کد خبر: ۸۶۷۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۳ 27 June 2020

 

تابناک/رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: آیا پکن از حق وتو به نفع تهران استفاده می‌کند؟ / شرط و شروط اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ / زندگی در شیکاگو از زندگی در افغانستان هم بدتر است! و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
 
توضیح سخنگوی وزارت دفاع درباره ماجرای پارچین

امیر داوود عبدی سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره جزئیات انفجار شب گذشته در منطقه پارچین تهران، گفت: اتفاقی که ساعات پایانی شب گذشته در جنوب شرقی تهران رخ داد به دلیل نشست مخازن گازی بود که در منطقه عمومی پارچین رخ داد و عامل انفجار و شعله ور شدن آتش شد. وی که با شبکه خبر گفت و گو می کرد، افزود: بلافاصله یگان‌های آتش نشان و اطفای حریق وارد منطقه شدند و به سرعت و به خوبی آتش مهار شد و هیچ آسیبی به کسی وارد نشد و تلفاتی هم نداشتیم و در حال حاضر هم مجموعه و منطقه مخازن گاز تحت کنترل هست. عبدی ادامه داد: دقایقی پیش در این منطقه بودم و الحمدالله هیچ مشکل خاصی نداریم و همه چیز طبق روال عادی طی مسیر می‌کند. سخنگوی وزارت دفاع در پایان گفت: محل وقوع این حادثه منطقه مسکونی نیست و یک منطقه تپه مانندی است که این اتفاق آنجا رخ داد و خدا را شکر می‌کنیم که آسیبی به کسی وارد نشده است.

مصباح یزدی: جمهوری اسلامی بهترین نوع حکومت است

آیت‌الله مصباح یزدی: جمهوری اسلامی بهترین نوع حکومت در میان کشور‌های اسلامی است و این برکت و نعمت به برکت قیام امام (ره) و یک عمر زندگی مخلصانه ایشان نصیب ما شده است. آیت الله مصباح یزدی گفت: هنوز آن‌طور که باید امام (ره)، مرتبه اخلاص و آثار ایشان را نشناخته‌ایم، هرچه بیشتر دقت می‌کنیم و معرفتمان بیشتر می‌شود بیشتر متوجه امتیازات امام می‌شویم. وی بیان کرد: امام خمینی (ره) علاوه بر فهم و بصیرت، اخلاص بسیاری داشت و در هیچ حالی محرکی برای حرکت جز رضایت خدا نداشت. وی گفت: در حوزه باید تلاش کنیم طلابی تربیت شوند که در علوم اسلامی جامعیت داشته باشند و سیاست را بهتر درک کنند و تهذیب اخلاق نیز داشته باشند. وی گفت: خداوند بر ما منت گذاشت که انسانی را که دوست دارد به ما معرفی کرد و چند دهه با ما زندگی کرد و همه زندگی اجتماعی و فردی‌اش را دیدیم و شناختیم و به بهترین شکل راه درست را به ما نشان داد.

کجای تهران بیشترین آلودگی کرونایی را دارد

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران ضمن اشاره به پیش‌بینی ابتلای ۱۴ تا ۲۰ درصد ساکنان تهران به کرونا گفت: بیشترین میزان ابتلا به کرونا در تهران مربوط به منطقه ۴ است‌. دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران در گفت‌وگوی زنده بخش خبری شبکه تهران با اشاره به مطالعات انجام شده از ابتدای اسفند ماه تاکنون اظهار کرد: بر اساس مطالعات پیش بینی می‌شود که 14 تا 20 درصد ساکنان شهر تهران تاکنون به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. الی با اشاره به آمار مبتلایان در مناطق مختلف تهران و گستردگی جغرافیایی و جمعیتی تصریح کرد: یافته‌ها حاکی از آن است که بیشترین میزان ابتلا به کرونا در تهران مربوط به منطقه 4 شهری است که با 900 هزار نفر، پرجمعیتترین منطقه شهری و جغرافیایی تهران به شمار می‌رود. به گفته وی منطقه 2 تهران با جمعیت 800 هزار نفر در رتبه دوم از نظر میزان ابتلا به کرونا قرار دارد و مناطق 14 و 5 نیز در رده‌های سوم و چهارم قرار می‌گیرند. فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران کمترین میزان ابتلا به کووید 19 در مناطق شهری تهران را مربوط به مناطق 21 و 22 ذکر کرد. وی افزود: بالاترین میزان مرگ و میر در تهران نیز به ترتیب مربوط به مناطق 4، 14، 2 و 5 است که با توجه به این که منطقه 4 یکی از مناطق گسترده و پرجمعیت تهران است در رده اول از نظر میزان ابتلا به بیماری و مرگ و میر ناشی از کرونا قرار دارد.

نامه روسای کمیسیون‌های مجلس به روحانی: مجلس سکوت نخواهد کرد

روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور درمورد مشکلات اقتصادی ومعیشتی وگرانی های اخیر تاکید کردند: اینکه رییس دولت پس از وقوع حوادث و فجایع از آنها با خبر شود و به آنها لبخند بزند در کدامین منطق پذیرفته است؟ از شما تقاضامندیم نصیحت این برادران ایمانی خود را بپذیرید و روند هفت ساله مدیریت خود را تغییر دهید چرا که مجلس یازدهم با هدف احیای انقلابی‌گری پا به میدان گذاشته و بر سر آرمانهای خود خواهد ایستاد پس بنای آنچه سابقا با مجلس داشته اید را کنار بگذارید و بدانید نمایندگان مردم در مجلس یازدهم در مقابل حقوق مردمی که در طول تاریخ بی نظیرند، سکوت نخواهند کرد. در بخشی از این نامه آمده است: آقای رئیس جمهور! حساسیت مسئولیت شما ایجاب میکند که همچون پدری دلسوز و نگاهبانی تیزبین اوضاع و احوال جامعه و جهان را رصد کنید و برای حوادث واقع شده پیش از بحران تدبیری اندیشید، به قول شیخ اجل سعدی : علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد/ دریغ سود ندارد چو رفت کار از دست
به روزگار سلامت سلاح جنگ بساز / وگرنه سیل چو بگرفت، سد نشاید بست
اینکه رییس دولت پس از وقوع حوادث و فجایع از آنها با خبر شود و به آنها لبخند بزند در کدامین منطق پذیرفته است؟ از شما تقاضامندیم نصیحت این برادران ایمانی خود را بپذیرید و روند هفت ساله مدیریت خود را تغییر دهید چرا که مجلس یازدهم با هدف احیای انقلابی‌گری پا به میدان گذاشته و بر سر آرمانهای خود خواهد ایستاد پس بنای آنچه سابقا با مجلس داشته اید را کنار بگذارید و بدانید نمایندگان مردم در مجلس یازدهم در مقابل حقوق مردمی که در طول تاریخ بی نظیرند، سکوت نخواهند کرد.

امام جمعه قم: مجلس باید دولت را حرکت دهد

سید محمد سعیدی امام جمعه قم امروز در نخستین خطبه عبادی و سیاسی نماز جمعه قم در سال جدید پس از شیوع ویروس کرونا که در مصلای قدس قم برگزار شد، با گرامیداشت دهه کرامت و تبریک ولادت بانوی کرامت گفت: یکی از القاب حضرت معصومه(س) کریمه است. وی افزود: برای تحقق مبارزه ارزشمند با فساد و ماندگاری آن باید مسؤولیت های کشور به دست نیروهای جوان، مؤمن، متعهد و غیر وابسته سپرده شود و الا دلبسته های به آمریکای جهانخوار و منفور که استثمار و برده داری را افتخار خود می داند برای ایران اسلامی و ملت رهاوردی نخواهند داشت. امام جمعه قم با تأکید بر این که نباید از ظرفیت و قدرت مجلس شورای اسلامی و نمایندگان در امر مبارزه با ریشه های فساد غافل شد، اظهار داشت: مجلس باید اصلاح ساختاری کند و باید مراقب باشد درگیر مسائل جزئی و جناحی نشود بلکه باید دولت را حرکت دهد، مجلس باید به رهنمودهای حکیمانه رهبری توجه داشته باشد و آن خط کاری خود قرار دهد.

سرپرست وزارت صنعت: دلار نفتی تقریبا تمام شده

حسین مدرس‌خیابانی، سرپرست وزرات صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دلار نفتی تقریباً تمام شده و باید به دنبال کسب دلار صنعتی باشیم. وی راهبرد اصلی وزارت متبوع خود را تامین مواد اولیه تولید و اختصاص ارز دولتی به این حوزه عنوان کرد و افزود: در این زمینه رایزنی‌های زیادی با بانک مرکزی صورت گرفته و بانک مرکزی آمادگی کامل خود را برای تامین ارز واردات مواد اولیه اعلام کرده تا بتوانیم با حداکثر توان به جهش تولید کمک کنیم.
 
آقاتهرانی: با فیلتر اینستاگرام راه به جایی نمی‌بریم

مرتضی آقاتهرانی در گفتگو با شفقنا در خصوص اولویت‌های کمیسیون فرهنگی، اظهار کرد: اولین اولویت مهم ما در کمیسیون، بحث ازدواج جوانان است و باید به سمت ازدواج آسان حرکت کرد؛ برای رسیدگی به این موضوع نیاز است کمیته‌ای تشکیل دهیم؛ حتی از کمیسیون قضایی مجلس هم باید تعدادی از نماینده‌ها در این کمیته حضور داشته باشند تا مواردی مثل مهریه‌های بالا را بررسی کنند. رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ما در زمین بیگانگان بازی می‌کنیم و اگر با اینستاگرام کار کرده باشید می‌بینید که وقتی اسم «قاسم سلیمانی» را به کار ببرید، بلافاصله حذف می‌شوید. با فیلتر کردن هم راه به جایی نمی‌بریم و باید به سراغ ایجاد «فضای ملی مجازی» برویم.

ورود سازمان تعزیرات به موضوع گرانی مرغ

اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت تمام شده اقلام مصرفی در بازار را تعیین می‌کند، اگر در آینده قیمت مرغ و یا جوجه یک روزه افزایش یابد، تعزیرات به عنوان متولی برخورد با گرانفروشی به بحث افزایش قیمت در پی جوجه کشی ورود خواهد کرد. اینکه قیمت مرغ در چه زمانی افزایش پیدا می‌کند نامشخص است و به محض مشاهده هرگونه افزایش قیمتی به موضوع گرانفروشی ورود خواهیم کرد و در آن صورت یکی از مولفه‌های رسیدگی ما به این موضوع بحث معدوم سازی جوجه‌های یک روزه خواهد بود. /باشگاه خبرنگاران

۲۰ درصد تهرانی‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران گفت: پیش بینی می‌شود که ۱۴ تا ۲۰ درصد ساکنان شهر تهران تاکنون به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. بیشترین میزان ابتلا به کرونا در تهران مربوط به منطقه ۴ است. مناطق ۲، ۱۴ و ۵ تهران نیز در رده‌های دوم، سوم و چهارم قرار می‌گیرند. کمترین میزان ابتلا مربوط به مناطق ۲۱ و ۲۲ می‌باشد. در ۲۴ ساعت گذشته ۲۸۵ بیماردر بخش‌های عادی و ۹۳ بیمار نیز در بخش‌های ویژه بستری شدند که شاهد افزایش آماری بوده‌ایم. /تسنیم

زندگی در شیکاگو از زندگی در افغانستان هم بدتر است!

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: زندگی در شهر‌های تحت اداره دموکرات‌ها به دلیل آمار بالای جرم و جنایت در آن‌ها مانند زندگی در جهنم است. شیکاگو یک نمونه است، از افغانستان هم بدتر است. بایدن حتی نمی‌تواند حرف بزند. او نامزدی است که کشور را نابود خواهد کرد. /فارس

عیادت‌کنندگان برای خنک شدن، یک بیمار را کشتند!

دیلی‌استار خبر داد، خانواده این بیمار که برای عیادتش به بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های ایالت راجستان در شمال هند رفته بودند به دلیل شدت گرما در بخش مراقبت‌های ویژه تصمیم گرفتند برای مدتی برق دستگاه تنفس بیمار را قطع و کولر را روشن کنند و اجازه دهند دستگاه با باتری اضطراری به کار خود ادامه دهد. بعد از مدتی عیادت‌کنندگان دستگاه تنفس مصنوعی بیمار را فراموش کرده و باتری این دستگاه هم به پایان رسید و این مرد نگون‌بخت به دست عیادت‌کنندگانش جان سپرد. تلاش پزشکان برای نجات بیمار از طریق شوک قلبی و ریوی بی‌فایده بود و در نهایت او به سردخانه منتقل شد. / اعتمادآنلاین

کرونا ۶۰ هزار میلیارد ریال به هتلداران ایران خسارت زد

رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: هتلداران استان‌های مختلف کشور در چهار ماه گذشته و در پی شیوع بیماری کرونا ۶۰ هزار میلیارد ریال خسارت دیدند. هنوز هم با وجود اعلام آغاز فعالیت هتل‌ها و مراکز اقامتی، خسارت کرونا به این بخش از صنعت گردشگری ادامه دارد. بخشی از این ضرر و زیان باید از طرف دولت تامین و جبران شود. / ایرنا
 
به کجا چنین شتابان، سکه از دلار پرسید!

محمدجواد باقری ارومی، امام جمعه اسالم در خطبه‌های نماز جمعه:افسار قیمت‌ها از دست دولت رها شده است و با سرعت عجیبی قیمت‌ها رو به افزایش گذاشته است. به قول شاعر معاصر شفیعی کدکنی که گفت: «به کجا چنین شتابان / گون از نسیم پرسید» ما هم با تضمین شعر او عرض می‌کنیم: " به کجا چنین شتابان / سکه از دلار پرسید "/اعتمادآنلاین
 
بانک مرکزی حساب کسانی را که در قلعه گنج پول بلاتکلیف دریافت کرده بودند، مسدود کرد

رئیس کمیته امداد امام به واریز مبلغ ۵۰ میلیون تومان به حساب برخی از اهالی شهرستان قلعه‌گنج در استان کرمان واکنش نشان داد.سیدمرتضی بختیاری با اشاره به خبر واریز ۵۰ میلیون تومان به حساب تعدادی از اهالی شهرستان قلعه‌گنج در استان کرمان، گفت: پس از انتشار این خبر، بانک مرکزی در این زمینه ورود پیدا کرده است و براساس آخرین پیگیری که انجام شده است حساب این افراد مسدود شده است.
 
واکنش امیرآبادی‌فراهانی به ماجرای استیضاح هیئت رئیسه مجلس

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: دستورالعمل تعیین کمیسیون‌ها در نشست مشترک کمیسیون تدوین آیین‌نامه و هیئت رئیسه مشخص شده و ما تا زمان اصلاح آن در صحن علنی، اقدامی خلاف آن انجام نمی‌دهیم.احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به برخی خبر‌ها مبنی بر درخواست استیضاح هیئت رئیسه از سوی تعدادی از نمایندگان گفت: استیضاح وزرا، رای عدم کفایت به رئیس جمهور و استیضاح هیئت رئیسه چه یک عضو آن یا چند نفر از اعضای هیئت رئیسه حق قانونی نمایندگان است و این حق را نمایندگان می‌توانند هر زمانی که اراده کنند، اعمال کنند.وی ادامه داد: ما به عنوان اعضای هیئت رئیسه قطعا از این اقدام قانونی نمایندگان ناراحت نشده و آن را حق قانونی وکلای ملت می‌دانیم، اما نکته حائز اهمیت این است که دوستان توجه داشته باشند، دستورالعمل تعیین کمیسیون‌های تخصصی برای نمایندگان در جلسه مشترک کمیسیون تدوین آیین‌نامه با هیئت رئیسه مجلس به موجب رای‌گیری تعیین و اجرایی می‌شود.نماینده مردم قم در مجلس اظهار کرد: احتمال دارد، یک عضو هیئت رئیسه به دستورالعملی رای منفی دهد، اما در نهایت براساس رای اکثریت این موضوع نهایی می‌شود.
 
خوش‌بینی ترقی به پیروزی اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰

یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: با توجه به موفقیت اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم، به پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری خوش‌بین هستم.حمیدرضا ترقی در گفتگو با ایسنا با اشاره به آغاز فعالیت حزب موتلفه برای انتخابات ریاست‌جمهوری و شورا‌های شهر در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: موتلفه در مرحله تشکیل ستاد‌های انتخاباتی در دفاتر خود در سراسر کشور است البته هنوز وارد بحث مشخصی نشده است، زیرا تا زمان انتخابات زمان زیادی باقی مانده است و بحث‌های انتخاباتی برای تعیین راهبرد‌ها زمان‌بر است.وی ادامه داد: درباره انتخابات ریاست‌جمهوری، باید مرکز تصمیم بگیرد و ما معتقدیم که وحدت اصولگرایان عامل اصلی موفقیت خواهد بود، اما برای انتخابات شورا‌ها این اختیار به استان‌ها داده می‌شود که برنامه‌ها و نحوه تعامل با سایر احزاب را تهیه کنند.این فعال سیاسی درباره احتمال موفقیت اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ تصریح کرد: معمولا روال این است که جریانی که پیروز انتخابات مجلس می‌شود، می‌تواند پیروز انتخابات ریاست جمهوری هم بشود بنابراین من به پیروزی اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری خوش‌بین هستم.
 
تکذیب خبر رویترز در مورد رخدادهای شب گذشته بغداد

یک منبع مطلع در دستگاه اطلاعاتی عراق خبر رویترز در خصوص دستگیری یک ایرانی در پی حوادث دیشب بغداد را تکذیب کرد.خبرگزاری رویترز ضمن باز نشر اخبار تایید نشده در مورد رخدادهای شب گذشته در بغداد که گفته می‌شود طی آن نیروهای تروریست آمریکا به یکی از مقرهای سازمان الحشد الشعبی عراق در پایتخت این کشور یورش برده‌اند و سه نفر از نیروهای بسیج مردمی عراق را دستگیر کرده‌اند، مدعی شد یک ایرانی نیز در میان بازداشت شدگان است.یک منبع مطلع در استخبارات عراق به خبرنگار نور نیوز در بغداد گفت: خبر منتشر شده از سوی رویترز در خصوص دستگیری شهروند ایرانی صحت ندارد.
 
شرط و شروط اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، گفت: با توجه به اینکه اکثریت قاطع اعضای جبهه اصلاحات بر سر محوریت آقای خاتمی اشتراک نظر دارند، اگر آقای خاتمی کمی بیشتر در صحنه حاضر شود و انرژی و وقت بیشتری اختصاص دهد، اصلاح‌طلبان می‌توانند خود را بازیابی کرده و آن نقشی که قبلا هم داشتند، را ایفا کنند.علی‌محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفتگو با ایلنا، در خصوص مشکلاتی که جریان اصلاحات برای ادامه فعالیت با آن مواجه است، گفت: شکی در اینکه شورایعالی اصلاح‌طلبان با مشکلاتی مواجه است، نیست. پس از استعفای آقای موسوی لاری هم صحبت‌هایی در خصوص انجام یک تجدید سازمان جدی در این جریان سیاسی و انتخاب راهکار‌هایی با هدف فعال شدن و پویایی شورایعالی اصلاح‌طلبان و همچنین تطبیق این جریان با خواسته‌های به‌روز جامعه، انجام شد.وی ادامه داد:، اما به‌روز و مطابق شرایط فعلی کشور شدن اصلاح‌طلبان به دو عامل نیاز دارد؛ نخست برنامه‌ریزی‌ها، سیاستگذاری‌ها و هماهنگی‌های درونی اصلاح‌طلبان است که بهترین مکانیزم برای تحقق این اتفاق یک انتخابات آزاد درونی و رقابت گروه‌ها با یکدیگر است.نمازی در ادامه اظهار داشت: عامل دومی که لازمه فعالیت اصلاح‌طلبان است، به بیرون از شورا برمی‌گردد و آن این است که عرصه فعالیت‌های سیاسی در کشور به سمت رقابت برود، هرچه رقابت بیشتر شود، اصلاح‌طلبان هم قادر به ایفای نقش بهتر و بیشتر خواهند بود. برای مثال در همین انتخابات اخیر یکی از دلایلی که اصلاح‌طلبان با مشکل مواجه شدند، ردصلاحیت گسترده نیرو‌های آن‌ها بود، خب وقتی یک تشکل نتواند در عرصه بیرون نقش‌آفرین باشد، از درون به مشکل خورده و اقدام به خودزنی و محکوم کردن یکدیگر خواهد کرد.
 
توضیحات دستیار قالیباف درباره شکل‌گیری کمیسیون‌های تخصصی مجلس

دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس، نخستین گام‌های مجلس برای مبارزه با تبعیض و رانت‌های همیشگی در کمیسیون‌ها را تشریح کرد.محمدسعید احدیان دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس در سه رشته توئیت به تشریح برنامه مجلس یازدهم شورای اسلامی برای مبارزه با تبعیض و رانت‌های همیشگی در حوزه کمیسیون‌های مجلس پرداخت.وی با بیان اینکه در مجلس یازدهم اولین گام‌های ضد تبعیض و رانت‌های همیشگی در مورد کمیسیون‌ها برداشته شده است، نوشت: اعضای کمیسیون‌ها بر اساس «قاعده‌های روشن، امتیازبندی مبتنی بر صلاحیت‌ها و سوابق» انتخاب شدند و ارتباطات فردی و لابی‌ها کم تأثیر شد.دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس با تاکید بر اینکه جایگاه مهم دبیری کمیسیون متحول شده است، تاکید کرد: این جایگاه پیش از این به علت دسترسی به اطلاعات خاص کمیسیون‌ها و توانایی تأثیرگذاری بر طرح‌ها و لوایح، موقعیتی کاملاً رانتی بوده است. افرادی با استفاده از رابطه‌ها، مدت‌ها در این پست‌ها مشغول به کار بوده و قدرت عجیبی پیدا کرده بودند.احدیان در پایان مطلب خود آورده است: مقرر شده است برای اولین بار همه این افراد کنار گذاشته شوند و از میان تمامی چند صد پرسنل متخصص و باتجربه مجلس بر اساس آزمون‌های تخصصی، دبیران جدید انتخاب شوند تا یکی از گلوگاه‌های فساد و زد و بند از بین برود.
 
قیام توئیتری میرسلیم علیه فضای مجازی

میرسلیم در توئیتی، فضای مجازی را لجام گسیخته و شبهه آفرین خواند. مصطفی میرسلیم نماینده تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که از انتخابات سال ۹۶ فعالیت پررنگی در فضای مجازی به ویژه توئیتر دارد در حساب کاربری خود در توئیتر نسبت به فضای مجازی انتقاد کرد و آن را لجام گسیخته خواند. او در این توئیت با هشتگ‌های فضای مجازی و انقلاب نوشت: «فضای مجازی لجام گسیخته، جولانگاه مطالب دروغ و شبهه آفرین علیه انقلاب و اعتقادات اصیل مردم شده است.»توئیت میرسلیم از آن جهت که خود یکی از فعالان فضای مجازی است مورد توجه قرار گرفت. سید مصطفی آقامیرسلیم با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی کمتر فرصت پاسخگویی و توجه به تذکر‌های نمایندگان مجلس را پیدا می‌کنند، گفت: موضوع اثرگذارتر کردن تذکر نمایندگان را پیگیری می‌کنیم. او ادامه داد: البته دستگاه‌ها بی‌توجه هم نیستند، اما به دلیل پیگیری نکردن یا عدم توانایی در پیگیری تذکر‌ها از سوی پارلمان، اثرگذاری این ابزار نظارتی عملیاتی نمی‌شود.آقامیرسلیم در پایان تأکید کرد: برای حل موضوع، باید قانونی تصویب شود تا به ما امکان اجرا و پیگیری دقیق تذکر‌ها را دهد.
 
واکنش نوبخت به تحرک جدید رسانه‌های معاند

نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص گرانی برخی از اجناس به ویژه اقلام خوراکی و تحریک رسانه‌های معاند برای ایجاد آشوب در کشور گفت: با توجه به دستوری که ریاست جمهور به بانک مرکزی دادند، انتظار می‌رود صادرکنندگان کشور که در شرایط حساس فعلی به صادرات می‌پردازند، هرچه زودتر ارز وارده را به سامانه نیما تزریق کنند؛ همین که ارز وارد سیستم نیما شود و به دست واردکنندگان برسد می‌تواند روند فعالیت‌ها را تسریع کند.
 
نماینده‌ای که از کرونا جان سالم به در برد

محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در مجلس که در اخیرا به کرونا مبتلا شده و در بیمارستان آتیه تهران بستری شده بود امروز (جمعه ۶ تیرماه ۹۹) پس از گذراندن دوره بیماری از بیمارستان مرخص شد. وی طبق توصیه پزشکان باید چند روز نیز دوران قرنطینگی خانگی را طی کند.
 
حکم مفسد فی‌الارض برای ۸ پرونده اتفاقات اصفهان

محمدرضا حبیبی رئیس کل دادگستری اصفهان در نماز جمعه امروز این شهر گفت: دست نشانده‌های منافین بدانند، اگر خلافی صورت بگیرد، همانند آن چه که در سال ۸۸، ۹۶ و آبان سال گذشته افتاد، یقینا قاطعانه با دست نشانده‌ها و آشوب‌گران برخورد خواهیم کرد به گونه‌ای که امروز ۸ پرونده مربوط به اتفاقات ذکر شده نهایی و حکم مفسد فی الارض برای آن‌ها ثابت شده است.
 
آیا پکن از حق وتو به نفع تهران استفاده می‌کند؟

رای منفی چین به تصویب قطعنامه‌ای ضدایرانی با شگفتی کارشناسان همراه بود. اما یک سوال مهم این است که آیا چین از حق وتو به نفع ایران استفاده خواهد کرد؟ درخصوص این مساله که آیا چین در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد یا خیر هنوز نمی‌توان با قطعیت سخن گفت. با گذشت نیم قرن از عضویت جمهوری چین (۱۹۷۱-۱۹۴۶) و پس از آن جمهوری خلق چین (۱۹۷۱ تا حال‌حاضر) در شورای امنیت، این کشور در مقایسه با دیگر اعضای دائم (آمریکا، بریتانیا، فرانسه و روسیه)، به‌طور سنتی کمتر از «وتو» استفاده می‌کند.

چین تاکنون ۱۶ بار از «وتو» استفاده کرده که اغلب آن‌ها (۹ رای وتو) مربوط به دهه اخیر و با بالا گرفتن تنش‌ها در سوریه (از سال ۲۰۱۱) است. همچنین پکن قبل از امضای برجام به ۶ قطعنامه شورای امنیت علیه ایران رای مثبت داد، اما امروز شرایط تغییر کرده است. در مقام مقایسه می‌توان گفت دست‌کم تا امروز مساله ایران به اندازه‌ای برای چین یک اولویت استراتژیک نبوده که بخواهد مانع تصویب قطعنامه‌ها شود. قطعنامه احتمالی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران نیازمند دست‌کم ۹ رای مثبت بدون رای منفی ۵ عضو دائم این شورا یعنی روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آمریکا است. در عین حال یکی از فاکتور‌هایی که شاید منجر به نزدیکی بیشتر تهران و پکن در مقطع فعلی شده و امید‌ها را نسبت به رای منفی چین در شورای امنیت افزایش می‌دهد، تشدید تنش‌ها بین چین و آمریکا است. امروز دعوای آمریکا و چین دیگر تنها حوزه‌های تجاری و اقتصادی را دربرنمی‌گیرد بلکه پس از شیوع ویروس کرونا دعوای سیاسی میان دو کشور نیز شدت گرفته است. درواقع آمریکا فشار‌های خود را بر چین افزایش داده و تلاش می‌کند تا این کشور را مسوول شیوع ویروس کرونا معرفی کند و از متحدانش نیز برای همکاری دعوت کرده است، اما چین کماکان تاکید دارد که منشأ ویروس را دانشمندان باید پیدا کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار