تابناک/، مهندس ایرج زمانی فر مدیر عامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت چوکا در نشست خبری که با حضور اعضای هیات مدیره و معاونت های این شرکت برگزار شد ضمن یادآوری سابقه ی فعالیت چوکا از دیرباز ، اظهار داشت : شرکت چوکا از سال 57 فعالیت خود را آغاز کرد و ظرفیت اصلی این شرکت تولید کاغذ بسته بندی به میزان سالیانه 150 هزار تن تعریف شده است و در کنار این ظرفیت ،شش هزار و 700 متر مکعب تولید انواع تخته چند لایه و 52 هزار متر مکعب تخته و الوار جز برنامه های تولید چوکا محسوب میشده که این شرکت بر اساس آن پایه گذاری شد .

وی افزود : پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با خروج مهندسان خارجی از این شرکت ، تا مدتی تولید این شرکت با مشکل روبرو شد اما با همت پرسنل متخصص و مردم غیرتمند گیلان و ایران در دهه ی 60 این کارخانه روزهای اوج خود آغاز کرد و در بحبوحه ی جنگ توانست بیش از نیمی از نیاز بازار کشور را برآورده و تامین نماید و در نهایت به خوبی توانست در حوزه مصنوعات چوبی و کاغذ بسته بندی بازار را پشتیبانی کند .

زمانی فرد ضمن اشاره به تاسیس شرکت جوب و کاغذ مازندران در سال 75 به جمع تولید کنندگان چوب و کاغذ کشور ،گفت : ایجاد شرکت چوب و کاغذ مازندران سبب شد که تقاضای چوب کارخانجات تولید کننده کاغذ و چوب بالا برود و میزان چوب کافی نبود و به مرور اجازه برداشت از جنگل ها نیز از شرکت ها سلب شد .

مدیر عامل شرکت چوکا با اشاره به اعلام دولت مبنی بر اجرای طرح تنفس جنگل ها اظهار داشت : به جهت اجرای طرح تنفس جنگل ها ،بخش تولید مصنوعات شرکت چوکا از سال 83 تعطیل شد و خطوط تولید انواع تخته و الوار از سال 83 به بعد متوقف شده است.

 

وی ادامه داد : هر چه به سمت دهه 90 پیش رفتیم تولید کاغذ از چوب کاهش یافت و تولید کاغذ از کارتن های ضایعاتی افزایش پیدا کرد ، شرکت چوکا یک اقدام اساسی انجام داد و آن ایجاد خط تولید OCC کاغذ لاینر بود که موجب کاهش آلودگی محیط زیست می شد و در حال حاضر نیز تقاضای بازار همان کاغذ لاینر است چون ارزان تر از کاغذ تولید شده از چوب یا کرافت می باشد.

وی با بیان اینکه شرکت چوکا از سال 93 وارد بحران شد ، عنوان کرد : شرکت چوب و کاغذ ایران از سال 93 وارد بحران گردید و فعالیت آن زیان ده شد و از 93 به بعد زیان ادامه داشت و این بحران سبب شد که به مرور سرمایه شرکت چوکا کمتر شود و در سرمایه در گردش کمتری داشته باشد و تمامی این موارد در کنار تورم بازار نیز باید در نظر گرفته شود .

زمانی فرد ضمن قدردانی از تمامی مدیران گذشته ی این شرکت تاکید کرد : مدیران وقت شرکت چوکا اقداماتی را انجام دادند تا بتوانند این شرکت را فعال نگه دارند و یکی از اقدامات خوب این مدیران آن بود که سراغ تسهیلات بانکی نرفتند اما در حال حاضر شرکت چوکا 120 میلیارد تومان به سازمان های دولتی ،مالیات ،آب ،برق و گاز بدهکار است و نیاز به سرمایه در گردش برای رسیدن به هدف 55 هزار تن تولید کاغذ در سال هستیم.

وی سهامداران عمده چوکا را شستا و صندوق بازنشستگی کشوری خواند و افزود : شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا ) 53 درصد از سهام شرکت چوکا و صندوق بازنشستگی کشوری 47 درصد از سهام چوکا را دارا هستند و در طرح سرمایه گذاری شرکت چوکا سهامداران مسوولیت شرکت در طرح را دارند که صندوق بازنشستگی کشوری تعهدات خود را انجام نداده است.

وی مزایای شرکت چوکا را نسبت به شرکت های دیگر تولید کننده کاغذ و چوب بیشمار خواند و گفت : چوکا در بین 76 شرکت تولید کاغذ و چوب در سطح کشوربه لحاظ دسترسی به بندر و راههای صادراتی و وارداتی جایگاه ویژه ای دارد ،همچنین چوکا از نظر سابقه ی فعالیت در کشور یک برند است.

زمانی فرد افزود : این شرکت با توجه به رویکرد بازار در کاغذ بسته بندی سود آوری خواهد داشت و با توجه به روی آوردن مشتریان به خرید آنلاین و روی آوردن به استفاده از کارتن و تقاضای بازار ، صنعت بسته بندی درآمد خوبی خواهد داشت و این رویکرد برای شرکت چوکا آینده ی خوبی خواهد داشت و نیاز به کمک سهامداران در خصوص سرمایه گذاری در شرکت داریم.

وی اذعان داشت : خط تولید مصنوعات چوبی در تخته های چند لایه ، نئوپان ، الوار ، تخته و مبل و مبلمان اداری چوبی آماده به کار هستند و  سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی در صورت تمایل می توانند خطوط را با سرمایه گذاری راه اندازی کرده و تولید نمایند.

 

مدیر عامل شرکت چوکا با اشاره به اقدامات خوب این شرکت در طول فعالیت خود گفت : یکی از اقدامات خوب این شرکت راه اندازی واحد خمیر کاغذ از کاغذ باطله بود که فواید آن امروز قابل مشاهده است و اقدام خوب دیگر ایجاد سیستم فاضلاب شهرک ولیعصر چوکا بود که موجب آلایندگی محیط زیست می گردید.

در سال76 ایجاد تصفیه خانه فاضلاب انسانی صورت گرفت و چوکا علاوه بر تولید کاغذ و عرضه ی محصول به بازار  مسوولیت اجتماعی را نیز کماکان عهده دار است.

وی تصریح کرد : شرکت چوکا در خصوص محافظت از مناطق مسکونی و آب و برق و گاز ساکنین شهرک که بیش از 9 هزار خانوار هستند خدمات رسانی می کند و در حوزه ی ورزشی نیز محوطه های ورزشی و باشگاه ورزشی چوکا در اختیار اهالی و متقاضیان قرار می گیرد.

زمانی فرد ادامه داد : شرکت چوکا فقط مسوولیت تولید و کسب سود از محل تولیددرا بر عهده ندارد بلکه هزینه هایی نظیر هزینه های آب و برق و فاضلاب خانواده های شهرک چوکا ،دانشگاه کاسپین و ... را نیز عهده دار است .واحد تصفیه آب و فاضلاب صنعتی در چوکا ایجاد شده و آب شرب شهرک ،روستای اردجان و روستاهای همجوار و پایین دست توسط شرکت چوکا از رودخانه شفارود تامین و تصفیه شده و در اختیار ساکنین قرار می گیرد.

وی عنوان کرد : ایجاد آزمایشگاه میکروبیولوژی در سال 78 و مخزن 50 هزار متر مکعبی برای تامین آب نیز از دیگر اقدامات این شرکت می باشد .

 

زمانی فرد با اشاره به وارد مدارشدن بانک خازن در هفته گذشته عنوان کرد : برق مصرفی شرکت چوکا برای تولید و خدمات با ایجاد این بانک خازن بیش از 51 درصد کاهش می یابد و بهای مصرفی تمام شده محصولات شرکت نیز کاهش خواهد داشت.این پروژه را مدیران وقت کلید زدند و مجری پروژه هلدینگ تاپیکو با سرمایه گذاری 15 میلیارد ریال می باشد .

وی تاکید کرد : این بانک خازن هفته گذشته وارد مدار شد و جریمه راکتیو را نخواهیم داشت و این امر کمکی است به صنعت برق کشور و شرکت چوکا تا بتواند هزینه های خود را مدیریت کند .

مدیر عامل شرکت چوکا با اشاره به وجود دو بویلر در این شرکت عنوان کرد : این دو بویلر تولید بخار ( دیگ بخار ) را برای چوکا انجام می دهند که این حجم از بخار مورد نیاز شرکت نیست و هزینه های زیادی را هدر می دهد و دو پکیج بویلر افقی با ظرفیت 30 تن در کارخانه چوکا با کمک شرکت های داخل کشور ساخته شد .پروژه ی پکیج بویلر موجب کاهش هدررفت بخار تا 50 درصد خواهد شد و گاز مصرفی بویلر را تا 60 درصد کاهش خواهد داد و مصرف آب و برق نیز کاهش می یابد و هزینه های نگهداری خیلی کمتر خواهد بود و آلودگی صوتی نیز قطع می شود و کارخانه با هزینه های کمتری استارت خواهد خورد .

زمانی فرد اذعان داشت : مجموعه ی این اقدامات سبب خواهد شد که چوکا از زیان دهی خارج شود .

مدیر عامل شرکت چوکا از دیگر اقدامات این شرکت را تبدیل ضایعات دپو شده این کارخانه به خاک مفید برای کشاورزی عنوان کرد و گفت : از آنجایی که ضایعات این شرکت حاوی فلزات سنگین می باشد نمی تواند به صورت عادی برای تبدیل به کود آلی استفاده شود و بدین منظور با همکاری یک شرکت دانش بنیان بومی که پژوهش ها و تحقیقات زیادی در این خصوص انجام داده این امکان به وجود آمد که ضایعات چوکا به کود آلی قابل استفاده برای کشاورزی تبدیل شود .

وی افزود : این طرح شرکت دانش بنیان مورد تایید هلدینگ سلولزی تامین اجتماعی قرار گرفته و در هلدینگ تاپیکو بررسی و تصویب شده است و عملیات تبدیل آن آغاز می شود اگر چه در حال حاضر پسماندهای دپو شده در این شرکت ارزشی ندارد اما با اجرای این طرح به یک خاک کامل برای کشاورزی که همه عناصر مورد نیاز رشد گیاه را در خود دارد تبدیل می شود و محصول بسته بندی آن دارای قیمت خواهد بود و دارایی غیر مولد چوکا تبدیل به دارایی مولد می شود و برای 18 تا 23 نفر نیز اشتغالزایی خواهد شد .

وی در خصوص پسآب تولیدات شرکت چوکا اظهار داشت : این شرکت اکنون جز صنایع سبز محسوب می شود و تمام فعالیت های آن مبتنی بر رعایت اصول زیست محیطی است .

 

مدیر عامل و نایب رییس هیات مدیره با بیان اینکه هیات مدیره جدید از بهمن ماه 98 به روی کار آمده اند گفت : با حضور هیات مدیره جدید فعالیت های این شرکت دوباره به روال بازگشته است و معوقات کارکنان و کارگران چوکا پرداخت گردید و در این زمینه هلدینگ تاپیکو حمایت های زیادی انجام داد و خوشبختانه در زمان بحران کرونا ، با رعایت نکات پیشگیری و بهداشتی هیچ فرد مبتلا به کرونا در شرکت نداشتیم و کارخانه در سه شیفت با کنترل های بهداشتی به فعالیت های خود ادامه داد و امیدوار است که بتواند با سرمایه گذاری بیشتر به اهمیت و جایگاه اصلی خود برگردد.

 

دکتر بهدوست کلابی عضو هیات مدیره و معاونت بازرگانی شرکت چوکا نیز در تایید سخنان مدیر عامل چوکا با یادآوری اهمیت نقش شرکت چوب و کاغذ ایران در دوران جنگ گفت : این شرکت 60 درصد نیاز بازار داخلی را در آن زمان فراهم می کرد و اکنون کمتر از 3 درصد کاغذ مصرفی کشور توسط چوکا تولید می شود و این شرکت با شرکت هایی که ماشین آلات بروزتری دارند و در بازار حضور دارند نتوانسته رقابت کند .

وی افزود : سرانه مصرف کاغذ در کشور 22 تا 25 کیلوگرم است و چوکا این ظرفیت را دارد که بتواند کاغذ مصرفی کشور را تا میزان قابل توجهی تولید کند .

کلابی به 12 هزار هکتار اراضی جلگه ای این شرکت که در آنها کشت درخت صورت گرفته است اشاره کرد و عنوان کرد : در حال حاضر اجازه ی برداشت از این اراضی برای چوکا وجود ندارد و این در حالی است که زمانی درختان کشت شده برای تامین نیاز چوب این شرکت کاشت شده اند .

وی همچنین ادامه داد : خط تولید کاغذ کرافت با ظرفیت بالا تنها در اختیار چوکا قرار دارد و خط تولید مصنوعات چوبی نیز از گذشته در این شرکت ایجاد شده و به همین جهت پتانسیل های خوبی برای بهره گیری سرمایه گذاران در چوکا موجود است .

fde1492b-6c67-46a8-9004-a7e7c3e111f4