مدیرعامل شرکت آب منطقه ای: آمار غرق شدگی در کانال‌ها ومنابع آبی استان روبه افزایش است و از مردم خواهش می‌کنیم هشدار‌ها را جدی بگیرند.
کد خبر: ۸۶۸۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲ 29 June 2020

 

 سد‌ها و کانال‌ها جای امنی برای شنا کردن نیست

 
به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین، ملکی در گفتگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: کانال‌های دشت قزوین شریان‌های حیاتی دشت قزوین هستند که بیش از ۴۵ سال پیش برای کشاورزی دشت احداث شده اند و یکی از معدود پروژه‌های است که به صورت شاخه‌ای آبیاری دشت قزوین را بر عهده دارد.

به گفته وی؛ هزار و ۲۰۰ کیلومتر کانال حدود ۶۰ هکتار از اراضی استان را تحت پوشش قرار داده است و سال گذشته ۳۳۰ میلیون متر مکعب آب از این کانال به کشاورزان منتقل شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ادامه داد: غرق شدگی در کانال هر ساله متناسب با شرایط آبی، رخ می‌دهد. سال گذشته بیش از ۱۸ نفر در کانال‌ها و رودخانه زیاران غرق شدند.

ملکی افزود: نقاط حادثه خیز و پرخطر کانال‌ها و رودخانه زیاران ایمن سازی شدند، اما متاسفانه برخی تابلو‌ها و فنس‌ها را به سرقت می‌بردند.

وی گفت: سال گذشته ۹۲ تابلوی بتنی در نقاط حادثه خیز نصب کردیم و امسال هم برنامه‌های متنوعی از جمله نصب گاردیل، سازه‌های مهندسی، تله انداز در ابتدای سد زیاران، دوریین‌های مدار بسته و ... در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اذعان کرد: بالای ۲۴۰۰ کیلومتر کانال در استان وجود دارد که امکان محافظت کامل از همه مسیر وجود ندارد.

ملکی گفت: توسعه شهر‌ها و روستا‌ها و نزدیکی جمعیت به کانال‌ها باعث افزایش تلفات شده است.

وی تاکید کرد: یکی از نقاط پرخطر استان مهرگان است که بر اساس مصوبه آب منطقه ای، شهرداری باید دور کانال را فنس کشی کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همچنین گفت:  امسال با توجه به بسته بودن استخر‌ها به دلیل شیوع کرونا، احتمال غرق شدگی مردم در کانال‌ها زیاد است.

ملکی گفت: افرادی که در رودخانه زیاران غرق می‌شوند، پیکر آن‌ها قابل پیدا شدن نیست و برای جستجوی متوفیان، باید آب سد طالقان بسته شود و این موضوع بر مشکلات زمان بندی آب کشاورزی و دیسپاچینگ تولید برق اثر می‌گذارد.  

وی افزود: در حال حاضر ۱۲ گروه گشت در استان به ویژه در روز‌های تعطیل مشغول به فعالیت هستند و اگر این گروه‌های گشت نبودند، قطعاً آمار غرق شدگان بیشتر می‌شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بیان کرد: بخشی از غرق شدگی‌ها به خاطر برداشت آب از کانال و سلفی گرفتن در کنار کانال هاست و امیدواریم مردم به تذکرات دستگاه‌های اجرایی توجه کنند.
 
 


رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین هم در این گفتگو گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ نفر در کانال‌ها و منابع آبی موجود استان غرق و ۶ نفر در کانال‌ها دچار حادثه شده اند که این آمار در صد روزه ابتدایی سال گذشته ۷ نفر بوده است.

به گفته موسی خانی؛ امسال به دلیل افزایش بارندگی در استان، کانال‌ها پرآب و این موضوع باعث غرق شدگی بیشتر افراد شده است.

وی افزود: مهمترین علت غرق شدگی مردم استان این است که کانال قزوین، صرفاً برای آبیاری دشت ساخته شده است و با توجه به دبی بالای آب، اصلاً مکان مناسبی برای شنا نیست.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری  ادامه داد: متاسفانه شاهد واژگونی موتورسیکلت‌ها و خودرو‌ها در کانال‌های آب و غرق شدگی افراد هستیم.

موسی خانی افزود: بیشترین آمار غرق شدگی مربوط به آقایان است و با توجه به عبور کانال از برخی نواحی شهری استان، آمار غرق شدن کودکان و نوجوانانی که برای شنا به کانال مراجعه می‌کنند، افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: منابع آبی استان به هیچ عنوان برای شنا کردن مناسب نیستند و خانواده‌ها باید بیشتر مراقب  باشند چرا که سال‌های گذشته به خاطر نجات یک نفر، سه نفر از اعضای یک خانواده در کانال غرق شدند.
 

شهردار قزوین هم در ارتباط تلفنی با گفتگوی ویژه خبری گفت: طرحی از سوی شهرداری برای زیباسازی کانال مادر قزوین که از خیابان معلم می‌گذرد در دست اقدام است و در آینده‌ای نه چندان دور، کانال حد فاصل خیابان دانشگاه و سردار سلیمانی، زیباسازی می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هم گفت: هلال احمر متولی اصلی پیدا کردن اجساد غرق شدگان در کانال‌ها نیست و صرفاً مسئولیت پشتیبانی را بر عهده دارد.

آصفی افزود: سد‌ها و کانال‌ها جای امنی برای شنا کردن نیست و برخی از افراد با شنا کردن در آنجا، مشکلاتی را برای دستگاه‌های امدادی استان و خانواده هایشان به وجود می‌آورند.

وی تاکید کرد: هلال احمر امکانات لازم را برای نجات غریق و حتی تجهیزات نجات و لباس غواصی را ندارد و باید تجهیزات و امکانات هلال احمر به روز باشد.
منبع : صداوسیما
برچسب ها: سد ، کانال ، شنا ، غرق شدگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار