کد خبر: ۸۶۳۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶ 18 June 2020

بازگشت حیات به سالن های موسیقی و نمایش/ دستور العمل ها اجرا شود

تابناک/ معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به آغاز فعالیت گروه های نمایشی و اجرای کنسرت های موسیقی از اول تیر ماه، گفت: مسئولان برگزار کننده و مردم باید دستورالعمل ها رعایت کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: از اسفند ماه سال گذشته شیوع ویروس کرونا و خطر همه گیری این بیماری سبب شد که مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا برای پیشگیری از انتقال این ویروس بسیاری از فعالیت‌های غیر ضرور را تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام کنند که در این میان فعالیت‌های هنری، سینمایی و موسیقی نیز جز همین فعالیت‌ها بودند که تا پایان اسفند ماه با چندین بار صدور اطلاعیه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعطیلی آنها تمدید شد.

با توجه به ادامه دار بودن شیوع ویروس کرونا و حتی قرمز شدن وضعیت بسیاری از شهرها و استان‌های کشور از نظر افزایش ابتلاء به این بیماری، تعطیلی‌ها ادامه دار شد و در حوزه موسیقی و نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی بسیاری از اجراهای از پیش برنامه ریزی شده لغو و به زمان دیگری موکول شد.

حال با گذشت بیش از یکصد روز از تعطیلی کسب و کارها به ویژه در حوزه هنر با آرام شدن شرایط و کنترل نسبی ویروس کرونا در برخی از مناطق کشور به خصوص استان گیلان با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا گروه‌های نمایشی و مؤسسات برگزار کننده کنسرت‌های موسیقی می‌توانند از اول تیر ماه فعالیت خود را با رعایت دستور العمل های ابلاغی آغاز کنند.

حمایت‌هایی که می‌تواند چراغ هنر را روشن نگه دارد

«سید امیر مصباح» معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه از اسفند ماه سال گذشته با شیوع بیماری کرونا و خطر گسترش و انتقال این ویروس فعالیت بسیاری از کسب و کارها تعطیل شد، اظهار کرد: حوزه هنر به ویژه اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی و همچنین کنسرت‌ها و اکران فیلم‌های سینمایی جز این فعالیت بود.

وی با بیان اینکه حوزه هنر همانند سایر کسب و کارها از تعطیلی‌ها متضرر شده است، افزود: با توجه به اینکه اکثر هنرمندان به صورت شخصی فعالیت می‌کنند و منبع درآمد ثابت ندارند این آسیب‌ها بیش از سایر فعالیت نمایان شده است.با توجه به اینکه اکثر هنرمندان به صورت شخصی فعالیت می‌کنند و منبع درآمد ثابت ندارند این آسیب‌ها بیش از سایر فعالیت نمایان شده است.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان در ادامه اواخر اسفند و اوایل فروردین را جز ماه‌هایی عنوان کرد که بیشترین اجراهای صحنه‌ای، خیابانی و کنسرت‌های موسیقی در استان برنامه ریزی و برگزار می‌شود، گفت: متأسفانه اوج شیوع ویروس کرونا در این ماه‌ها بوده و با توجه به اینکه از ماه‌ها قبل برای اجرای برنامه در این ماه‌ها برنامه ریزی شده بود بسیاری از اجراها در بخش نمایش و موسیقی تعطیل شد که به واسطه این تعطیلی‌ها فعالان این عرصه خسارت فراوانی را متحمل شدند.

وی به برآورد خسارت کسب و کارهای هنری استان گیلان و ارجاع آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جلب حمایت‌های مالی برای هنرمندان گیلانی اشاره و تصریح کرد: تسهیلاتی برای جبران بخشی از خسارت‌ها اعلام شده اما این مبالغ شاید تنها بخش کوچکی از خسارت‌ها را جبران کند و هنرمندان گیلانی همچنان نیازمند حمایت هستند.

مصباح با بیان اینکه بعد از گذشت حدود چهار ماه و آغاز فعالیت برخی کسب و کارها، ستاد ملی مبارزه با کرونا زمان شروع به کار فعالیت‌های هنری را نیز اعلام کرد، ادامه داد: شاید شروع دوباره فعالیت‌ها بتواند تا حدودی از رنج هنرمندان بکاهد.

وی با اشاره به اینکه از سوی اداره‌کل هنرهای نمایشی و دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور العمل آغاز فعالیت‌های نمایشی و موسیقی اعلام شده است، گفت: فعالان این دو حوزه باید برای شروع فعالیت‌های خود تک تک موارد اعلام شده در این دستور العمل ها را اجرایی کنند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان الزامی است

مصباح به نشست با مؤسسات برگزار کننده کنسرت در استان گیلان نیز اشاره و تأکید کرد: در این نشست دستورالعمل‌های اعلام شده به صاحبان این مؤسسات ابلاغ شد و از آنها خواسته شده تا در صورت برنامه ریزی برای برگزاری کنسرت این موارد را مد نظر قرار دهند.

وی در ادامه با درخواست از شهروندان هنر دوست گیلانی برای حمایت فعالان حوزه هنر و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزود: قطعاً در صورت عدم همکاری شهروندان، ما به عنوان متولیان حوزه هنر استان گیلان نمی‌توانیم این دستور العمل ها را اجرایی کنیمقطعاً در صورت عدم همکاری شهروندان، ما به عنوان متولیان حوزه هنر استان گیلان نمی‌توانیم این دستور العمل ها را اجرایی کنیم.

مصباح همچنین با بیان اینکه ایجاد فضای شاد و مفرح در چارچوب‌های قانونی در استان و برای شهروندان گیلانی از وظایف ما به عنوان متولیان امر است، تأکید کرد: همکاری شهروندان سبب خواهد شد که بتوانیم در سایه حفظ سلامت آنها برنامه‌های هنری و موسیقی اجرا کنیم.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان در ادامه به برخی از شرایط اعلام شده اشاره و اظهار کرد: ۱۵ آیتم از سوی دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت ارشاد برای برگزاری کنسرت‌ها اعلام شده که برگزارکنندگان باید به آن توجه داشته باشند.

مصباح با اشاره به اینکه در این بخش بلیت فروشی از طریق سایت‌ها و حداکثر تا ۵۰ درصد ظرفیت سالن باید انجام شود، اظهار کرد: ضدعفونی سالن اجرا حداقل یک بار در روز، استفاده از دستگاه تب سنج در ورودی سالن‌ها، استقرار اورژانس یا کارشناس بهداشت در سالن‌ها، استفاده از ماسک و دستکش توسط کارکنان و انتظامات سالن و همچنین خریداران بلیت، رعایت فاصله زمانی دو ساعت بین هر اجرای صحنه‌ای، جلوگیری از ورود افراد متفرقه به پشت صحنه، استفاده از ماسک توسط گروه هنری (نوازندگان) قبل از شروع اجرا و در هنگام تمرین، رعایت فاصله فیزیکی موارد ذکر شده در دستور العمل اعلامی است.

شهرهای گیلان میزبان اجرای ۷۰ نمایش خیابانی است

وی ادامه داد: در حوزه نمایشی نیز رعایت موارد بهداشتی از سوی اعضای گروه‌های نمایشی در زمان تمرین و حین اجرا، ضدعفونی کردن دکور، وسایل صحنه و لباس‌های نمایش پس از هر اجرا، استفاده نکردن از ابزار پیرایش و چهره‌پردازی به صورت مشترک، حذف مواردی همچون سخنرانی، تقدیم اجرا پس از پایان نمایش با هدف خروج هرچه سریع‌تر تماشاگران، حضور نیافتن مهمانان و دوستان اعضای گروه پشت صحنه با هدف تخلیه هرچه سریع‌تر مکان اجرا از مهم‌ترین مواردی است که مسئولان گروه‌های نمایشی باید آن را مورد توجه قرار دهند.

مصباح با بیان اینکه در حین اجرای نمایش تماشاگران نیز باید نکات، پروتکل‌های بهداشتی و فاصله فیزیکی را رعایت کنند، گفت:در تمام مدت اجرا استفاده از ماسک و دستکش از سوی تماشاگران الزامی است در تمام مدت اجرا استفاده از ماسک و دستکش از سوی تماشاگران الزامی است.

وی با اشاره به اینکه مکان‌های اجرای نمایش نیز باید دارای شرایط لازم باشد، افزود: تب سنجی از تمامی مراجعه‌کنندگان، حذف گیشه فیزیکی و انجام فرآیند فروش بلیت به صورت غیرحضوری، ضدعفونی روزانه تمامی فضاهای عمومی در مکان اجرا و استفاده تمامی کارکنان از ماسک از موارد ذکر شده در این دستور العمل است.

مصباح با بیان اینکه از روزهای گذشته استان گیلان میزبان اجرای ۷۰ نمایش خیابانی همزمان با برخی از شهرهای کشور بعد از چهار ماه تعطیلی است، گفت: این اجراها توسط هفت گروه در شهرهای رشت، لاهیجان و آستانه اشرفیه انجام خواهد شد.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با تأکید بر نظارت مستمر بر فعالیت گروه‌های نمایشی و برگزار کنندگان کنسرت‌ها موسیقی، گفت: فعالان این بخش‌ها می‌توانند از ابتدای تیر ماه امسال فعالیت‌های خود را با ۵۰ درصد ظرفیت آغاز کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار