نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل اوکراین پس از نابودی به زیستگاه حیوانات وحشی تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۶۵۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳ 22 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در نزدیکی شهر پریپیات در شمال اوکراین واقع شده است. انفجار رآکتور شماره چهار این نیروگاه در سال ۱۹۸۶ میلادی (مطابق با ۱۳۶۵ هجری شمسی) باعث شد که تمامی اهالی این شهر محل زندگی خود را ترک کنند.

نیروگاه چرنوبیل

در زمان وقوع این فاجعه، کشور اوکراین یکی از اقمار اتحاد جماهیر شوروی به حساب می‌آمد و نیروگاه اتمی چرنوبیل بزرگترین تاسیسات هسته‌ای شوروی سابق بود.

آتش سوزی رآکتور شماره چهار نیروگاه چرنوبیل منجر به دو انفجار پی در پی و پخش مواد رادیواکتیو در شهر پریپیات شد.

پس از انتشار مواد رادیواکتیو، بارش باران باعث شد تا بخش‌های گسترده‌ای از قاره اروپا به مواد رادیواکتیو آلوده شود.

گفته می‌شود حادثه نیروگاه چرنوبیل نزدیک به چهارصد برابر قوی‌تر از بمب اتمی بود که آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ میلادی در هیروشیما منفجر کرد.

به غیر از اوکراین کشور‌های بلاروس، روسیه، فنلاند، سوئد، نروژ، لهستان و انگلیس از فاجعه نیروگاه چرنوبیل متحمل خسارت شدند. بر طبق آماری که منتشر شد نزدیک به پنج میلیون نفر از این حادثه آسیب دیدند. پس از گذشت سه دهه از وقوع فاجعه چرنوبیل هنوز نوزادانی با نقص عضو و جهش‌های ژنتیکی به دنیا می‌آیند. آمار تصاعدی بیماری‌هایی مثل سرطان بر اثر تشعشعات اتمی و پرتوهای رادیواکتیو، نشان دهنده آثار مخرب این حادثه بر روی مردم است.

انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل بدترین نوع حادثه اتمی در یک نیروگاه غیرنظامی بوده است.

در سال ۲۰۱۹ میلادی شبکه HBO آمریکا و شبکه SKY بریتانیا یک مینی سریال پنج قسمتی به نام چرنوبیل تولید کردند که علی رغم استقبال زیاد تماشاچیان از آن باعث نارضایتی مقامات کشور روسیه شد.

سریال چرنوبیل

مقامات روسی و افرادی که در این ماجرا حضور داشتند و هنوز در قید حیات هستند، معتقدند این سریال تصویری بسیار منفی و دروغین از فاجعه تاسیسات اتمی چرنوبیل را به نمایش گذاشته است.

احیای حیات وحش در چرنوبیل

گفته می‌شود بیست هزار سال طول می‌کشد تا تشعشعات اتمی از نیروگاه چرنوبیل پاک شود تا شهر پریپیات قابل سکونت شود، اما طبیعت در طول سال‌هایی که از این فاجعه می‌گذرد توانسته است خود را در این نیروگاه مخروبه بازسازی کند.

فاجعه چرنوبیل

گیاهان به سرعت توانستند در خرابه‌های نیروگاه چرنوبیل رشد کنند همچنین حیوانات درنده‌ای مثل گرگ به اطراف این نیروگاه آمده‌اند. دانشمندان در طی بیست سال گذشته، جمعیت‌هایی از حیوانات را در اطراف چرنوبیل ثبت کرده‌اند که در طبیعت دست نخورده قاره اروپا وجود دارند. دیدن گوزن‌ها در شهر پریپیات عادی شده است.

حیات وحش

حیوانات

آمدن شکارچیانی مثل گرگ‌ها به این شهر بسیار غافلگیرکننده است، چون آمدن گرگ‌ها بدین معنا است که جنگل احیاء شده است و سایر حیواناتی که غذای گرگ‌ها به حساب می‌آیند در جنگل وجود دارند. اکنون تعداد گرگ‌ها در شهر پریپیات، هفت برابر بیشتر از بیرون این شهر است.

گرگ‌ها

تشعشعاتی که انسان‌ها را از چرنوبیل بیرون کرد باعث شد تا حیات وحش در پریپیات احیاء شود و هم اکنون هیچ انسانی نمی‌تواند بدون خطر مرگ برای مدتی در نزدیکی چرنوبیل بماند.

بازسازی طبیعت پس از انتشار مواد رادیواکتیو نشان دهنده قدرت خارق‌العاده طبیعت در احیای خود است.

در ادامه بخش‌هایی از مستند سیاره ما را که به نیروگاه چرنوبیل اختصاص دارد، مشاهده می‌کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار