شماری از کشاورزان غرب اصفهان روز سه‌شنبه با حضور مقابل استانداری اصفهان، تداوم جریان آب زاینده‌رود را برای ادامه کشت بهاره خواستار شدند.
کد خبر: ۸۶۰۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۶ 09 June 2020

این عده با حضور در مقابل ساختمان استانداری اصفهان ضمن اعتراض به بسته شدن خروجی سد زاینده‌رود و کاهش حجم آب رودخانه و تخصیص نیافتن آب کافی برای ادامه کشت بهاره، خواهان رسیدگی و توجه مسوولان به این موارد شدند.

تعدادی از آنها به خبرنگار ایرنا گفتند: خواسته ما جاری شدن مجدد آب زاینده‌رود برای ادامه کشت بهاره است و از مسوولان استان اصفهان می‌خواهیم که نسبت به رهاسازی حقابه قانونی کشاورزان غرب که بر اساس طومار شیخ بهایی است، اقدام کنند.

این کشاورزان با بیان اینکه مسوولان استان اصفهان باید تدبیری بیندیشند تا همانطور که آب کشت به کشاورزان شرق داده شد برای غرب نیز جاری باشد، خاطرنشان کردند: ۳۲۰ میلیون متر مکعب برای کشت بهاره در نظر گرفته شد اما تا کنون ۱۷۰ میلیون متر مکعب از آن را دریافت کردیم و مقرر بود مابقی آن تا شهریور تخصیص یابد اما اکنون که آب رودخانه بسته شد باعث نابودی کشت و کار ما از جمله گندم می‌شود.

کشاورزان غرب اصفهان با تاکید بر اینکه سهمیه قانونی آب خود را می‌خواهند و نه آب اضافه، تصریح کردند: می‌توان با کمتر کردن حجم آب در بستر رودخانه، کاری کرد که جریان آب بصورت دائمی برقرار باشد و حقابه زیست محیطی نیز تامین شود.

بازرس صنف کشاورزان غرب استان اصفهان روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: امروز شماری از کشاورزان از شهرستان‌های غرب اصفهان مانند فلاورجان، لنجان، خمینی‌شهر و نجف‌آباد با حضور  مقابل استانداری اصفهان خواهان تداوم جریان آب زاینده‌رود بمنظور تامین حقابه کشاورزی و محیط زیست از جمله تالاب بین‌المللی گاوخونی شدند.

ابراهیم مرادیان با بیان اینکه هنوز زیرساخت‌های کافی و لازم مانند آب و برق برای تغییر الگوی کشت در غرب استان فراهم نشده است، افزود: اخذ مجوزها برای مواردی مانند گلخانه نیز زمان‌بر است و همین امر باعث شده که هنوز برخی از کشاورزان از روش‌های سنتی برای کشت استفاده کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که امروز نمایندگان کشاورزان غرب اصفهان جلسه‌ای با مسوولان استان درباره خواسته‌های خود داشته باشند.

توزیع آب زاینده‌رود برای تخصیص حقابه کشاورزان اصفهان از پانزدهم فروردین امسال آغاز شد و چهاردهم خرداد پایان یافت.

شماری از تشکل‌های مردمی زیست محیطی استان اصفهان نیز هفته گذشته با ارسال نامه‌ای به استاندار اصفهان، احقاق حقابه زیست محیطی، ادامه جریان رودخانه زاینده‌رود و تداوم حیات این رودخانه را خواستار شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار