در حالی کمتر از یک ماه از بازگشایی طرح سالمسازی دریا در مازندران به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی برای حفظ سلامت شناگران می‌گذرد، بررسی‌ها نشان می‌دهد اجرای این پروتکل‌ها به چالشی برای طرح‌ها تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۶۷۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶ 25 June 2020

در حالی کمتر از یک ماه از بازگشایی طرح سالمسازی دریا در مازندران به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی برای حفظ سلامت شناگران می‌گذرد، بررسی‌ها نشان می‌دهد اجرای این پروتکل‌ها به چالشی برای طرح‌ها تبدیل شده است.

 ایرنا ، طرح تابستانی سالمسازی دریای خزر که همساله اول خردادماه در این خطه شمال کشور کلیدش زده می شد، در سال جاری به دلیل همه گیری ویروس کرونا با حدود ۱۵ روز تاخیر با الزام رعایت پروتکل های بهداشتی در حدود ۹۱ نقطه از حدود ۳۷۵ کیلومتری ساحل مازندران اجرا شد. استقبال مسافران و بومیان از این طرح ها به دلیل شدت گرمای هوا در روزهای اخیر و بی توجهی مجریان، باعث شده رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی در حد نصب بنرهای تبلیغاتی و هشداری باقی بماند و به طور عملی خبری از اجرای این پروتکل ها در طرح ها نیست.
کوچک بودن فضای فیزیکی طرح ها به دلیل محدودیت مکانی ، عدم رعایت به نصف رسانی ظرفیت طرح ها از سوی مجریان ، کمبود امکانات و تجهیزات پیشگیرانه از قبیل مکان مناسب برای شتشوی دستها و دوش پس از شنا به عنوان یکی از مهمترین بخش پروتکل های بهداشتی ، بی توجهی به ممنوعیت استفاده از قلیان به خصوص به صورت دست جمعی از جمله مشکلات طرح های سالمسازی دریا در مازندران در دوران همه گیری کروناست که می تواند بار دیگر سرعت انتقال این ویروس را در سطح استان افزایش دهد.
براساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران تا پیش از شروع تعطیلات خردادماه سرعت انتقال ویروس کرونا در استان به زیر یک که استاندارد بهداشت جهانی محسوب می شود رسید که با افزایش سفرها این سرعت انتقال با سه دهم افزایش به یک رسید.
در حالی این روزها پروتکل های بهداشتی در اماکن عمومی به خصوص طرح های سالمسازی در مازندران مورد بی مهری قرار می گیرد که طبق آخرین گزارشی که ۲۴ ساعت گذشته از سوی دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل انتشار یافت ، با گذشت بیش از چهار ماه از همه گیری ویروس کرونا همچنان بیش از ۳۰۰ بیمار مبتلا به این ویروس در بیمارستان های تحت پوشش این دو دانشگاه تحت درمان قرار دارند که ۱۲ تا ۱۵ درصد مجموع بیماران بستری در سطح بیمارستان های کشور است.
رعایت پروتکل ها با دست خالی
مجری یکی از طرح های سالمسازی دریا در مازندران گفت: هیچ امکانات و تجهیزات حفاظتی و پیشگیرانه برای اجرای پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در طرح های سالمسازی در اختیار ما قرار داده نشد و صرفا بروشور و بنرهایی حاوی هشدارها و چگونگی رعایت پروتکل ها در اختیار ما قرار دادند که ما نیز آنها را در معرض دید شناگران نصب کردیم.
لطیف محمدی در گفت و گو با ایرنا افزود : تنها امکاناتی که ما برای رعایت پروتکل های بهداشتی می توانیم در اختیار شناگران قرار بدهیم ، قرار دادن مواد شوینده در داخل سرویس بهداشتی و تجهیز دوش آب سرد در فضای طرح های دریاست که این کار به درستی در حال انجام است .
وی اضافه کرد : محدودیت فضای اجرای طرح از یک سو ، کم تعداد بودن طرح های سالمسازی در حاشیه دریای خزر در مازندران در مقابل استقبال بیش از اندازه مسافران و بومیان منطقه از طرح ها به خصوص در روزهای تعطیل باعث شده تا ما نتوانیم کنترلی بر جمعیت داشته باشیم و پذیرش ۵۰ درصدی ظرفیت نیز با این فرایند برای ما دشوار است.
وی اظهارداشت : اجرای برنامه پذیرش ۵۰ درصدی ظرفیت در صورتی برای مجریان طرح امکان پذیر است که بخواهیم در یک فضای بسته مانند استخر و یا هتل خدمات ارایه کنیم که ورودی و خروجی آن تحت کنترل مدیریت قرار دارد ، ولی در طرح سالمسازی ورود و خروجی زیادی وجود دارد که به طور عملی پذیرش نصف ظرفیت برای ما امکانپذیر نیست چرا که مردم از سایر ورودی ها خودشان وارد طرح می شوند.
وی گفت : به هر حال رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی در طرح های سالمسازی به دلیل در اختیار نداشتن اهرم قانونی برخورد با متخلفان احتمالی در طرح های سالمسازی همانند سایر اماکن عمومی دشوار است و ما ضمن نگرانی برای مردم برای پرسنل خودمان که در معرض خطر احتمالی ویروس قرار دارند نیز این وضعیت را داریم.
وی در مورد همکاری نیروهای مستقر در طرح ها ( هلال احمر؛ نیروی انتظامی، اورژانس ۱۱۵ و نجات غریق ) برای اجرای پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی گفت : متاسفانه شناگران به توصیه این گروه ها به خصوص نیروی انتظامی نیز توجه ندارند و به نظر می رسد بیشتر ما به فرهنگ سازی در این ارتباط نیاز داریم تا مردم خودشان به این نتیجه برسند که عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی آنها را در معرض خطر بیماری قرار می دهد و در شرایط فعلی به نظر می رسد با برداشتن محدودیت ها به نوعی عادی سازی رفتاری صورت گرفت و کمتر کسی به این توصیه ها توجه می کند.
نگرانی از تغییر رفتار با ویروس
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران مهمترین نگرانی درمانگران را تغییر رفتار یا به نوعی عادی سازی رفتاری مردم نسبت به همه گیری ویروس کرونا دانست و گفت : برداشتن محدودیت ها در جامعه برای برگشت به زندگی مسالمت آمیز با ویروس کرونا از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا موجب شده تا اکثر مردم نسبت به چند ماه گذشته رفتارشان نسبت به این ویروس تغییر اساسی داشته باشد و پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی را تا حدودی به فراموشی بسپارند.
دکتر سید عباس موسوی افزود : این در حالیست که حداقل رفتار و کنش ویروس در جامعه نسبت به ماههای گذشته تغییری نداشته و همچنان احتمال ابتلا به این ویروس در سطح جهان و کشورمان بالاست و تا زمانی که درمان قطعی از قبیل واکسن و دارو برای آن در سطح عموم تولید نشود ما مجبور به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی به همراه استفاده از ماسک در اماکن عمومی و فضای سربسته داریم.
وی اظهارداشت : در استان مازندران با وجود این که سرعت انتقال ویروس از مدتها قبل با تلاش سخت درمانگران و همکاری مردم کاهش چشمگیری دارد ، ولی ما همچنان یکی از استان ها با ابتلا بالا به این ویروس قرار داریم به طوری که هم اکنون حدود ۲۳۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران بستری هستند و با وجود این که ما روزانه تعداد زیادی را پس از بهبودی مرخص می کنیم؛ باز هم تعداد دیگری با وضعیت حاد تحت درمان قرار می گیرند.
رییس ستاد استانی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برای کنترل بیماری تاکید کرد.
رعایت پروتکل بهداشتی خطر قرمز
جانشین استاندارمازندران در ستاد استانی مقابله با کرونا گفت : رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی به نوعی خط قرمز ما برای تمام مشاغل از جمله مجریان طرح سالمسازی دریاست و صدور مجوز برای فعالیت طرح ها نیز براساس امکانات , تجهیزات و فضای مناسبی در اختیار برای اجرای این پروتکل ها بود.
حسین حسن نژاد افزود : تمام مجریان طرح ها که مجوز فعالیت دریافت کردند، متعهدند که پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را در طرح ها اجرایی کنند و شناگران را مجاب به رعایت این پروتکل ها کنند و اهرم قانونی لازم نیز در این طرح از جمله نیروی انتظامی برای برخورد با متخلفان وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد : هیچ بهانه ای از سوی مجریان طرح برای عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی وجود ندارد و ما از طریق ستاد استانی مقابله با کرونا نظارت عالیه بر کارشان داریم و مجریانی که نتوانند به وظایفشان عمل کنند؛ قطعا طرحشان متوقف می شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندارمازندران در مورد استفاده از قلیان ، رعایت نکردن پذیرش ۵۰ درصد ظرفیت در طرح ها گفت : متاسفانه قلیان از سوی شناگران به طرح ها آورده می شود و ما هشدارهای لازم را به مجریان دادیم که با این افراد نیز برخورد کنند و اجازه چنین کاری را ندهند.
حسن نژاد اظهارداشت : مجریان طرح موظف به اجرای ۵۰ درصد ظرفیت هستند و این برنامه را می توانند با تعیین زمان برای ورود و خروج افراد همانند استخرها تنظیم کنند و با نوبت بندی می توانند به اکثر تقاضا پاسخگو باشند و از ازدحام جمعیتی نیز جلوگیری کنند.
از حدود یک هزار کیلومتر ساحل خزر در ایران حدود ۳۷۵ کیلومتر مربوط به حوزه سرزمینی استان مازندران قرار دارد که در سال جاری در ۹۱ نقطه از این ساحل طرح دریا به اجرا گذاشته شد .
براساس آمار وزارت بهداشت و درمان از ۲ هزار و ۸۶۹ بیمار مبتلا به ویروس کرونا بستری در بیمارستان های سطح کشور حدود ۳۱۳ نفر مربوط به استان مازندران هستند که در بیمارستان ها دو دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران بستری و تحت درمان قرار دارند.
ویروس کرونا سی ام بهمن ماه در استان مازندران شیوع یافت .

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار