مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه به تشریح جزییات هدف‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای سرمایه‌گذاری در استان طی سال جاری پرداخت.
کد خبر: ۸۶۰۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹ 10 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،مجتبی قبادی ، با اشاره به اینکه برای امسال 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان در نظر گرفته شده، افزود: هدف اصلی این برنامه‌ریزی کمک به کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال در استان است که منشا بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی دیگر نیز هست.

وی ادامه داد: برای تحقق کاهش 2.5 درصدی نرخ بیکاری استان در سال جاری، نیازمند جذب سرمایه‌گذاری هستیم تا بتوانیم به تدریج فاصله بیکاری کرمانشاه را با میانگین کشور کم کنیم.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیارد تومانی نقشه راهی به نام "سند سرمایه‌گذاری" تدوین شده، اظهار کرد: بر اساس این سند تمام فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان شناسایی و برای آنها برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه سهم هر بخش در این هدفگذاری مشخص است، افزود: حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات به ترتیب بیشترین سهم را در هدف گذاری 20 هزار میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری دارند.

احیا 100 بنگاه اقتصادی راکد

قبادی سپس به بیان جزییات این سند برای تحقق سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیارد تومانی در استان پرداخت و عنوان کرد: یکی از مهمترین اهداف در نظر گرفته شده احیا واحدهای راکد استان است که برای امسال 100 واحد اقتصادی که قابلیت احیا دارند را شناسایی کرده ایم.

به گفته این مسئول، از این تعداد 50 واحد در بخش کشاورزی، 30 واحد در بخش صنعت و 20 واحد در بخش معدن است.

وی با بیان اینکه کرمانشاه در سال گذشته نیز با احیا 193 واحد راکد رتبه سوم را بین دیگر استان‌های کشور کسب کرد، یادآور شد: 100 واحدی که برای امسال قرار است احیا شود هم واحدهای بزرگتری هستند و هم اشتغالزایی بیشتری دارند، لذا کار کمی دشوارتر خواهد بود.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه حوزه دیگر فعالیت را مربوط به واحدهایی دانست که از تملک بانک‌ها خارج و به بخش خصوصی واگذار خواهند شد و خاطرنشان کرد: برای امسال برنامه داریم 18 واحدی که اکنون در تملک بانک‌ها هستند را تعیین تکلیف کنیم که البته کار زمان‌بری است.

قبادی با بیان اینکه در ابتدای سال گذشته 40 واحد تولیدی استان در تملک بانک‌ها بود و با پیگیری‌های انجام شده این تعداد به 17 مورد رسید، یادآوری کرد: همچنین سال گذشته فقط یک واحد جدید به تملک بانک‌ها درآمد که برای تعیین تکلیف آنها برنامه داریم.

خصوصی‌سازی 118پروژه عمرانی

وی گفت: بخش دیگری از برنامه در نظر گرفته شده برای امسال مربوط به پروژه‌های عمرانی است که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند که با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان لیست این پروژه‌ها مشخص و در سامانه ویژه مربوط به این موضوع آمده است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه تعداد پروژه‌های شناسایی شده در این بخش را 118 پروژه با سرمایه‌گذاری حدود 2200 میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: بیشترین سهم این پروژه‌ها مربوط به حوزه گردشگری و سپس جهاد کشاورزی است. به علاوه سهم هر شهرستان و بخش نیز به تفکیک مشخص است.

قبادی تاکید کرد: بخش دیگری از برنامه در نظر گرفته شده جهت تحقق سرمایه گذاری 20 هزار میلیارد تومانی مربوط به دو پروژه اصلی صنعتی پتروشیمی اسلام آبادغرب و پتروپالایش آناهیتا(که در گذشته با نام پالایشگاه آناهیتا شناخته می‌شد) است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری پتروشیمی اسلام آبادغرب بیش از 500 میلیون یورو و پتروپالایش آناهیتا نیز حدود 3.5 تا چهار میلیارد دلار است، اظهار کرد: این دو پروژه به تنهایی حجم زیادی از سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص می‌دهند که البته فقط بخشی از سرمایه‌گذاری آنها در اهداف امسال لحاظ شده است.

قبادی عنوان کرد: بعد از پیگیری‌های فراوان اکنون تکلیف این دو پروژه مهم مشخص شده و پتروشیمی اسلام آبادغرب با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ساخته می‌شود. سهام‌داران پتروپالایش آناهیتا نیز در حال تعیین تکلیف نهایی هستند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه افزود: بخش دیگری از برنامه سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده برای امسال توسعه بنگاه‌های موفق و توانمند موجود است.

قبادی از شناسایی 122 بنگاه اقتصادی موفق که امکان توسعه دارند خبر داد و تاکید کرد: از این تعداد 106 بنگاه در بخش صنعت، 13 بنگاه در بخش کشاورزی و سه بنگاه در بخش خدمات است.

وی با بیان اینکه بخشی از سرمایه‌گذاری‌های امسال نیز در قالب مشاغل خرد و خانگی دیده شده، اضافه کرد: در گذشته پرداخت تسهیلات به این مشاغل تقاضا محور بود، اما اکنون این تسهیلات را در قالب زنجیره‌های ارزش تعریف شده در استان پرداخت خواهیم کرد که این کار نقش بسزایی در پایدار کردن مشاغل خانگی و خرد دارد.

به گفته مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه برای هز زنجیره ارزش چند راهبر تعریف شده که کارهایی از جمله آموزش، توانمندسازی، خرید تضمینی محصولات، توسعه بازار و ... را ساماندهی می‌کنند.

قبادی تاکید کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) داریم که قرار است در زمینه ایجاد 10 هزار شغل در استان پای کار بیایند و منابع تسهیلاتی نیز توسط خود آنها تامین شود.

وی افزود: بخش دیگری از برنامه سرمایه‌گذاری امسال نیز مربوط به جذب سرمایه‌گذاری خارجی با سهم حدود 150 میلیون یورو است.

پنجره واحد گامی برای بهبود فضای کسب و کار

مدیرکل دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه تحقق این برنامه‌ها نیازمند ملزومات و تسهیل شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران است، عنوان کرد: در همین راستا چند برنامه اجرایی کردیم که تشکیل کمیته‌های تخصصی سرمایه‌گذاری در بخش‌های گردشگری، صنعت و معدن، کشاورزی، انرژی، IT و ... با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های متولی از مهمترین این اقدامات است.

قبادی همچنین از در نظر گرفتن چند همایش تخصصی برای معرفی پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری استان در بخش‌های مختلف هم خبر داد که شیوع بیماری کرونا مقداری روند آن را به تاخیر انداخته است.

وی راه‌اندازی سامانه پنجره واحد سرمایه‌گذاری در سال گذشته را نیز گامی دیگر برای بهبود شرایط سرمایه‌گذاری در استان دانست و افزود: با راه‌اندازی این سامانه هم اکنون عمده استعلامات و اخذ مجوزها در کمتر از دو هفته صورت می‌گیرد و این در حالی است که در گذشته ماه‌ها زمان می‌برد و باعث سرگردانی سرمایه‌گذاران می‌شد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه همچنین از رصد پروژه‌های در دست اجرای استان نیز در قالب سیستم کنترل پروژه یاد کرد که با این روند گزارش روند پیشرفت کارها هر دو هفته یکبار توسط دستگاه مربوطه اعلام و موانع آن بررسی می‌شود.

قبادی تاکید کرد: بنا داریم نیمه دوم امسال بخش کنترل پروژه را نیز وارد چارچوب سامانه پنجره واحد کنیم تا به راحتی قابل رصد باشد.

وی یکی دیگر از ملزومات تحقق سرمایه‌گذاری در استان را بهبود فضای کسب و کار دانست و با بیان اینکه کرمانشاه تا سال 1396 همواره جزو سه یا چهار استان آخر کشور در این زمینه بود، گفت: با اقداماتی که انجام شد در دو سال گذشته شاهد بهبود فضای کسب و کار استان بودیم و در سال1398 نیز رتبه 17 را بین استان‌های کشور داشتیم.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه افزود: این جایگاه هنوز برای ما مطلوب نیست و امیدواریم جزو 10 استان برتر کشور در زمینه شاخص فضای کسب و کار شویم.

قبادی ابراز امیدواری کرد با مجموع این اقدامات و همدلی که بین مسئولین استان وجود دارد شاهد تحقق سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیارد تومانی و کاهش 2.5 درصدی نرخ بیکاری در استان باشیم و گفت: تلاش می‌کنیم شرایط پیش آمده ناشی از شیوع بیماری کرونا برنامه‌های اقتصادی استان را تحت تاثیر قرار ندهد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار