کد خبر: ۸۶۲۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱ 15 June 2020
درجانی گفت: بیش از ۱۴ هزار نفر اشتغال فقط در صنعت طیور استان گیلان ایجاد شده که این آمار بیش از کل اشتغال در شهرک های صنعتی استان است.
 

 

تابناک/به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «علی درجانی» امروز (یکشنبه، ۲۵ خرداد) در دیدار معاونین و مدیران سازمان جهاد کشاورزی با نماینده ولی فقیه استان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی فعالیت ها و عملکرد این سازمان را تشریح کرد.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ضمن تبریک فرارسیدن هفته جهاد کشاورزی که «جهاد كشاورزي، جهش توليد، امنيت غذايي» نامگذاری شده است بیان کرد: تاسیس جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی در سال ۵۸ و در ماه های اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضرورت توجه به سازندگی و فعالیت های جهادی را بیش از پیش مورد توجه قرار داد.

 

وی اظهار کرد: همه کسانی که ظرفیت ویژه برای جلب مشارکت مردم برای توسعه روستاها و کشاورزی دارند در این بخش تلاش می کنند که از جمله آنها می توان به ظرفیت ارزشمند بسیج، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بانک کشاورزی، نماینده بسیج مهندسین کشاورزی و... اشاره کرد.

 

درجانی بابیان اینکه استان گیلان بیش از ۸۵ شهید جهاد کشاورزی دارد، افزود: امروز افتخار داریم که بیش از ۵۰ نفر از فرزندان و خانواده شهدا در بخش کشاورزی و سایر حوزه ها تخصص گرفته و در سازمان جهادکشاورزی انجام وظیفه می‌کنند.

 

وی در ادامه به فعالیت هایی که در بخش کشاورزی گیلان در حال انجام است اشاره کرد و گفت: استان گیلان کمتر از ۹دهم وسعت خاک کشور را به خود اختصاص داده و کمتر از۳.۵ درصد تولیدات کشاورزی کشور در این استان است.

 

درجانی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ درصد بهره برداران بخش کشاورزی در گیلان هستند بیان کرد: این امر نشان می دهد که مالکیت زمین و اراضی ملک تولیدی در استان بسیار پایین است.

 

وی خاطر نشان کرد: راهبرد ما برای افزایش تولید و نقشی که باید در امنیت غذایی ایفا کنیم ارتقای تولید در واحد سطح است که از طریق ورود دانش به عرصه ها، کشاورزی دانش بنیان و پشتیبانی های حمایتی اتفاق می افتد.

 

*۲۸ درصد اشتغال گیلان در بخش کشاورزی است

درجانی ۲۸ درصد اشتغال استان و بیش از ۴۵ درصد اقتصاد استان را در بخش کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: خوشبختانه در بسیاری از محصولات استراتژیک در کشور پیشرو هستیم.

 

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی بیش از ۷۰ نوع محصول تولیدی در کشاورزی استان داریم که در ۲۰ محصول دارای شرایط ویژه و رتبه های اول تا پنجم کشوری هستیم.

 

وی گفت: در صنعت طیور ۱۰ درصد مرغ تولیدی کشور را در اختیار داریم و ۲۵ درصد جوجه یک روزه که در کشور در حال تولید است به استان گیلان تعلق دارد.

 

درجانی افزود: بیش از ۱۴ هزار نفر اشتغال فقط در صنعت طیور استان گیلان داریم که این آمار بیش از کل اشتغال در شهرک های صنعتی استان است.

 

*لزوم توسعه اقتصادی گیلان بر پایه کشاورزی

وی با تاکید براینکه توسعه اقتصادی استان بر پایه بخش کشاورزی باشد خاطر نشان کرد: اگر توسعه در گردشگری، خدمات و یا هر بخش دیگری اتفاق می‌افتد باید بر اساس چارچوب بخش کشاورزی برنامه ریزی شود تا بتوانیم در این حوزه از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

 

درجانی در ادامه اقتصاد، اشتغال، معیشت و امنیت استان را وابسته به کشاورزی دانست و بیان کرد: چندین پروژه در راستای اقتصاد مقاومتی در استان گیلان در حال انجام است.

 

وی اظهار کرد: پروژه های کمی و تولید محصولات استراتژیک در بخش کشاورزی و بخشی از پروژه های زیربنایی استان مثل تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و در آینده نزدیک توسعه و ایجاد زهکشی اراضی شالیزاری کشور با محوریت استان گیلان از جمله اولویت‌های استان است که به‌منظور توسعه کشت دوم و ارتقای درآمد مردم با استفاده از ظرفیت اعتبارات ملی و حمایت دولت انجام می شود.

 

*گیلان اولین استان شمالی کشور در نوسازی آب بندان ها

درجانی در ادامه به موضوع آبیاری تحت فشار و آبرسانی به اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: اتفاق مبارکی که بعد از دو دهه در استان گیلان جهت استفاده از ظرفیت های آن رخ داد، بحث آب بندان ها  است.

 

وی گفت: گیلان استانی است که با توجه به اینکه پرباران است اما بخش اعظمی از این بارندگی را در فصل نامناسب و همراه با خسارت‌های کشاورزی شاهد هستیم که این آب ها به راحتی از دسترس خارج می‌شوند ولی داشتن دانش بومی در استان به ما آموخته است که با استفاده از این آب بندان ها می‌توانیم تولید و اقتصاد داشته باشیم.

 

درجانی اظهار کرد: سال گذشته بر اساس توافق سازمان برنامه و بودجه، استانداران شمالی کشور و وزیر جهاد کشاورزی، استان گیلان به عنوان اولین استان شمالی کشور برای نوسازی آب بندان ها انتخاب شد.

 

وی اضافه کرد:هم اکنون نوسازی بیش از هزار و ۲۰۰ هکتار آب بندان های استان در ۷۱ نقطه در حال اجرا است که امیدواریم طی سه سال بیش از ۵۰ متر مکعب آب روان‌آبها و نگه داشت آب های فصلی را که بسیار برای ما ضرورت دارد، داشته باشیم.

 

درجانی در پایان از پیش بینی افزایش تولید محصول برنج گیلان در سال جاری خبر داد و بیان کرد: به دنبال اجرای طرح خرید توافقی برنج از شالیکاران هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار