بهروز کهیائی با اشاره به اینکه در روستای کاج بیش از ۷۰ کارگاه قاب سازی با اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر و غیرمستقیم حدود ۴۰۰ نفر وجود دارد، اظهار کرد: در این روستا محصولاتی مانند قاب آینه، قاب عکس و میز کنسول تولید می‌شود که این صنعتگران تنها تولیدکنندگان قاب‌های چوبی در کشور به شمار می‌آیند.
کد خبر: ۸۶۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹ 10 June 2020
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رزن و درگزین گفت: تنها کارگاه فعال نمدمالی در غرب کشور در روستای شوند از توابع شهرستان درگزین قرار دارد.

به گزارش ایسنا، کهیائی با تأکید بر اینکه در گذشته ۳۰ کارگاه در این روستا وجود داشته که به تدریج از تعداد آن‌ها کاسته شده است، تصریح کرد: به علت درآمد کم و پیشرفت تکنولوژی و عدم تمایل مردم به خرید تولیدات نمد فعالیت در این زمینه در حال منسوخ شدن است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر «صفرعلی پیرعلی» و فرزندانش در زمینه انواع تولیدات نمدی همچون زیرانداز، پوشاک، پادری، کمربند و نمد تزئینی فعالیت می‌کنند، ادامه داد: نمد به علت مقاومت بسیار بالا در برابر نفوذ آب و سرما در گذشته کاربرد فراوانی در بین مردم به ویژه برای چوپانان و عشایر داشته است، اما امرزه با تغییر شرایط زندگی و پوشاک کاربرد نمد از مد افتاده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در روستای کاج بیش از ۷۰ کارگاه قاب سازی با اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر و غیرمستقیم حدود ۴۰۰ نفر وجود دارد، اظهار کرد: در این روستا محصولاتی مانند قاب آینه، قاب عکس و میز کنسول تولید می‌شود که این صنعتگران تنها تولیدکنندگان قاب‌های چوبی در کشور به شمار می‌آیند.

کهیائی با اشاره به اینکه کارگاه‌های تولیدی چرم و مصنوعات چرمی در شهرستان رزن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: در روستای قراکند با اشتغال ۱۵ نفر خانم و کارگاه هوشمند محصولات چرمی همچون کیف‌های اداری، پاسپورتی و دانشجویی، کمربند و ... تولید می‌شود.

وی مرواربافی را از دیگر صنایع دستی شهرستان رزن عنوان کرد و افزود: در سال‌های گذشته شهرستان رزن دارای چوب مروار مرغوب بوده که کشت آن به صورت انبوه صورت می‌گرفته و از مصارف آن بافتن انواع سبدها، صندوق حمل انگور و میوه جات و ... بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رزن خاطرنشان کرد: غیر از مصارف فوق به استان‌های شمال کشور نیز برای تولید انواع محصولات فرستاده می‌شد که برای احیاء و ترویج این صنعت چندین دوره آموزش مرواربافی برگزار شده است.

وی به چلینگری به عنوان یکی از صنایع دستی شهرستان رزن اشاره کرد و گفت: در گذشته در روستا‌های غینرجه، دمق، نیر، قروه درجزین و رزن افرادی به ساخت و تولید چاقو، داس، گوزوم کن باغبانی، تبر، شن کش و ... مشغول بوده اند.

کهیائی با بیان اینکه ابزار فوق در گذشته کاربرد زیادی داشته و جزء ملزومات خانواده‌ها به شمار می‌رفته است، ادامه داد: امروزه فقط تعداد محدودی کارگاه در روستای غینرجه و شهر‌های قروه درجزین و دمق است.

وی به برنامه‌های پیشرو در شهرستان‌های رزن و درگزین در زمینه رونق صنایع دستی اشاره کرد و گفت: فراهم کردن تسهیلات برای ایجاد و توسعه شرکت‌های تعاونی صنایع دستی، کارگاه‌ها و واحد‌های تولیدی صنایع دستی از جمله برنامه‌ها است.

کهیائی یادآور شد: ترویج هنر‌های دستی و ایجاد تحول و تنوع در طرح‌ها و تولیدات صنایع دستی با حفظ اصالت ملی و محلی و توسعه موارد مصرف آن، اعطای وام و اعتبار به شرکت‌های تعاونی صنایع و صنعتگران مربوطه به منظور خرید مواد اولیه، تهیه و تغییر ابزار کار و توسعه و نوسازی کارگاه‌ها و ایجاد یا توسعه مراکز فروش صنایع دستی از دیگر برنامه‌ها هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار