز فرهنگی هدف نیست وبطوریکه اگر قرار است خانه فرهنگ جایی ایجاد شود که مساجد را از رونق بیاندازد درست نخواهد بود.

وی ادامه داد: اگر قرار است در خانه فرهنگ هزینه ای انجام شود چه بهتر که آن هزینه در کانون فرهنگی مساجد متمرکز شود زیرا زمینه های لازم برای ارتباط با مردم بویژه جوانان و نوجوانان را دارد.

معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر گسترش فعالیت های رسانه ای در استانهای مرزی چون سیستان و بلوچستان بیان کرد: مساله رسانه در این استان یکی از گره های اصلی است که به جد باید در چارچوب شورای فرهنگ عمومی پیگیری شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: این استان در حوزه های فرهنگی چالش های مختلفی دارد که یکی از مشکلات پایین بودن شاخص های فرهنگی است زیرا سیستان و بلوچستان در حد سه تا چهار استان است.

حسین مسگرانی با اشاره به اینکه موسیقی سیستان و بلوچستان فوق العاده است، افزود: فرهنگ سیستانی و بلوچ در فرهنگ ملی بدرستی معرفی نشده و سینمای این استان بجای تخریب باید باعث تقویت شود.

وی اظهار داشت: در زمینه ایجاد موسسه های فرهنگی - هنری و کانون های فرهنگی مساجد، کتابخانه ها و غیره اقدامات خوبی در استان صورت گرفته اما با متوسط کشوری فاصله زیادی دارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در بحث توسعه مراکز فرهنگی هنری موفقیت های خوبی حاصل شده اما نیازمند کمک های بیشتری است زیرا این استان متفاوت ترین استان کشور با ظرفیت های خوب و فرهنگ بسیار غنی است.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان همواره در صدد جدایی و اختلاف بین شیعه و سنی هستند که در موضوع ارتقا وحدت اقوام باید اقداماتی صورت گیرد.

مسگرانی به ستاد اربعین نیز اشاره کرد و ادامه داد: ورود زائران پاکستانی و افغان برای زیارت عتبات عالیات و فعالیت ستاد اربعین یک ظرفیت عظیم برای این استان است بطوریکه هر سال بیش از ۲۰۰ هزار زائر و در مراسم اربعین افزون بر ۷۰ هزار زائر پاکستانی و افغان به منظور زیارت حرم امام حسین (ع) از طریق مرزهای این استان وارد کشور می شوند که در این زمینه مشکلاتی وجود دارد اما خوشبختانه بسیاری از دستگاه ها و مردم پای کار آمده و کمک می کنند.

وی گفت: ظرفیت عظیم اربعین در سیستان و بلوچستان نیاز به تقویت و همکاری بیشتری دارد.

مسوول دبیرخانه کانون فرهنگی هنری مساجد سیستان و بلوچستان نیز در این نشست بیان کرد: این کانون در سال ۹۴ در استان ثبت و فعال شده و جزو کانون های برتر کشوری است.

حجت الاسلام مهدی پودینه با اشاره به اینکه بیش از پنج هزار مسجد در استان وجود دارد، افزود: ۷۳۳ کانون فرهنگی در مساجد شیعه و ۶۶۱ کانون در مساجد اهل تسنن سیستان و بلوچستان با عضویت ۷۸ هزار نفر از جوانان شیعه و سنی فعالیت دارند.

وی گفت: در طرح فهما کشوری نیز که کانون های فرهنگی فعال را براساس مستندات و فعالیت های انجام شده ارزیابی می کنند، سیستان و بلوچستان بیشترین کانون فرهنگی فعال کشور را داراست.

مسوول دبیرخانه کانون فرهنگی هنری مساجد سیستان و بلوچستان ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی کانون های فرهنگی و هنری مساجد در این استان کمبود امکانات و تجهیزات است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: یکی از اساسی ترین مشکلات در عرصه فرهنگی این استان عدم مساله شناسی فرهنگی بین دستگاه ها است.

حامد زارعی گفت: سیستان و بلوچستان به ویژه شهر زاهدان یک ترمینال فرهنگی است که باید نگاه ویژه ای به این منطقه صورت گیرد.

وی افزود: کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان سه پژوهش اساسی به دانشگاه های استان ارائه داده که در حوزه نیازسنجی مطالعاتی قوم سیستانی، بلوچ و سالمندان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان ادامه داد: ۶۳ باب کتابخانه عمومی در استان وجود دارد که ۱۴ مورد آن کتابخانه روستایی است.

وی بیان کرد: در افق ۱۴۰۴ باید به ازای هر نفر چهار جلد کتاب داشته باشیم که در سیستان و بلوچستان ۲ دهم جلد کتاب موجود است و به ازای هر ۱۰۰ نفر هشت متر مربع زیربنا باید باشد اما در این استان نیم مترمربع به ازای هر نفر است.

زارعی گفت: در بحث تولید و چاپ کتاب نیز در این استان مشکلاتی وجود دارد.

وی افزود: کتابخانه های عمومی اقدام مثبتی با عنوان درآمد محور کردن کتابخانه ها در سطح ملی آغاز کرده و برنامه ریزی کتابخانه ای را کاملا مساله شناسی انجام می دهد.

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان به عنوان پهناور ترین استان کشور با وجود داشتن مرزهای طولانی و هجمه های فرهنگی دشمنان از طریق معاندان نظام اسلامی، در حوزه رسانه با مشکلاتی بویژه در زمینه کمبود نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات روبرو است.

حیدر سرایانی گفت: با وجود ظرفیت و توان اندک رسانه‌ای این استان و کمبود امکانات، بودجه و نیروی انسانی در مقابل لشکرکشی رسانه‌ای و فضای مجازی دشمنان و حتی دوستان ناآگاه، موجب شده تا فعالان رسانه ای بویژه نشریات محلی و خبرگزاری‌ها با تمام توان در مقابل آنان ایستادگی کنند. 

وی با اشاره به فعالیت خبرگزاری جمهوری اسلامی و سابقه حضور این سازمان در سیستان و بلوچستان بیان کرد: این رسانه رسمی و دولتی نظام جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بیشترین توان خود را در جهت تقویت وحدت و انسجام اقوام و مذاهب بکار گرفته است و بطور کلی در سه جبهه «مقابله با هجمه فرهنگی دشمنان، هموارسازی و ایجاد آرامش روانی متشنج شده از فعالیتهای تخریبی خواسته یا ناخواسته افراد در فضای مجازی و انعکاس ظرفیت ها، توانمندیها و خدمات گسترده نظام و دولت در استان» مشغول فعالیت است.

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان تصریح کرد: رسانه های استان نیازمند همکاری نزدیک دانشگاهها و مراکز آموزش عالی هستند تا با بهره گیری از علم و دانش اساتید و دانشجویان در انجام رسالت بزرگ خویش گام های ارزنده تری بردارند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عمده مشکلات با وجود طرح های بزرگ عمرانی در این استان و خدمات قابل توجه دولت متاسفانه هیچ یک از این طرح ها پیوست فرهنگی و رسانه ای ندارند که امید است این پیوست ها در اسناد توسعه و طرح های مختلف مد نظر قرار گیرد..

هیات نمایندگان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی شامگاه سه‌شنبه به منظور سفر سه روزه وارد فرودگاه بین‌المللی زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان شد.

دیدار با نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، شرکت در نشست شورای فرهنگ عمومی استان با حضور سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی، نشست با مدیرکل، معاونان و سازمان‌های وابسته به فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، نشست با مدیرکل و معاونان اداره‌کل تبلیغات اسلامی، بازدید از موزه جنوب شرق و پارک علم و فناوری و دیدار با هنرمندان صنایع دستی از جمله برنامه‌های این هیات در نخستین روز سفر به زاهدان است.

این هیات روز پنجشنبه به منطقه سیستان سفر خواهد کرد، شرکت در نشست شورای فرهنگ عمومی، دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر سیستان و بازدید از یک مجموعه موفق به زابل و پس از بازگشت بازدید از حاشیه شهر زاهدان، نشست با روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و نشست با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه استان از برنامه‌های این هیات در دومین روز سفر به سیستان و بلوچستان است.

دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان از دیگر برنامه‌های هیات نمایندگان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سومین روز سفر به زاهدان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار