کد خبر: ۸۶۳۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰ 15 June 2020

کمیته پایش وارزیابی حقوق کودک گیلان تشکیل جلسه داد

تابناک/نشست اعضای کمیته پایش و ارزیابی حقوق کودک صبح امروز به ‌میزبانی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در رشت برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، نخستین نشست اعضای کمیته و پایش ارزیابی حقوق  کودک استان گیلان در سال ۱۳۹۹ با هدف بررسی فعالیت‌های صورت‌گرفته دستگاه‌های عضو و هم‌چنین، ترسیم برنامه‌های این کمیته در حوزه صیانت از حقوق کودک برگزارشد.

مدیرکل کانون استان گیلان در این جلسه که حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو این کمیته را به‌همراه‌داشت، به تبیین اهداف برگزاری این نشست و اقدامات صورت‌گرفته این مجموعه در سال گذشته پرداخت و افزایش گستره‌ی این فعالیت‌ها را دارای اهمیتی غیرقابل انکار خواند.

مسوول کمیته پایش و ارزیابی کنوانسیون حقوق کودک استان در ادامه سخنان خود، ضرورت صیانت از حقوق کودک را موردتوجه ‌قرارداد و با واکاوی ریشه‌های پرداختن به این مهم افزود:پاس‌داشت حقوق کودک به‌عنوان قشر آسیب‌پذیر جامعه، همواره از دغدغه‌هایبشر در تمامی اعصار بوده و تاریخچه‌ای به درازای آفرینش بشردارد.

وی درهمین‌حال، به جایگاه حقوق کودک از منظر دین مبین اسلام و بزرگان دین اشاره و با مبنا دانستن احترام متقابل و رعایت حقوق بشر در اسلام‌گفت:صیانت از حق کودک، دارای جایگاه رفیعی است و در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز با توجه به تکیه‌گاه‌های اعتقادی و جمهوریت این نظام، لازمه‌ی تعالی محسوب‌می شود.

دوری‌گزینی از به‌کارگیری جمله‌های شعاری و ضرورت عملیاتی‌سازی ایده‌های سازنده در مسیر ارتقای جایگاه کودک درجامعه اسلامی، ازدیگر محورهای سخنان اسفندیارضیائی محسوب‌می شد و وی در این ارتباط با مهم ارزیابی‌کردن هویت‌بخشی به کودکان و تبیین جایگاه این سرمایه‌های ارزش‌مند ایران اسلامی برای خانواده‌ها گفت: برای تحقق این امر نیازمند مهارت‌آموزی به کودک و پیش‌گیری از بهره‌کشی اقتصادی از کودکان هستیم.

او در توضیح سخنان خود افزود: پایدارسازی حقوق کودک درجامعه و اجرای برنامه‌های متناسب با نیازهای این نسل، از اولویت‌های دست‌اندرکاران محسوب‌می‌شود و این مهم نیز نیازمند استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های فعال در این زمینه و هم‌گرایی و هم‌افزایی هرچه بیش‌تر متولیان این حوزه است.

ارایه‌ی گزارشی از فعالیت‌های کانون پرورش فکری در حوزه صیانت از حقوق کودک و هم‌چنین ارایه‌ی خدمات فرهنگی نشاط‌بخش در روزهای مواجهه با ویروس کرونا، ازدیگر محورهای سخنان ضیائی بود و وی در این میان از راه‌اندازی کاروان پیک‌امید کانون در مناطق مختلف استان، ارایه‌ی خدمات فرهنگی در قالب پیک امید مجازی و هم‌چنین خدمات‌دهی  کتاب‌خانه‌های سیار این مجموعه به کودکان و نوجوانان روستایی و کم‌برخوردارشهری سخن‌گفت.

او درعین‌حال، تخصصی‌سازی  مراکز کانون، راه‌اندازی اتاق بازی و  انتشار فراخوان‌های کشوری و استانی و فعالیت برخی از مراکز این نهاد در جهت تولید ماسک و سایر لوازم بهداشتی را یادآورشد و از برگزاری رزمایش‌همدلی همکاران برای کمک به کودکان و نوجوانان خانواده‌های آسیب‌پذیرخبرداد.

بخش پایانی سخنان مسوول کمیته پایش و ارزیابی حقوق کودک به اهمیت استمرار این حرکت‌ها، قدردانی از نماینده عالی دولت در استان، برای مدیریت مقابله با گسترش ویروس کرونا و ریل گذاری مناسب در مسیر اجرای فعالیت‌های فرهنگی اختصاص‌داشت و وی درهمین‌حال از  تلاش‌های جهادگران عرصه سلامت در صیانت از سلامت جامعه، به ویژه نسل کودک و نوجوان تجلیل‌کرد.

براساس این گزارش، ادامه‌بخش این نشست که با حضور نمایندگانی از اموربانوان و خانواده استانداری، آموزش و پرورش، معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان و هم‌چنین، سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری رشت صورت‌گرفت، گزارش‌دهی حاضران و ارایه‌ی ایده‌های سازنده برای پیش‌برد هرچه بهتر برنامه‌هابود.

شایان‌ذکراست، کمیته پایش و ارزیابی حقوق کودک ازجمله کمیته‌های چهارگانه «حقوقی و قضایی»، «آموزش و اطّلاع‌رسانی»، «حمایتی و هماهنگی» و «پایش و ارزیابی  حقوق کودک» کنفوانسیون حقوق کودک است که مسوولیت این کمیته‌ها را به ترتیب، به‌ترتیب مدیران کل و نمایندگان دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهزیستی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برعهده‌دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار